Diskussion: Xperia 1 IV

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av RURAL, 3 mar 2022.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Låter lovande. Men med tanke på alla neddragningar av Sonys mobildivision så tror jag det går långsammare att fixa ev, buggar och sånt jämfört med de stora märkena.
    De var ju flera tusen förut och är numera en rätt slimmad organisation.
     
    Last edited: 12 jul 2022
  2. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    japp. De lyckades ju fixa värmebuggen på v3 och tydligen har de fått ut en firmware nyss som gjort den supersnabb, mer batteritid både på SOT och idle i japan och US.
     
    Johnh3 och bernard gillar detta.
  3. ahoj

    ahoj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    95
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Bytte in min Xperia 1 III mot en IV, en klar förbättring i batteritid. :)
     
    namkrad gillar detta.
  4. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Ännu ett kameratest där betyget är gott men där zoomfotona ser katastrofalt platta och suddiga ut. Det finns många mobiler som får skarpare foton med helt digital zoom.

    Sony Xperia 1 IV review
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  6. ahoj

    ahoj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    95
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Med tanke på att han kör 64.0.A.7.8 så bör hans enhet vara en asienversion (XQ-CT72), för på min europeiska (XQ-CT54) kör jag 64.0.A.5.71. Min enheten överhettade direkt ur kartong när jag filmade, men efter 2 FW uppdateringar som kom efter varann har jag inte råkat ut för det, trots jag kör 4k@120Hz... Vet inte om det kan vara någon skillnad mellan dessa.
    Men ska se om jag kan provocera fram det när tempen är över 30 sträcket.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  8. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Ingen av er som postar pessimistiska grejer här ska köpa den va? ;) Tycker min flyter på ganska bra, även polares IV funkar bra :) Och foto... Tror inte många av de där vet hur man fotar... En jag känner har klurat ut att det är autofokus som inte lirar vid zoom och ser bättre ut manuellt så... Firmwareissue ;)
     
    namkrad och RURAL gillar detta.
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag har märkt på detta och tidigare inlägg att du tycker att det är lite jobbigt när man pratar kritiskt om Xperia 1 IV. Det är tyvärr så det fungerar på forum. Vi är inte bara här för att prata om hur bra saker är och bygga upp hype utan även för att diskutera problem och farhågor. Många av oss har ägt tidigare Xperias och även om vi inte hoppar på IV direkt så har vi viss erfarenhet av hur det fungerat tidigare.

    Ta zoom som ett exempel. Jag blev väldigt nyfiken på 1 III när den släpptes med sin hybrid-zoom med två brännvidder. Men i praktiken när jag skaffade telefonen så fungerade det inte bra och bilderna blev oskarpa.

    Nu släpper Sony en uppföljare med ännu mer avancerad zoomteknik och då är det ju självklart att man tittar på testbilder och diskuterar med andra innan köp för att se om de ännu en gång är för snabba på att hoppa på nya tekniska lösningar som inte fungerar bra i praktiken.

    Swedroid är en sån plats där det går att ha den här typen av kritisk diskussion. Det handlar inte om att på något sätt snacka skit om produkten eller att vi inte gillar Sony. Tvärtom, jag älskar att de försöker pusha tekniken framåt och ta stora kliv. Men när det kommer till att lägga 14000kr på en telefon, då måste allt fungera bra. Ingen vill betala fullpris för en alfa-teknik som inte ger bra resultat i slutändan. Därav de ibland negativa tongångarna här.

    Alla har olika krav och förväntningar. Är man nöjd med sin telefon ska man givetvis fortsätta vara det, även om det förekommer kritik eller skepticism i trådarna.

    Xperia 1 IV är en supercool telefon som har så många egenskaper jag verkligen gillar. Om Sony får ordning på sina problem kan jag lova att tonläget här kommer ändras.

    :)
     
    Redhawk1234, Etzolin, namkrad och 3 andra gillar detta.
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony verkar trots allt släppa uppdateringar som kanske hjälper till. Varför jag inte köpte en Sony denna gång var mer 21:9-skärmen som jag inte är så förtjust i. Blir lite för avlång mobil för min smak.
    Men de verkar ha tagit det spåret och vill inte ändra sig. Då får man se efter vad det finns för andra alternativ på marknaden.

