Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tack till den som tipsade om insektsgardinen tidigare i sommar! Minns inte vem det var. Det var väl inga 90 % men tillräckligt bra pris för att i alla fall testa (runt halva priset tror jag). Och den passade ju stugans dörr perfekt!
     

    Bifogade filer:

    slarre, svenix och DroidJunkie gillar detta.
  2. Winkull

    Winkull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Absolut, ingen hindrar dig. Någon frågade vad en lootbox-scam är och jag svarade på det. Jag anser även att det är viktigt att påpeka att det inte var en amazon-retur-pall man köpte, vilket länkades videos till.

    Det är fritt fram för dig att köpa, men det är viktigt att andra förstår vad man ger sig in på oavsett om du tycker det är "case closed" eller inte.
     
    Nacud gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Observera att dessa inte säljs på Amazons vanliga sidor utan via auktionssidor, och tveksamt om det görs i Sverige. Allt som säljs på Amazon på det sättet av tredjepartssäljare ska nog anses vara lootbox-scam precis som @Winkull@Winkull säger.
     
    Winkull och mattihp gillar detta.
  4. boholmen

    boholmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2021
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    94
    Har du länk till denna?
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Väldigt prisvärd även till ordinarie pris:
    https://www.amazon.se/dp/B07PT9ZMDZ/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_3B01KX6XF9Z6W23SE5N2?_encoding=UTF8&psc=1
    Kompisen har en likadan sedan en kort tid tillbaka. Ena katten går obehindrat in och ut, den andra är skeptisk :D
    Även om det är kraftig tejp i kardborren är det nog bäst att fästa den övre med några stift/spik/skruv. klistret är så kraftigt att man kanske vill undvika att använda det även på kardborren i sidorna. Kardborren i sig är kraftig och verkar göra sitt jobb bra men tiden får utvisa hur bra den håller.
     
  6. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    @nexus^6@nexus^6 med flera som undrar:

    Idag fick jag äntligen någon form av svar om varför telefonsamtal inte längre fungerar, detta efter att PostNord ännu en gång tömt ett paket, som jag fick hem tomt på innehåll.

    Motringning från kundtjänst fungerade åter igen inte trots att det ser ut såhär:

    Amazon k1 20220715.PNG

    Efter att ha gjort ett eget försök till retur/refund och angav tydligt, även med egen text, att varorna i sin helhet var försvunna ur paketet, så blev ändå resultat att jag skulle returnera något som inte finns. Duktigt jobbat Amazon!

    Alltså gick jag över till chatten, som även denna gång saknade svensk hjälp, utan allt gick på engelska. Den svenska chatten försvann nog för mig ungefär samtidigt med samtalen, nu när jag tänker efter.

    Trots noggrann förklaring att varorna saknades ur sin kartong så blev det ändå dikeskörning även här, där kundtjänst fick för sig att paketet aldrig kommit fram, så det krävdes en massa extra skrivande för att förklara ännu en gång.

    Under resans gång påpekade jag och frågade 3 ggr om varför telefonuppringningen inte fungerade, utan att få någon reaktion alls i början. Först på slutet när jag surnade till ordentligt (men alltid i vänlig ton) så fick jag följande svar:

    "I have not tried to dodge the question, currently we no longer have that option available, i have sent you a phone number where you can reach us for free instead of requesting a call back. Rest assured that we are always interested in learning how our customers react to all aspects of shopping on Amazon.se as this helps us to continue improving the selection and service we provide. For this reason, I have just forwarded your feedback to the relevant team for further internal review, so that they can become aware of this issue and eventually find a solution for this problem in the future."

    Svenska numret som hänvisas till är:

    Within Sweden : 0200 753 368
    All other countries: + 46 8 446 891 36

    Jag sa till personen hur viktig del Amazons kundtjänst är för helheten och varför man väljer att handla där, något hon skulle föra vidare. Personligen kommer jag härmed undvika Amazon tills vidare eftersom de verkar ha problem både med sina system och ärligheten (har försökt få svar vid ett flertal tillfällen tidigare, utan framgång). Jag får väl börja titta på Picard eller nåt istället eftersom min Prime har 10 månader kvar.
     
    nexus^6 och idgn gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Bring som leverantör*

    Jag fick medan jag var borta 8 paket och Bring misslyckads leverera alla, dom gick till Utlämningsstället
    20 min i kö till kundtjänst och dom var lite som zombies, deras svar på mitt ifrågasättande var "det var ju tråkigt"

    Kollar man på nätet på Reco och Trustpilot så kan man ju fundera på hur företaget överlever?

    Kan ju tillägga att jag bor i ett nytt hus med 8 lägenheter varv 6 har ingång från trapphuset men min och min grannes har egen ytterdörr, 10 meter från port med fullständigt namn och lgh nummer.

    På en skala på 1-10 i betyg skulle dom få 1-2 från mig då dom inte tappade bort leveransen.
     
    frpl gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara att kolla på Trustpilot för våra operatörer så är dom inte mycket högre heller. Tänk på att dom som hörs mest, är dom som är mest problem :)
     
    Hatsune Miku, stelex och Salvion gillar detta.
  9. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Härligt. Dagens kontakt ledde till det berömda mailet om påpekande av högt användande av A-Z garantin, något som för det första inte alls stämmer och för det andra kan inte kunden göra mycket åt att PostNord är kleptomaner. Alla ärenden har jag fotodokumenterat, men Amazon vill aldrig ha några bilder.

    Nåja, nu kommer det lösa sig automatiskt, då det blir svårt att utnyttja garantin om man inte handlar något längre. Måste ju vara så precis Amazon vill ha det! :money:
     
    muSPK och JML gillar detta.
  10. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 098
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    De, den svenska amazon kundtjänst, har inga problem alls att ringa upp, men de vill inte göra det längre.

