Diskussion: Första intrycken & omdömen Galaxy S21 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av bernard, 25 jan 2021.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Note 20 Ultra har inte samma kameror som S20 Ultra eller S21 Ultra
     
  2. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    S21an tar absolut bättre bilder, mycket tack vare att den byter till ultrawide-kameran, som numera har autofokus, när man fotar något på nära håll. När jag skulle fota t.ex. skärmar eller papper med Note:n blev resultatet oftast obrukbart, men inte med S21an.

    Jag tycker absolut batteritiden var bättre på S21 Ultra än iPhone 12 Pro, framförallt i standby. Dock kan jag inte säga något om iPhone 12 Pro Max.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    IPhone Pro Max från 11-13 har varit överlägset bäst faktiskt på batteriet så klart
     
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Mindblowing, hade ingen aning.

    Ah exakt! Jag boomade på en app när den ville att jag skulle fota mitt ID och det gick inte att välja från album utan den ville att jag verklilgen skulle fota och fick ett oläsligt resultat så hamnade i loop sådär. Note 20 Ultra var dessutom min första Samsung experience och hade nog inte så bra känsla av den tyvärr. Men då kanske jag ska hoppa till S serien och kolla där innan man lämnar skeppet mot Apple.
     
    RuffyMan gillar detta.
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Jag förstår precis, om det enda du störde dig på var kamerorna och batteritiden kan det vara värt att ge S21 Ultra en chans, eventuellt invänta S22 Ultra som kommer snart. Personligen är jag lite intresserad av S22 Ultra men vill egentligen inte ha en stor telefon, så iPhone tilltalar mer då man får grym hårdvara i litet format.
     
  6. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Försöker inte avvika trådens topic men det blir lätt hänt massa kladd med en samsung vs apple-diskussioner och är det för kladdigt för MOD gärna plocka bort :)

    Jo precis, det var det enda som jag störde mig men i övrigt älskade jag verkligen telefonen. Alla smarta funktioner till hantering och navigering. Det är väl sånt som jag stör mig hos Apple just nu iaf, men i utbyte får jag kamera och batteri.
    Men kommer S22 "noten" att ha samma kamera som övriga eller är det samma där att man avviker? :)
     
  7. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Står lite om S22 i ryktestråden Samsung Galaxy S22 rykten, verkar som att S22 Ultra har samma "typ" av kameror som S21 Ultra, men antagligen med aningen uppdaterade sensorer och optik, samt DSP. Men upplevelsen skulle jag gissa blir snarlik mot S21 Ultra.
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Note/Ultra versionen har alltid haft "bättre" kamera än plus och den vanliga och det kommer sannolikt vara så även i S22 serien.
     
  9. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    - Priset är äntligen lite humanare nu med +2000 i rabatt hos några återförsäljare.
    - Var inställd på att den skulle vara obekvämt bred att hålla i, men icke.
    - Däremot är den tung. 229g mot 163 g för S20. Märker att jag gärna stöder den mot kroppen om jag ska hålla på en stund. Och byter hand.
    - Batteriet räcker länge. Speciellt i vila.
    - Att bläddra bland apparna går fort och ryckfritt. Kanske lite snabbare processor och skärmuppdatering.
    - Kameran var anledningen till mitt köp. Inte bara zoom som är bättre. Nattbilder grejar automatiken. I S20 fick jag laborera med bl.a. ISO om det fanns ljusstarka objekt med.
    - One UI4 märker jag ingen skillnad på. Hade hoppats att appar inte längre skulle försvinna på hemskärmen när man gömmer dom på appskärmen. Men ingen skillnad.
    - Fingeravtrycksläsaren är klart bättre.
    - Blir inte speciellt varm.
    - Ansiktslogin funkar bra.
    - Och som väntat är byggkvalitén på topp.

    Så varför inväntade jag inte S22 Ultra som väl släpps snart? Det korta svaret är att det inte kommer att komma en sådan.
    Det blir en Note istället. Och jag är inte intresserad av vassa hörn och en penna. Och kameran lär inte bli bättre i den. Och 1/1000-dels sekund snabbare CPU är man inte heller intresserad av som pensionär. Till råga på allt blir den säkert dyrare än de 10990 kr jag betalade för S21 Ultra.
    Nej, förra årets bästa mobil, S21 Ultra, kommer säkert få vara bäst även i år. Och kanske ännu längre
     
    Last edited: 23 jan 2022
    Hatsune Miku, Cygnus, sergiuspeter och 2 andra gillar detta.
  10. AndroiOS

    AndroiOS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2022
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    28
    Jag gick från S20 Ultra sen en 13 Pro Max men iOS är inte riktigt min grej, fast jag har försökt 2 ggr att vänja mig... Tänkte köpa en S22 Ultra men den kändes inte rätt.

    Så blev en S21 Ultra. Så jag kan inte råka bli att jämföra dom 2...

    Det som jag inte gillade på iPhonen..

    iOS (svårt att göra nåt åt..)
    Lightning porten.

    Annars är precis allt betydligt bättre på iPhonen. Förutom att skärmen känns lite mer "livlig" på S21 Ultran. Och kamerazoomen.

    Kommer mest sakna Face id:en och batteritiden. iPhonen behöver aldrig stödladdas eller liknande. Samt högtalarna låter klent mot vad jag vant mig vid senaste 4 månaderna.

    Jag får helt enkelt kompromissa på hårdvarusidan för att inte störa mig på mjukvarusidan lika mycket.

    Annars känns telefonen bra och jag är överlag nöjd.
     
    Dashio gillar detta.
  11. lohoffsson

    lohoffsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Någon som jämfört denna mot Pixel 6 pro?