Ska man vara orolig för 128Mb i RAM

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Swen, 27 maj 2009.

  1. Swen

    Swen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har funderat på mängden RAM i Samsungs i7500. I HTC Magic finns det 192Mb RAM medan Samsungs endast innehåller 128Mb.

    Frågan är varför HTC har valt det större minnet (eller varför Samsung inte har gjort det) och om Samsung kommer att få några problem med 128Mb minne.
     
    Last edited: 27 maj 2009
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag sätter personligen ett stort frågetecken vad gäller minnesmängden. Jag har en Dream med 192 MB och jag har vid ett fåtal tillfällen fått slut på minne, främst då en app/widget har spårat ur men även ett fåtal gånger så jag har haft alldeles för många program igång samtidigt. Med 128 MB känns det av naturliga skäl som att man kommer få slut på minnet betydligt oftare. Det skall dock sägas att Android hanterar detta väldigt fint och mjukt stänger ner mindre viktiga processer för att frigöra minne.

    Visst är det självpåkallat om man har många program igång, men det är ju även lite av tjusningen med Android, att man har stöd för simultana processer till skillnad från iPhone. Det blir intressant att läsa tidiga recensioner av Sammy i7500 "Galaxy" och se vad de har att säga om detta.
     
  3. sockan

    sockan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är möjligt att skapa swap. Betyder att man lagrar på sdminne när ram blir full. Problemet är att sdminnet dör mycket snabbare, då sdminne har en antal skrivningar.

    Så länge utvecklare skapar bra applikationer som inte är minneskrävande kommer nog allt gå bra. :)
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, i takt med att applikationerna blir bättre, mer optimerade och mindre buggiga, så kommer garanterat minnesproblemen bli färre. Olyckligtvis går ju många utvecklare mot mer och mer bloat istället för att optimera koden, iaf i Windowsvärlden. Förhoppningsvis är våra Androidutvecklare smartare än så.
     
  5. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Java programmerare har inget bra rykte när de kommer till minnesoptimering då majoriteten tror att GCn är nått magiskt. Tror Android programmerare kan komma att lida av samma problem.
    Jag har sätt min iPod Touch (som jag hoppas kunna byta ut nästa månad mot en magic) falla i gråt av pissigt skrivna program.
     
  6. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag läste någonstans att uppgiften om 128 MB ram var felaktig och att det kommer vara mer i den slutgiltiga versionen av telefonen.
     
  7. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Vänta lite nu, eller har jag missat nått? 295 MB är det väl?
     
  8. Swen

    Swen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Låter helt perfekt om det är så!
     
  9. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ett stort problem med Java har varit att det är alldeles för lätt att göra avancerade saker, så många nybörjare sitter tyvärr och skriver större applikationer utan att först ha lärt sig det grundläggande (som att t.ex välja rätt datastrukturer, algoritmer samt veta hur man bör bygga upp en applikation). Än värre blir de om de dessutom skall utveckla program för "limited devices".
     
  10. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag hittar inte vart det var jag läste det men jag tror inte att jag har fantiserat ihop det.
     
  11. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,
    Det kan ju verkligen vara en akilleshäl. Skulle det kunna strula om man har mejl, kalender och surfar samtidigt? Hur många apps handlar det om?
    Är ju mest nyfiken på en I7500 med tanke på skärmen, det "större" batteriet och 3,5mm samt microUSB som tagit som standard för laddare. Att den är så tunn som den är tilltalar också väldigt mycket. Har klämt på Magic och den är verkligen liten och smidig och har förstått att Galaxy är ganska lik den förutom någon millimeter hit eller dit.
     
  12. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det verkar som att uppgiften om 128 MB, som Andresin påpekar, var felaktig. 192 MB tillgängligt skall det visst vara.
     
  13. sockan

    sockan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Borde ni inte skriva det i wiki?