    Tex var det ett Bring paket som visades som levererat men inte var det och "begär uppringning" funkade inte så jag chattade och brukar börja med "Jag vill ha svensk chatt" och den engelska chatten kontaktade svensk chatt.

    Jag fick chatta med en svenska och hon skrev att paketen levereats fel men var 100 meter bort på en annan gata, vilken jag inte kände igen,

    Då sade hon att hon kunde ringa upp och gjorde det och hon fick förklarat att det blivit något fel menjag kunde prova att själv leta upp paketet.

    Det var ett trevligt samtal och var som det skall vara egentligen.

    Jag gick en promenad och hittade gatan, ett nybyggt område, knackade på första dörren och en man sa att det fanns ett paket som låg ute en bit bort och det var rätt paket.

    Så det löste sig, trots Bring slappa dumpning av paket på fel gata.

    Men som sagt den svenska amazon kan mycket väl ringa upp och jag behövede inte ange mitt telefonnummer för det hade de i sin databas.
     
    MultiMan gillar detta.
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Visst är det så och jag är väl medveten om det, såg det som självklart därför nämnde jag inte det ;)

    Men mitt omdöme står kvar
     
  12. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Har ett potentiellt tips som tas på egen risk. Finns ett par Bose Quietcomfort 45 för 2255,42 kr, säljs och skickas av Amazon https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0B5NZRK81?ref=ppx_pt2_mob_b_prod_image. Dock är de upplagda som ”pocketbok” på 34 sidor, men Amazons support insisterar på att detta är hörlurarna och att skillnaden mot deras andra listning är att dessa skickas från Sverige istället för Tyskland.

    Beställde därför dessa och nu står det i PostNords registrering att måtten är 18x24x1 och vikten 100g… så vi får se om detta trots allt är en svindyr pocketbok.
     
    Boegas gillar detta.
  13. nukie

    nukie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Iphone 12
    Platta:
    Samsung S8 Ultra
    Platta 2:
    Samsung S8
    Efter en snurrig resa hos bring dök min Kindle upp. Så nu har jag börjat springa i djungeln av alla format på e-böcker. Återstår att lista ut var man hittar Svenska epub. Att låna på biblioteket var ju inte så lätt med en kindle.
     
  14. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Vad är det som gör att ni inte har svensk chatt? Är ni med detta problem medvetna om att länkar i detta forum allt som oftast är just till engelska sidan (gäller även appen) och att Amazon då ställer om språket till engelska automatiskt? Vill mn ha svensk chatt ändrar man först språk i inställningarna. Aldrig haft problem med de jag chattat med, alltid trevliga och lösningsfokuserade. Ger operatörerna generellt 5 av 5 när man omeds betygsätta upplevelsen.
     
    jnsson gillar detta.
  15. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Självklart har jag svenska språket inställt som standard, trodde inte det ens behövde påpekas. Använder chatten enbart nu när de inte ringer upp, och har utan undantag fått engelsk kundtjänst, på svenska sidan, med svensk text (tydligt nog?).

    Edit: Och tittar du på mitt inlägg om problemet, så syns det tydligt att skärmdumpen jag visade är på svenska.
     
  16. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Mycket tydligt
     
  17. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Det är bara ett informationsblad å 36 gram. Ganska dyrt egentligen :cool:
     
  18. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Paketet ska komma idag och har nu måtten 60x21x1 cm med vikten 200 g, vilket är ännu märkligare då en pocketbok knappast behöver en sådan stor längd. Man undrar ju verkligen vad de skickat?
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vill bara flika in med min färska upplevelse av Amazons kundtjänst. Man har ju läst en del inlägg här om att den ev. skulle ha försämrats men jag blev nöjd i alla fall.

    På Amazon Prime days beställde jag bl.a. tre varor som skulle levereras med Bring till ombud. Brings spårningssystem verkar ha kajkat ur helt och paketen har aldrig kommit fram. Spårningarna visar att paketen har levererats i Norge redan innan jag har beställt! :eek: Några varor har jag alltså aldrig fått.

    Idag klickade jag mig igenom Kundtjänstsidorna på Amazon och valde att jag ville ha kontakt. Jag fick då tre val, att ringa, att chatta, att maila. Chatt var förvalt men jag ändrade till att ringa. Amazon skulle då ringa upp. De gjorde de men första samtalet var helt tyst. Jag gjorde om proceduren och fick ett nytt samtal. Denna gången svarade en kundtjänstmedarbetare på svenska.

    Efter ett antal inledande frågor om min mail-adress, telefonnummer och post-adress så skickade hon en verifieringskod via SMS. Efter att hon försäkrat sig om att jag var jag så var det inga problem. Hon kollade upp spårningarna och ringde till Bring, jag fick vänta någon minut. Sedan kom hon tillbaka och sa att de skulle skicka om varorna, vilket var det jag önskade. Jag kunde också fått pengarna tillbaka om jag hellre hade velat det.

    Totalt sett får jag säga att jag var lika nöjd med Amazons bemötande som jag varit vid tidigare tillfällen när jag behövt kontakta dem. Fem stjärnor av fem blir mitt betyg! :)
     
    _FJ_, Johnnyponken, Mushmushi och 1 annan gillar detta.
  20. nukie

    nukie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Iphone 12
    Platta:
    Samsung S8 Ultra
    Platta 2:
    Samsung S8
    Jag hade exakt samma problem men paketet kom efter några dagar med en ny adresslapp över den gamla lappen. Har du tur nu kommer det två produkter :)
     
    svenix gillar detta.