    Värmeproblemen hade jag nog kunnat leva med.:)
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ägde Xperia 1 IV ett kort tag. Zoom presterade extremt undermåligt med firmware som den kom med. Uppdaterade till den du länkade i video men det blev inte alls bättre. Återställde 2 ggr till och med men nej, inte ens manuell fokus kunde ge skarpt resultat. Jag ville verkligheten att zoom skulle fungera i alla fall ok, för jag gillar mobilen för övrigt och det Sony gör. Vill ha deras mobil med ett kamerasysten som levererar men pga zoom kunde jag inte ha kvar den och returnerade till butik. Även om den skulle prestera bra bara med manuell fokus så vore det ändå inte ok givetvis för en mobil för detta pris.

    Överhettningen fick de dock ordning på ganska ok med den uppdateringen.
     
  12. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Visa lite foton då! :D Ingen har gjort det i tråden än. Jag är nyfiken på en 1 IV men långt från övertygad. Skulle det dyka upp en möjlighet att byta min S22 Ultra mot en Xperia skulle jag kaaaanske nappa ändå.
     
    Janne303 gillar detta.
  13. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag uppskattar problematiserandet kring luren som finns i denna tråd.

    Jag blev själv såld på hypen för en vecka sedan. Jag är på jakt efter en ny telefon. Har en OnePlus 8 Pro vars kamera jag tröttnat på. Såg reklamfilmer online och det passade mig perfekt med en telefon som är anpassad för semi-pröffs. (Arbetar som medialärare och fotograferar både analogt och digitalt).

    Men... det verkar onekligen finnas en del orosmoln som skuggar Xperia 1 iv.

    Fråga:
    Hur länge tycker ni jag ska ge Sony möjlighet att fixa buggarna innan jag bestämmer mig för denna eller köper något annat?

    Fråga 2:
    Finns det ens något annat som liknar denna med inställningsmöjligheter i kamrera och video-app?
     
  14. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    gud va jobbigt. Då måste jag ju lämna min Sony Alpha A7 IV hemma då å testa mobilfotografering hehe. Finns massor av bra bilder annars på reddit folk tagit med Xperian.
     
    RURAL gillar detta.
  15. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    De verkar iaf fått bukt på dåliga telefoton nu med asiatisk firmwaren som kom till dem idag
     

    Bifogade filer:

    Caze gillar detta.
  16. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Hoppas att någon gör en jämförelse.
     
  17. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Är det ingen här som har luren?
    Jag var och kände på den igår. Villhöver den MEN med alla varningar om överhettning och att Sony verkar ge upp stödet för telefonen efter två år får mig att tveka. 14k för något som är halvfärdigt och som kanske står utan säkerhetsuppdateringar om två år är ... rejält tveksamt.

    MEN det är sällan som internet plockar fram goda exempel. Det skrivs ofta om dåliga upplevelser än bra. Har vi ingen här som kan skriva lite nyktra erfarenheter om luren? ☕
     
  18. fonzeka

    fonzeka Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Klämde och tryckte på en i drygt 20min i butik, försökte provocera fram någon slags överhettning men men den vart bara lite varm.
    Men det är kanske fördelaktigt med den där stöldskyddsgrejen fastlimmat på baksidan och med laddning inkopplad?
    Skulle elgiganten köra 2k extra i inbyte för en gammal lur igen så blir det nog ett köp men annars blir det nog att avvakta, 14k känns lite väl mycket.
    Hoppas lite på att det ska komma nån mer info på Xperia 5 IV, vore skönt med en något mindre lur och förhoppningsvis bör den väl kosta ganska mycket mindre.
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Frågan är om det alls blir en Xperia 5 IV. Med tanke på processorn blir det väl ännu svårare med värmen i en mindre mobil?
    Men vi får se.
     
  20. fonzeka

    fonzeka Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Förhoppningsvis har de löst värmeproblemen tills dess :)