Köptråden Galaxy Watch 4-serien

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av Swedroid, 7 aug 2021.

  1. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den som är mer tekniskt insatt förstår dock varför så är fallet. :D
     
  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    335
    Nja, Google har byggt för mycket av wearos på android men tom där finns ju batterisparlägen som Xperia Stamina mode från 2012.
    - kan andra klockor sköta alla funktioner i en vecka så kan wearos, om man bara flyttar alla de funktionerna till en strömsparande cpu och stänger ner wearos, inklusive AOD och alla sensorer.

    Det görs nog til viss del av samsung som flyttat funktioner från tizen till watch 4, men wearos är inte byggt på rätt sätt utan kommer att starta en gång per sekund för att en urtavla ska flytta sekundvisaren och be om en massa andra data och sensoravläsningar från huvudcpun helt i onödan.
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Bygger man om stora delar av WearOS och i princip stänger ner all avancerad funktionalitet i ambient mode så kan man absolut förbättra batteritiden, men det är inget man gör i en handvändning utan att stora delar av app-ekosystemet får stora problem.

    Den där typen av batterisparlägen brukar alltid förr eller senare orsaka problem med notiser som inte kommer fram, vilket är helt oacceptabelt på en smartwatch.

    WearOS väcker klockan en gång i minuten i ambient mode, inte en gång i sekunden. I active mode är det upp till watch face-appen att rendera om skärmen oftare, åtminstone senast jag kollade på detta. Det skulle förmodligen inte skada att sätta lite begränsningar på complications som drar mycket ström genom att polla sensorer för ofta etc.

    Du har helt rätt att större användande av simplare och strömsnålare co-processors eller delar av SoC:n som kan hantera en del vanliga bakgrundsuppgifter är vägen framåt.

    Både Apple och Google gjorde helt enkelt tidigt valet att sikta på funktionalitet närmare smartphones (och möjligheten att skriva komplexa appar) än fitness-band, vilket avspeglar sig på batteritiden.
     
  4. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Någon som har koll på skillnaden på modeller?
    Computersalg säljer flera olika varianter av Galaxy 4 Classic 46mm till olika pris.
    Det står "Vi kan inte garantera att SamsungPay, Wi-Fi samtal eller e-SIM kommer att fungera i Danmark/Sverige/Norge". Jag bryr mig iofs inte jätte mycket om detta, men funkar det? Finns de andra nackdelar med att köpa en sådan model?
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Modellerna är troligen för olika marknader, med olika CSC. Det kan påverka allt från om EKG och Blodtrycksmätning fungerar, vilka regioner och språk du kan välja när du konfigurerar den, provisionering av eSIM, om Samsung Pay elller Google Pay fungerar, etc. Även hur snabbt du får uppdateringar kan skilja. Det finns vissa regioner som ligger minst en uppdatering efter.
     
  6. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack, så då låter de som de kanske är dumt att köpa en som inte är för svenska marknaden?
     
  7. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Kan vara det, ja. Du vill åtminstone säkerställa vilken CSC de har och kolla vilka begränsningar som eventuellt finns för den.
     
  8. uzzelen

    uzzelen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Är det onödigt att köpa Galaxy watch 4 classic 46mm nu eller borde jag vänta tills 5an släpps? Tror ni priset på 4 kommer gå ner mycket?
     
  9. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    4an har ju redan varit extremt nersatt, t.ex. fanns 40 mm med BT för 990 kr på NetOnNet för någon vecka sen. Classic har jag sett mellan 1500-2000 kr och det känns som att det inte blir bättre än så.
     
  10. uzzelen

    uzzelen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Min handled är 19cm så tror jag behöver 46mm klockan och den finns för runt 2300. Vissa säger köp begagnad pga många kommer sälja sin gamla snart men vet inte vad jag ska göra riktigt. Många säljer för ganska dyrt pris.
     
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    2300 kr är ju ett ganska bra pris ändå, så om inte begagnatpriset är betydligt lägre skulle jag ändå överväga att köpa en ny. En klocka är ju lite av en hygienartikel så på en begagnad klocka får man kanske byta ut bandet, räkna med slitage och eventuellt avsaknad av garanti (eller åtminstone betydligt kortare), etc.
     
  12. fred1891

    fred1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har precis beställt en watch4 från Samsung och bytt in en gammal mobil. Så med black friday pris och inbytet blev det strax under 1000 kr.

    Har en watch active2 idag och är främst ute efter play apparna, känns mer framttids säkert.

    Det jag skulle vilja få bekräftat är om assistans fungerar som det ska nu samt om home finns att ladda ner. Vill kunna styra min hue belysning från klockan. Alternativ om Philips hue appen finns för wear os.