Guide: Köptråden Pixel Buds Pro - importera till Sverige

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Xboy, 18 jul 2022.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Uppdatering 2022-10-12:

    Som Swedroids nyhetsredaktion och säkert även många Swedroid-användare uppmärksammat säljer Google sedan sitt stora lanseringsevent torsdag 2022-10-06 nu delar av Pixel-familjen i Skandinavien, både genom den egna butiken Google Store och genom återförsäljare (initialt endast Elgiganten, frånsett teleoperatörerna Telia och Halebop). I produktkatalogen märks de två Pixel 7-telefonerna, Pixel 6a-telefonen samt Pixel Buds (lanseringspris 1 199 SEK) och Pixel Buds Pro (lanseringspris 2 399 SEK). Delar av den importguide som ursprungligen publicerades i detta inlägg sommaren 2022 torde därmed inte vara lika intressant för många läsare, då så kallad gråimport kan undvikas och hörlurarna istället handlas direkt från en aktör som verkar direkt på den svenska marknaden. Frånsett Google Store och Elgiganten räknas fortfarande Amazon dit, som alltjämt fortsätter att sälja Pixel Buds direkt till svenska konsumenter genom Amazon.se.

    För den som dock ändå vill utnyttja eventuella extrapriser hos aktörer på andra håll inom EU finns dock den ursprungliga guiden fortfarande tillgänglig nedan. Att den fortfarande är beklagligt relevant märks tydligt genom Googles val att inte lansera Pixel-kompatibla tillbehör som det trådlösa laddstället Pixel-stand (som laddar såväl Pixel-telefonerna som Pixel Buds) och den nya WearOS-klockan Pixel Watch. Swedroid-användare som vill köpa dessa tillbehör och samtidigt passa på att köpa ett par Pixel Buds kan med fördel göra det från exempelvis nedannämnda Fnac, kanske till ett lägre pris än vad svenska återförsäljare kan erbjuda.


    Om Pixel Buds Pro:


    Efter Googles trevande försök med sina första trådlösa hörlurar Pixel Buds och 2020 års kritiserade efterföljare, som dragits med såväl instabil Bluetooth-uppkoppling som undermålig produktionskvalitet, är det tredje gången gillt¹ för den amerikanska bjässen när man torsdag 2022-07-21 officiellt lanserar Pixel Buds Pro.

    Trots att hörlurarna till det yttre är närmast identisk med sin föregångare bjuder man hugade köpare på en rad nyheter, där den främsta framhålls som den aktiva brusreduktionen; med hjälp av särskilda mikrofoner som i realtid analyserar bakgrundsljud skall dessa genom så kallad motfasteknik dämpas. Bland de övriga nyheterna märks den påstådda ergonomiska förbättringen "Active In-Ear Pressure Relief" och stöd för så kallad "Bluetooth Multipoint Support", som skall låta hörlurarna koppla upp sig mot två enheter samtidigt - exempelvis en Chromebook och en telefon. Hörlurarna väntas lanseras för €219 i Frankrike, Tyskland, Irland, Italien och i Spanien i färgerna "coral", "fog", "charcoal" och "lemongrass". Övriga EU-stater gör sig dock inte något besvär.

    PixelBudsPro.png

    Om sätten Google blockerar leverans till Sverige:

    Som många av Swedroids vid det här laget prövade Google-fans redan känner till förhindrar företaget aktivt EU-medborgare att köpa Pixel-seriens produkter, inklusive dess hörlurar, genom en kombination av så kallad geo-IP-blockering och ett paketförmedlingssystem som omöjliggör leverans till vissa av EU:s delstater - därbland de nordiska. Policyn, som kan te sig absurd när man verkar på en enad marknad som består av 500 miljoner EU-medborgare som genom unionens grundläggande principer garanteras fri rörlighet för människor, varor och tjänster, hindrar effektivt miljontals européer att handla Pixel-produkter från Googles onlinebutik Google Store - ett besök på den svenska sidan ger, i motsats till den tyska, ingen som helst antydan till att Pixel-serien överhuvudtaget existerar.

    Trots att Google motarbetar de rättigheter EU-medborgare åtnjuter hittar dock ändå Pixel-produkterna till Unionens alla hörn - vissa förlitar sig på anhöriga som bor på andra platser i Europa och andra på paketförmedlingstjänster som agerar mellanpart i beställningarna. Ytterligare spekulanter handlar istället från någon av de återförsäljare av Pixel-serien som i motsats till Google levererar till adresser i hela EU - därbland franska Fnac. På Swedroids forum har det i ett historiskt perspektiv lanserats olika typer av kreativa idéer för att ta sig runt IT-jättens försök att hindra försäljning till hela EU. Ett sätt - det så kallade "finska tricket", som sedermera fått benämningen "Schweden-tricket", är att vid beställningen ange Sverige ("Schweden", i fallet med tyska Google Store) som mottagardestination i rutan där leveransorten anges, och samtidigt betala ett extra påslag för inomeuropeisk frakt. På senare tid har, som bland annat märks i köptråden för Google Pixel 6, detta beställningssätt emellertid mötts av blandade framgångar - i vissa fall har Google valt att annullera dessa leveransförsök.

