Watch 4 Classic 46mm E-sim problem

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av hasseman, 14 jun 2022.

  1. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag skaffade en Samsung Watch 4 Classic 46mm (Den stora modellen) via Tele2

    Att synka klockan med telefonen gick smidigt.
    Av någon anledning så vill "Samsung Health Monitor" inte fungera på min Sony Xperia 1 lll.
    Men jag hittade en lösning till detta på XDA-developers hemsida och laddade ner och installerade en modifierad version av appen (en app på klockan och en app på telefonen).
    Så nu funkar appen som det är tänkt.

    Sen så vill jag även kunna använda klockan utan att klockan och telefonen är synkade via bluetooth.
    Så när jag går in i "Galaxy Wearable" så går jag till "Klockinställningar" oh sedan till "Mobilavtal" så börjar den söka i några sekunder.
    Jag får då svar om att Tele2 inte stödjer "Mobilavtal" och att jag skall öra av mig till Samsungs kundservice.
    jag ringer först till Tele2 och dubbelkollar att dm har "Mobilavtal" vilket dom har.
    Jag förklarar mitt problem och han frågar en kollega som tyvärr inte visste varför det blir såhär.
    Så han började att googla lite men hittar bara att man eventuellt måste ha en Samsung telefon, vilket jag inte har.
    Så han gav mig numret till Samsung, men jag kunde inte komma fram via telefon så det får gå med chatt.
    Jag berättade inte vad för telefon jag har och medarbetaren på Samsung verkade inte vilja hjälpa mig.
    Han påstod att tele2 inte har något sådant abonnemang.
    Jag pratade precis med tele2 om det samt mitt problem.
    men inget fungerar. Då berättade jag att jag har en Sony Xperia 1 lll.
    Fick svar att klockan bara anpassats för vissa Samsung telefoner..

    Är det någon som vet om jag kan få igång klockan som en fristående enhet utan att ha den ansluten till telefonen?
    Han bad mig att göra diverse saker
     
    rockard gillar detta.
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
  3. rockard

    rockard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Tjena! Jag hade samma problem och det är så att du måste ha en Samsung för att teckna avtalet. Jag lånade min svärfars gamla Samsung-lur och tecknade avtalet och återgick sedan till min Asus.
     
    Sunbringer gillar detta.
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Enligt någon på Reddit så ska det funka även utan en Samsung-telefon numera. Har dock inget sätt att verifiera det. Hur länge sedan var det som du satte upp ditt eSIM?
     
  5. rockard

    rockard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    En månad sen ca.
     
  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
  7. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    När du aktiverade E-sim. Satte du in ditt simkort i Samsung telefonen då, och minns du vad det var för Samsung telefon?
     
  8. rockard

    rockard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag ska byta operatör på söndag och ska göra samma procedur då så jag återkommer då.
     
  9. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Hur exakt gick du tillväga för att aktivera på det sättet? Jag funderar på att göra något liknande och jag hoppas att det räcker med att stoppa in sim och inte behöva fabriksåterställa Samsung telefonen eller radera konton och enheter i den befintliga galaxy wearable appen.

    När jag försöker koppla till en ny telefon står det: "continue to delete all data except for media files and settings"
     
    Last edited: 14 jul 2022
  10. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering från min sida.
    Jag var nu hos en vän med en Samsung telefon. Jag installerade Samsung Wearable appen på den.
    I klockan gick jag till Inställningar -> Anslutningar -> Bluetooth. Scrollade längst ner och valde "Ansluta till nya telefonen" som gjorde en återställning av klockan och startade sen upp efter det.
    Jag anslöt klockan till samsung telefonen och följde sedan anvisningarna i telefonen.
    Sen så försökte jag ansluta e-sim till tele2. Det misslyckades första gången men det gick bra andra gången ca 20 min senare.

    Gjorde en ny återställning på klockan och anslöt den sedan till min Sony Xperia 1 lll.
    Har fortfarande lite att fixa på klockan.
    Ta bort några appar (som normalt inte går att ta bort) så som Samsung pay och bixby.
    Det går men det kan vara lite krångligt om man inte är van med datorer. Jag använde en dator och det underlättar mycket för min del.
     
    Sunbringer gillar detta.
  11. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Okej, så du stoppade in ditt SIM-kort i Samsung telefonen, kopplade upp klockan via galaxy wearable appen i den vilket återställde klockan. sen stoppade du tillbaka SIM-kort i din Sony, kopplade klockan till Sony med galaxy wearable i Sony telefonen vilket återställde klockan ännu en gång. Och då behöll ändå klockan slutligen sin lte koppling till ditt abonnemang trots återställning och byte av koppling till ny wearable app?
     
