XIAOMI 12S ULTRA

Diskussion i 'Xiaomi 12 / 12 Pro' startad av Oceanic, 10 jun 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Plågar mig genom installationsprocessen. Kinesiska ROMar är inte kul. Är man van Pixel och iPhone är mjukvaran en riktig plåga. Har donerat några tusen till en av utvecklarna på Xiaomi EU-projektet och hoppas på en ROM inom kort...
     
    Kristy gillar detta.
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Skärmen ser bra ut. Inte alls nån farlig tintproblematik. Behöver vinkla rätt mycket för att det ska bli grönaktig vitbalans. Inte Pixel/iPhone-klass men klart godkänd.

    PXL_20220718_153426613.jpg

    Men input lag är inte toppklass. Känns trög jämfört med Pixel 6 Pro eller iPhone. Skriver man för snabbt hoppar den ibland över tecken. Hade samma problem på 11 Ultra.
     
    Kristy, bernard, Oceanic och 4 andra gillar detta.
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Installerar uppdatering innan jag uttalar mig mer...

    PXL_20220718_154048633.jpg
     
    Kristy, bernard, Oceanic och 3 andra gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Kameran... <3

    Absolut 0 shutter lag och den absolut bästa autofokus jag testat hittills. Kommer starta en egen tråd för den.
     
    Kristy, bernard, holyjoe och 2 andra gillar detta.
  5. sorcgsdf

    sorcgsdf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Telefon 2:
    Iphone x
    Platta:
    Apple ipad pro 20202 wifi
    Vad saknar man när man kör kinesisk mjukvara förutom svenskt gränssnitt?
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Min första oro med den stora kameran är att glaset framför linserna skulle repas om telefonen ligger på ett bord. Så är det lyckligtvis inte om underlaget är plant iaf.

    PXL_20220718_201216128.jpg

    Som synes är det bara den nedre delen av modulen som har kontakt med underlaget.
     
    Kristy och pallish gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Synd att den saknar band 20 och 28
     
    Kristy gillar detta.
  8. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202

    Du har ingen 11 ultra att jämföra kamerabumpen med? Inte hittat någon sida där man ser Side by Side.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är inte bara band som saknas om du frågar mig... Efter bara några timmars användning är jag redan rätt irriterad på telefonen och skulle nog sälja den direkt om det inte vore för den fantastiska kameran (som verkligen imponerat på mig).

    Vad jag ogillar hittills (som gör att denna aldrig skulle kunna vara min enda telefon, ALDRIG):
    • MIUI är hemskt när man är van ett välslipat operativsystem som Stock Android eller iOS
    • Då och då dyker upp felmeddelanden på kinesiska fast allt är inställt på engelska - denna telefon behöver akut Xiaomi EU ROM
    • Notiser som aldrig levereras eller kommer extremt sent trots att battery saving är av på dessa appar
    • Input lag (telefonen känns inte så snabb trots att den borde vara det)
    • Det går inte att byta launcher eftersom Xiaomi har blockat t.ex. Nova och Lawnchair
    • Gestures fungerar väldigt dåligt, särskilt side-swipe-gesten för att gå tillbaka. Det känns som att området som den ska reagera på är för smalt och det går inte att justera vad jag kan se
    • Always on display stänger av sig i mörka rum trots att jag valt att det alltid ska visas (det är ju i mörka rum man behöver den mest!)
    • Skärmen är bra men absolut inte i klass med iPhone 13 Pro Max eller Pixel 6 Pro. De två skärmlägena som är användbara är "Vivid (Recommended)" eller "Saturated". Med vivid ser det ganska grått och trist ut jämfört med iPhonen framförallt. Med Saturated ser spel, webb och ikoner osv bra ut men bilder ser knas ut så man kan inte använda det läget för att titta på bilder man tagit. Det finns helt enkelt ingen inställning som känns rätt för alla scenarion
    • Högtalarna är okej men låter ganska tunt och skränigt, inte alls lika bra som Pixel eller iPhone
    Vad jag gillar:
    • Kameran. Kameran. Kameran. Alla tre objektiven presterar otroligt bra (särskilt med GCam) och det här är den första kameran som faktiskt kan ta systemkamera-liknande bilder med otroligt häftigt djup tack vare bokeh (1x). Autofokus är blixtsnabb och exakt. Det finns absolut inget lagg när man tar bilder. "Leica-looken" eller vad jag nu ska kalla den är något som tilltalar mig med härlig kontrast och väldigt korrekta färger (möjligen något översaturerade)
    • Telefonen blir inte det minsta varm trots hård belastning
    • Redigering av bilder och annat som kräver mycket kraft från CPU går snabbare än på någon annan Android jag testat
    • Mycket greppvänlig och skön att hålla i tack vare läderbaksidan
    • Batteritiden verkar bra hittills
    • Snabb laddning
     
    Kristy, Hatsune Miku, spigen och 6 andra gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den ser riktigt läcker ut i det utförandet.
     
