Fråga: Vad tycker ni om kameran

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av polar590, 18 feb 2022.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Ni som har pixel 6 pro vad tycker ni om kameran?
     
  2. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag tycker den är bra, naturliga fina bilder utan brus, och funkar fint i mörkare miljöer också. På många sätt tycker jag den är överlägsen andra mobilkameror jag testat men den har även nackdelar som allt annat.
    Skulle nog överlag säga att den är BRA för det mesta men relativt opålitlig då det ibland, helt utan förklaring, kan bli rätt kasst, speciellt med fokus och skärpa.

    Kameran är viktig för mig just nu när jag väger en S22 Ultra i ena handen och Pixel 6 i andra. Endast en kan stanna hos mig men jag vet inte vilken. Det kommer i slutändan bli kamerorna som avgör.
     
    Kristy och polar590 gillar detta.
  3. Amazon68

    Amazon68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    28
    Jag tycker kameran är riktigt bra! Uppskattar verkligen den naturliga färgåtergivningen, skärpan på närbilder när man använder 2x eller 4x zoom och ett mörkerläge som levererar!
    Slänger med två bilder (0.7x) helt utan handpåläggning. PXL_20220212_131108533.jpg PXL_20220210_133859667.jpg
     
    Ara, Kristy, andersp84 och 10 andra gillar detta.
  4. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nöjd!
    PXL_20211225_214615446.jpg PXL_20211226_125245495.jpg PXL_20211226_144413872.jpg PXL_20220209_171017109.jpg
     
    namkrad, Ramboline, Kristy och 9 andra gillar detta.
  5. dennis.mh

    dennis.mh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag tycker kameran är riktigt bra, Fina kvällsbilder i svagt ljus och jag har även fotat lite snabba sportbilder som blivit förvånansvärt bra.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nog bästa kameran jag upplevd med möjligt undantag för P50 Pro. Tenderar att bli skarpare bilder än på nästan alla andra telefoner. Min Mi 11 Pro kan ta relativt likvärdiga bilder med gcam-modden men för att jag ska få den effekten måste jag köra med det starkare HDR+ läget på 11 Pro och då är det ofta 2 sekunder shutterlagg medan P6Pro tar en likvärdig bild utan shutterlag. Kör jag stock HDR på 11 Pro går det dock att knäppa ungefär lika snabbt men ofta föredrar jag nog ändå bilderna från P6Pro med den höga detaljnivån och skärpan.
     
    Kristy gillar detta.
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Som @flipp@flipp är inne på är det nog svårt att hitta en mobilkamera som kan matcha Pixel 6 Pro när det kommer till teknisk kvalitet dvs hög skärpa och detaljrikedom men samtidigt låga brusnivåer.

    Med GCam på min S22 Ultra SD kan jag faktiskt nå ännu mer detaljer och skärpa än Pixeln, men då blir också luma noise påtagligt mycket starkare. Jag personligen har inte så stora problem med luma noise (dvs det bruset som inte har ett färgstick i sig som kallas chroma noise) då det ger lite känsla av autentiskt fotografi. Jag har väldigt stora problem med för aggressiv brusreducering däremot, typ som Oneplus eller Samsung Stock. Jag är glad att Google har lyckats kombinera hög detaljgrad/skärpa utan att få den där "oljemålningskänslan".

    4x/tele är fenomenalt bra på 6 Pro. Tack vare optikens kvalitet och stor sensor går det att ta användbara bilder upp till cirka 6-7x zoom. Bilderna har hög detaljnivå och dynamik. Sätter man telefonen på ett stativ kan man ta läskigt bra bilder i dåligt ljus även med tele.

    Pixeln är också helt ohotad på astrofotografering. Har tyvärr inte lyckats få GCam Ports att prestera ens i närheten, troligen pga att fokus inte blir helt rätt.

    Pixelns stora kamerasvagheter är mer på det kreativa/emotionella planet än på det tekniska. Jag har problem när bilder blir kraftigt avvikande från vad jag ser i verkligheten. Jag vill att kameran ska fånga det jag ser så realistiskt som möjligt och här är faktiskt Pixeln väldigt dålig om jag inte manuellt justerar vitbalans, exponering och HDR.

    Bilder blir generellt alldeles för ljusa då HDR vill plocka fram detaljer i bildens skuggiga områden. Ibland funkar det, men alldeles för ofta ger det ett påtagligt fejkat utseende som inte går att rätta till i efterhand på något enkelt sätt. Lösningen är enkel: justera manuellt ner shadows (HDR) innan bilden tas. Men det blir lite jobbigt i längden.

    Färgkorrektheten är så dålig att den nästan skulle kunna klassas som en bugg. Överlag exponerar Pixeln med för kall vitbalans vilket gör att snö och asfalt blir blå, ansikten blir likbleka och solnedgångar förlorar sin värme och lyster. Dessutom fungerar inte alltid vitbalans-slidern för manuell justering som man kan förvänta sig. Ofta får bilden en mycket konstig grönaktig ton när man försöker göra den lite varmare direkt i sökaren. Gör man det istället i Google Photos i efterhand fungerar det som förväntat.

    Dessa problem uppträder givetvis inte "varje gång", men alldeles för ofta när det är lite mer krävande/komplicerade ljusförhållanden.

    Faktum är allt detta fick hård kritik när Pixeln släpptes för snart ett halvår sedan och inget har åtgärdats av Google. Det är alltså mycket osannolikt att det kommer åtgärdas senare. De verkar vara nöjda med hur kameran fungerar. Resultatet är att jag inte kan ge någon generell rekommendation som jag kunde med Pixel 5, 4, 3 och 2. Dessa hade också brister men var överlag väldigt bra point and shoot, vilket alltså 6 Pro inte är enligt mig.
     
    AndliN, Ara, polar590 och 2 andra gillar detta.
  8. lohoffsson

    lohoffsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Finns det fysiska linser att montera på pixel 6pro?