Eltra Svensk elscooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Dunderbobo, 14 aug 2019.

  1. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Låter det fortfarande från din? Min Låter endel. Samma ljud som jag la upp på klippet
     
  2. Agrik

    Agrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Du kan inte sätta scootern på något så att framhjulet är i luften o sen snurra på framhjulet med handen o kolla om bromsskivan är sned, nån skrev det tidigare o det låter som skivan tar i ibland i bromsbeläggen! (har inte läst alla inlägg så vet inte om du har konstaterat att skivan e rak)
     
    Last edited: 16 jul 2022
  3. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Ja det låter som att skivan tar i . Ljudet försvann någon gång. Sen när jag körde på ett gupp så kom Ljudet tillbaka.
     
  4. Agrik

    Agrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Om skivan e sned hade jag försökt böja tillbaka den med en polygrip, har gjort så tidigare med en bromsskiva som hade blivit skadad i frakten. Dock hade jag inte alternativet att skicka tillbaka den. Har du tur så kanske det bara e att skruvarna till skivan som inte är spända
     
  5. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Ska kolla lite på det tack! Om jag inte fixar det och ljudet inte försvinner får jag väl ta med den in till butiken. Går nog rätt snabbt att fixa i värsta fall.
     
  6. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Jo min låter också fortfarande, klinker därbak låter fortfarande, vet dock ej vad de kan vara. Måste kolla så att allt är ordentligt fast skruvat. Igår när jag åkte så bromsade jag inte vände sakta och när jag skulle åka igen så höll jag på stegra skotern haha. Sjukt power den har.
     
  7. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Annars kan de vara att hjulet inte sitter rätt och därav att bromsskivan tar i bromsarna. Brukar vara vanligt på vanliga cyklar med bromsskiva.
     
  8. Agrik

    Agrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Oki.... ingen erfarenhet av det, vet bara att den skivan jag böjde tidigare hade blivit skadad, eventuellt i frakten från kina.

    Iallafall vad är maxhastighten på en raksträcka för dig? - Har du mätt med GPS? (min visar ganska mycket fel, - Vsett, visar ca 40, men e 32km/h med gps app)

    Frågor: (till er bägge)

    Är det slanglösa däck?
    Står det nån ip klassning någonstans
    Hur får man igång scootern utan den där "nyckelenheten"? - Nån av er hade fått utan
     
  9. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Aha ok, ska kolla mera noggrant på onsdag då jag är ledig hur bromsskivan ser ut. Har du någon bra gps app som man kan mäta hastigheten med? Kan testa de med på onsdag. De däck som kommer standard är med slang, finns även punkteringsfria däck att köpa via Eltra, vet ej om de blir hårdare kör upplevelse med dem. Ip klassning finns det nog inte på denna, Eltra 67 är väl den som de marknadsför som vattentät. Dock om Eltra Ultra och Emove crusier ska vara samma skoter så tål den nog vatten. Sett många videos där de kör i regn, vattenpölar samt spolar av den med vatten och den funkar efteråt. Vet ej hur de funkar utan nyckel, säkert bara trycka igång den med den röda Power knappen.
     
    Agrik gillar detta.
  10. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Precis. Man trycker bara på on/off knappen för att starta skotern!
     
    Agrik gillar detta.
  11. Agrik

    Agrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Bara laddar hem valfri gps app (förutsätter att alla e hyffsat exakta) använde DS speedometer (har android tfn) till Vsett. Tyckte den va enkel o ren. Jag har punkteringsfritt bakdäck (dock 8.5") det e INGET du vill ha, såvida du inte får punktering konstant, väldigt obekvämt o väldigt glatt i kurvor om underlaget e blött/halt.

    /tack


    Ah, oki tack, - färre saker som kan bli fuktskadat i regn :)
     
  12. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Mitt ljud på fram har typ försvunnit. Men nu låter det lite från bakhjulet. Typ när man bromsar och saktar in. Du inget sånt problem?
     
  13. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    På vänster går knappt att bromsa. Men höger går fint.
    Det lät konstigt när jag bromsade på bakbromsen ett tag och nu händer ingenting när jag försöker bromsa där.
    Får väl klara mig på frambromsen
     
    Last edited: 18 jul 2022
  14. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag kollade aldrig sist jag åkte om det lät, brukar oftast ha på mig hörlurar när jag är ute och åker.


    Hmm kan du inte bromsa ngt med bakbromsen?
     
  15. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
     
  16. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Bäst du kollar så bromsvajern inte är för slapp eller att den gått av?
     
  17. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Ser inte ut som att den gått av vad jag kan se, men det var något som gick att skruva åt lite . Ingen aning om det hjälper dock, men den satt inte helt åtskruvad . Får testa imorgon! Tack för tips iaf :)
     
  18. dubisoft

    dubisoft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor, Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    iPad 8th Gen Wifi 32Gb
    Övrigt:
    Apple Watch Series 4 wifi, AirPods Pro
    Uppdatering: Har nu fått min Eltra 67 och hunnit unboxa och tagit en snabb provtur.
    Den andas kvalité rätt igenom, kommer från en G30 max och jag upplever att denna har större fotplatta, bättre fjädring (såklart). Och klarar uppförsbacke bättre. Det var enkelt att låsa upp hastigheten direkt i appen så man kan hålla 30 (Peakade 32km/h lite lite nerför).

    Men mer än så har jag inte provat mer. Körde kanske 500 meter sen hem och sätta den på laddning.
    Har två skift kvar på slaveriet (jobbet) så blir en längre testkörning till helgen när jag gått på semester.
     
  19. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Allt med bromsar och däck tycker jag är knepigt, hållt på med de när jag cyklade en del mtb. Blir de snett så hörs det och grejerna tar skada till slut. Jävla pill ibland eller så är det bara jag som är klantig haha
     
  20. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Härligt att läsa, tyckte också att Eltras skotrar andades kvalite, stor fotplatta som du säger och bra fjädring. Uppförsbackarna är ju riktigt roliga att köra nu när man kan hålla 30km/h hela vägen.

    Har du en app för din? Eller har alla deras skotrar en app?