    Återförsäljare med direktleverans till Sverige:

    Amazon.se
    Amazon.de (notera att svenskregistrerade Prime-konton inte fungerar här, och att en enhetsfrakt på runt €5 tillkommer):
    FNAC (fransk återförsäljare, flitigt nyttjad av Swedroid-användare för beställning av andra Google-produkter såsom Pixel-telefoner):
    Andra fraktalternativ / paketförmedling / forward shipping:

    Är det inte möjligt att beställa till en svensk adress går det att använda² den välbeprövade tjänsten Mailbox DE för ändamålet. Denna tjänst förser sina användare med en tysk adress varifrån paketet sedan kommer skickas vidare till Sverige. Fraktkostnaden från Mailbox DE till Sverige är i regel cirka €20, inklusive försäkring. Att öppna ett konto är gratis och kostnaden är fast per paket. Information om företaget och Swedroid-användares erfarenheter kan läsas i tråden Forward shipping Tyskland: Mailbox DE (mailboxde.com).

    ¹ Fjärde gången gillt, om budgetvarianten Pixel Buds A-series räknas in.
    ² Vänligen observera att varken Swedroid eller trådstartaren tar något ansvar om något går fel med beställningar som sker genom Mailbox DE eller något annat paketförmedlingsföretag. Nyttjandet av sådana tjänster sker alltid på egen risk, även om förmedlingsföretaget har goda vitsord.
     
    Last edited: 12 okt 2022
    matssoderstrom gillar detta.
  2. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Jag kommer beställa. Men undrar vad de menar med att de kan förbeställas den 21e. Tar det ett par månader till sen tro?
     
  3. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Beställda. En polare är i Spanien och beställde till sig. Ser ut att skeppas den 28/7.
     
  4. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

  5. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har också beställt från Fnac.
     
    erik.rahm gillar detta.
  6. Snilleblixt

    Snilleblixt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Från vilken sida om jag får fråga? Ska till Spanien i nästa vecka och funderar på om det eventuellt går att hämta ut i butik...
     
  7. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Beställde direkt från Google.
     
  8. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Skickade från Fnac redan verkar det som
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Meddela gärna hur det går med frakten, har haft 1 person som där paketet gått i retur till Fnac innan den lämnade Frankrike och Fnac sa då att de inte skickar till Sverige.
     
  10. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    fick meddelande från PostNord så verkar bra so far
     
    AndliN gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det hade han också fått. Han kunde följa paketet och plötsligt stod det att paketet returneras. Man har alltid kunnat följa paket från Fnac även när paketet är i Frankrike :)
     
    erik.rahm gillar detta.
  12. Puffet

    Puffet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
  13. Maisler

    Maisler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag hittar inte Pixel Earbuds pro på Fnac. Kan ni länka?
     
  14. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

  15. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Gjorde det ovan..
     
  16. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Trådens första inlägg är uppdaterad med samtliga återförsäljare som är omnämnda i denna tråd, vid sidan om svenska Amazon som också öppnat för förhandsbokning av Pixel Buds Pro i färgerna "Fog", "Charcoal" och "Lemongrass" (notera att "Coral" dock tycks saknas).

    Jag har själv lagt en beställning hos svenska Amazon, och redan fått besked om att hörlurarna väntas levereras fredag 2022-08-05. Så snart jag fått dem uppdaterar jag givetvis denna tråd.

    PixelBudsPro-AmazonSE.png
     
    Last edited: 21 jul 2022
    helevorn, erik.rahm, bernard och 1 annan gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj, det var festligt att de finns att köpa på Amazon Sverige. Förenklar ju onekligen ev. garantiärenden.

    Blir intressant att höra dina synpunkter kring hur hörlurarna presterar.
     
  18. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Man kanske va lite för otålig då :)
    Men bra med alternativ ifall fnac ångrar sig och avbryter.
     
  19. Rob87

    Rob87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag var otålig, så jag beställde direkt från fnac. Nu börjar jag undra om allt verkligen stämmer.. Paketet väger 0.1kg enligt Postnord. Svenska Amazon säger att Pixel Buds Pro väger 130g, och det är väl utan paketeringen.

    Men de packade den direkt vid beställning, ingen pre-order eller något. Det hela känns lite - suspekt. Nästan så att jag hoppas på en "retur" som nämnts ovan att fnac ibland gör.
     
  20. matssoderstrom

    matssoderstrom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro Obsidian

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro Obsidian
    Telefon 2:
    Essential phone PH-1 Ocean depths
    Platta:
    Mi Pad 4
    ROM:
    Pixel Experience
    Beställde från tyska Amazon (lime). Det stod att de levereras 28/7.
    Edit: Det här blir mitt femte par Pixel buds :eek:
     
    erik.rahm gillar detta.