  12. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Helt rätt. E-sim fungerar trotts att jag gjorde en återställning innan jag kopplade den till min Sony.

    [​IMG]
     
    Sunbringer gillar detta.
  13. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är värt att tänka på att du inte kan använda appar likt GW4 Remap eller liknande för att mappa om long-press av den nedre knappen om du avinstallerar Samsung Pay. :)

    Jag byggde en alternativ lösning för personer i regioner där Samsung Pay ej kommer förinstallerad på klockan, men den funkar mig veterligen inte på klockor som har någon version av Samsung Pay på system-partitionen (vilket din har även om du kör "pm uninstall --user 0 [paketnamn]").
     
  14. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Visste inte om funktionen med "long press".
    Men jag googlade lite snabbt om det och det är något jag kommer att läsa på lite om hur man kan använda det innan jag går vidare.

    Men tack för tipset. Verkar vara ganska användbart.
    Klockan är fortfarande ganska ny och jag har inte riktigt hunnit att fördjupa mig i alla funktioner klockan har.
     
  15. rockard

    rockard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    Uppdatering:
    Jag bytande operatör från Halebop till Comviq för att sänka min månadskostnad. Jag lånade som jag nämnde innan en Samsung J5 och återställde klockan, stoppade in mitt nya simkort i J5 och anslöt klockan till mobilen via gear -appen utan att ansluta till mina konton, och anslöt till comviq mobilavtal. Kopplade därefter bort klockan från J5, återställde klockan och anslöt sedan till min Asus där jag även stoppade in mitt nya simkort från comviq. Klart.
     
    hasseman gillar detta.
  16. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER


    Lite surt att man inte kan göra detta på andra android telefoner oavsett märke på telefonen.
    När jag pratade med Samsung support så sa dom att klockan bara funkar ihop med vissa Samsung telefoner.
    Men jag svarade att dom flesta funktioner fungerar med icke samsung telefoner med. Och ni borde väl vara glada över att jag har köpt en klocka av er istället för att sur över att jag har hittat lösningar för att kunna använda klockan med andra telefon märken.
     
    blunden gillar detta.
  17. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Samsung-supporten är väl clueless, som vanligt. Om den inte var tänkt att fungera med andra telefoner skulle de ju inte bemöda sig med att släppa Galaxy Wearable + Watch4 Plugin-appen på Play Store (ofta innan Samsung-telefoner får dem). :D

    Ja, den där "du är inte tillräckligt mycket av en helhetskund för att vi ska bry oss"-mentaliteten hos en del teknikföretag (Samsung och Apple bland annat) är väldigt störande och lite provocerande.
     
  18. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det jag har hört om Samsung verkar stämma ganska bra.

    Telefner: Gör sönder väldigt lätt och reparationen är oftast mycket långsam och väldigt dyr.
    En kväll mpis som hade Samsung tidigare bytte till Sony.
    Sony mobile håller mycket bättre för stöttar och våld som hennes gamla Samsung hade gått sönder utav.

    Samsungs support:
    Välrdelös. När jag ringde in för att jag behövde hjälp med min klocka (Samsung galaxy watch 4 classic LTE) och dess e-simkort, så gav jag honom det fullständiga namnet,
    Modellnummret, Serienummret och imei numret.
    Men han frågade mig om jag vet om det är något e-somkort i.
    Jo det är det svarar jag, men han var inte helt säker på det. Då jag frågade om han har sökt på Modellnummret?
    Nej inte än.

    Så supportern tycker jag är under all kritik.

    Samsung galaxy watch 4 med wear os har jag hört mycket bra om.
    Med lite meckande så har jag fått klockan att fungera lika bra ihop med en Sony Xperia 1 III som till en nyare Samsung galaxy mobil.

    För Samsung support sa även att du kommer inte att kunna användabbland annat "ekg", blodtryck, puls och syresättning i klockan såvidare du inte har en Samsung telefon.
    Jag sa till dom att det finns säkert andra tillvägagångssätt för att få detta fungera.
    Det jag hittade är en modifierad version av Samsung Health monitor.

    Kul att höra det på dom att dom blir sura över telefon.

    Tror ni att det finns något intresse för att göra en guide och dela med sig vad jag har gjort för att få klockan att fungera med min Sony telefon?
     
  19. hasseman

    hasseman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag installerade om min telefon förra veckan.
    Det som sög var att jag var tvungen att installera om klockan med när jag skulle ansluta den till telefonen.
    Är det någon som vet om man verkligen måste installera om klockan? För jag hittade ingen lösning.

    Men men. Nu har jag iaf fått iordning på allt.
    Jag avinstallerade ett antal appar på klockan med (bloatware) som normalt inte går att avinstallera så som bixby och Samsung pay.