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    En av de snyggaste färgkombinationerna jag sett. Riktigt läcker telefon.

    Tyvärr inte.
     
    pallish och bernard gillar detta.
  12. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Var har ni beställt telefonen från? Finns det några rekommenderade sidor med snabba leveranser och utan tull/moms?
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag beställde från Wondamobile. Har använt dem säkert 10 gånger tidigare utan något som helst strul.

    De skickar telefoner till ett lager i Italien som används för EU-konsumenter så att vi slipper tull. Det tog mig exakt 6 dagar från att den skickades från lagret i Hong Kong till att den dök upp i Uppsala. Tänk dock på att 12s Ultra är en bristvara och om du beställer idag kanske det tar längre tid än 6 dagar.
     
    Kristy, Redhawk1234, Stingray454 och 1 annan gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Får hoppas de är safirglas
     
  15. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hur stor skillnad gör det utan band 20/28 för er som provat? Bor i en mindre stad men har för tillfället så gott som alltid full 4G-täckning där jag rör mig. Jag har Tele2 i dagsläget, om det skiljer mellan operatörer.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Miui är en vanesak när du väl gjort alla inställningar och sorterar osv så är det bara animationer och hemskärm och notisfält som återstår. De primära är ändå konsekvent flyt.
    Så ge de några veckor så kanske du inte står sig så mycket. Finns ju launchers. Men något jag byter ut direkt på xiaomi telefoner är till Google phone/contacts/messages. Gillar en xiaomis egna. Sedan självklart så ändrar jag till 5x animations hastighet. Miui är kanske inte perfekt men det är inget som hindrar mig att få saker gjorda på telefonen vid vanligt användande.
    Men som vi vet vid det här laget så finns det ingen perfekt telefon kombinationen av cutting edge hårdvara och bra mjukvara är svår att finna i slutändan för man kompromissa.

    Men ja de borde vara enklare med dual boot på android att köra tex Google one om man föredrar det. Men generellt har mjukvaran blivit bättre hos alla tillverkare och nu när 120hz är standard så ställs de högre krav på flytet och blir också mer synligt med hackande animationer.

    Jag kommer inte köpa 12s ultra men jag tror 13 ultra blir ett monster som förmodligen är värd att vänta på. Har haft min 11 ultra i 11 månader ju och känner inget jätte behov av att uppgradera.
    Prestanda och batteritid under de allra varmaste och ljusaste dagarna är vad som hade kunnat va bättre...

    Angående batteritiden så har apkn analytics kommit upp igen drog 7 procent igår så är nog dax att köra Xiaomi debloater igen för verkar som endel skit har kommit in i systemet igen.

    Men annars har Xiaomi helt klart fixat prestandan nu det är bra flyt med den verisonen jag kör nu (China rom)
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag plockade bort typ allt skräp jag kunde hitta manuellt med adb, över 40 paket. Analytics var givetvis en av dessa saker då flera sidor påstår att det är spyware.

    Ja, det gör jag på alla mina telefoner från dag 1.

    Kanske. Jag hade Mi 11 Ultra i ett halvår och vande mig inte direkt. Det var en enorm lättnad när jag bytte till Pixel 6 Pro. Men eftersom jag mest kommer använda den för kameran så överlever jag. Det kommer också bli mycket enklare när Xiaomi EU släpper sin ROM. Vi har lyckats skrapa ihop till hela beloppet för en 12s Ultra nu till teamet, så det kommer nog inte dröja så länge. Ska påbörja upplåsningen av bootloadern redan nu så jag är redo när första beta-ROM kommer.
     
    Kristy gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    5x animation?, går ju som i sirap ju
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja Xiaomi har världsrekord i bloat men mycket av de visar sig som apker endast så ej synligt för användare förutom vissa i batteri statistiken.

    Dessa dränerar så klart batteri.. Men ja.. Kör man China rom så finns Xiaomi debloater på github då får man något som liknar eu rom fast mer uppdateringar,jag föredrar fortfarande China rom +xiaomi debloater än eu rom.

    Jag har varit med om att analytics drog 27 procent en dag så man blir ju lite nyfiken vad datorkraften används till. Men som det verkar så kanske man måste köra Xiaomi debloater mer än en gång då jag tagit bort analytics förut.
     
    Last edited: 19 jul 2022