ZTE Nubia Z40S Pro

Diskussion i 'ZTE Allmänt' startad av dannejanne, 29 jul 2022.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [​IMG]

    -6.67"1 080x2400 pixels
    -8-18GB RAM
    -Snapdragon 8+ Gen 1
    -5000mAh


    Den billigaste telefonen med nya SD 8+ Gen 1 sägs det. Introducerades den 20'e och släppt på marknaden den 27'e. Jag har klickat hem en sån här för att testa den. Inte haft en ZTE sedan Axon 7.

    Lite ovanlig huvudlins på denna med 35mm. Inte speciellt vid alls. Lämpar sig nog bäst till street photography och dylikt.

    Det som fångade mitt intresse huvudsakligen är dess form och designspråk. Älskar min Motorola Edge 20 och denna kan bli snarlik men med bättre kvalitetskänsla.

    Ska i alla fall bli kul att testa. Mjukvaran känns som en blandning av MIUI och Origin OS. Får se hur Gcam kan prestera på den också.
     
    Kristy, Leo83, poipen och 3 andra gillar detta.
  2. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Blir kul att höra dina synpunkter sen. Jag har haft föregångaren Z40 Pro och upplevde hårdvaran som bra men mjukvaran en mindre katastrof haha (är inte van vid china rom) väldigt mycket bloatware, dåliga översättningar i systemet, vissa notifikationer och meddelanden kom på kinesiska trots att jag valt engelska osv osv
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Är hyfsat van vid China ROM på MIUI så detta blir väl snarlikt antar jag. Får se vilken grad på katastrofskalan det blir helt enkelt. Men det är främst hårdvaran jag är sugen på så hoppas mjukvaran går att leva med. Enbart platt skärm gör att jag kan stå ut med en del. Väldigt trött på kurvade skärmar. Tycker det är både fulare och mer praktiskt. Gillar verkligen kantigare design.
     
    spigen gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Leverans beräknad till tisdagen den 2'a augusti av DHL Express genom SMS jag fått från dem. Får se om det hålls. Fick bestämma service point för leveransen nu.
     
    spigen och poipen gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kristy gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Telefonen anlänt imponerande snabbt. Beställd torsdag förra veckan kom nu idag måndag. Nu ska testas!
     
    Kristy, spigen och msandstedt gillar detta.
  7. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Varifrån beställde du?
     
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Spännande. Den är ju grymt snygg om inte annat...
     
    dannejanne gillar detta.
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Giztop.

    Goda överlag. Bra hårdvara. Men man behöver stänga av en hel del i mjukvaran. Inte klar med allt sånt än. Inget som har gett mig problem än i alla fall. Men måste utforska mjukvaran och se hur det är uppbyggt. Inte tagit mig tid än riktigt. Men påminner mycket om MIUI.
     
    Kristy och spigen gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ok här kommer lite mer utförliga första intryck utav telefonen. Man får ju rätt så mycket hårdvara för pengarna men nånstans måste det ju besparas lite så klart.

    -Skärmen är nog det som det sparats in mest på. Den är inte dålig men den saknar den där extra lystern som de flesta flagskeppslurar har. Däremot är min skärm helt perfekt uniform utan vitbalansskiftningar. Den har heller ingen tillstymmelse till grön tint på gråa bakgrunder ens på lägsta ljusstyrka vid 144Hz. Ingen färgtint överhuvudtaget när man vinklar skärmen tappar bara lite ljusstyrka. Och ja, man märker lite skillnad med 144Hz jämfört med 120Hz. Kanske inte jättemycket men det syns och ger lite extra lent flyt.

    -Byggkvaliteten är god. Den känns rejäl i handen utan att vara för tung. Den kantiga designen är urläcker och tack vare lite fasade kanter på aluminiumramen så skär den inte in i handen på ett obekvämt sätt. Knappar har bra och tydligt klick. Matt baksida som inte fångar fingeravtryck överhuvudtaget.

    -Haptiken när man skriver och interagerar med gränssnitt är uppe i toppen och är mycket bra. Fördelen med haptiken på denna jämfört med Pixel 6 Pro är att denna är väldigt tyst och hörs knappt ens i tysta miljöer. Kanske inte lika stark vid notifikationer men ändå godkänd. Men haptiken förmedlar olika känslor beroende på vad man gör precis som en bra vibrationsmotor skall göra.

    -Batteritiden verkar mycket god. Känns som de fått ordning på energihanteringen med denna nya modell. Har inte upplevt att telefonen blivit varm än vad jag än har gjort och batteriet verkar hålla länge. Igår när jag fick telefonen hade den 70% batteri sen på kvällen när jag hade fixat och trixat en hel del och testat kamera och annat så hade den 30% batteri kvar och jag hade en skärmtid på 3 timmar och en hel del utav det var utan WiFi. Idag 93% kvar av batteri efter fulladdning över natten och har nu 1 timme och 10 minuter skärmtid än så länge.

    -Kameran har jag inte hunnit testa mycket än. Gått alldeles för kort tid. Den verkar relativt kapabel men kanske lite inkonsekvent. Tror man får jobba lite för att få ett bra foto varje gång, kompensera för exponering, sätta på av HDR etc. En bra funktion som alla kameror bör ha finns här, långtryck på det du vill fokusera på så låser man fokus där, sen kan man dra ljusmätaren till valfri plats för exponering. Annorlunda med 35mm huvudlins. Både för och nackdel beroende på vad man vill fota. HDR degraderar detaljåtergivningen litegrann, så kan man vill man ha det avstängt. 5x periskoplinsen har en högst medioker 8mp sensor men den prestarar bäst utav alla telefoner jag haft med den sensorn på vid tele. Användbar till sociala medier vid de flesta ljusförhållanden vilket ingen annan har varit i min erfarenhet med denna 8mp sensor men man kan inte förvänta sig mirakel. Gcam har jag fått igång på alla objektiv, ger fördel i en del förhållanden men vid mörkerfoto har jag inte lyckats trimma in någon större fördel än, tvärtom i vissa fall. Men ska experimentares mer. Gcam ger mer detaljer generellt i alla fall.

    -Mjukvaran är väl det som är den största nackdelen. Vore bra om det hade funnit en eu variant såsom det finns till MIUI. Google services finns i alla fall inbakat som standard och Play Store dyker upp bara man loggar in på sitt Google konto. Så inga större problem där. Auto-fill för lösenord och så fungerar som det ska. Håller på att försöka slippa så mycket notiser som möjligt från systemet. Verkar bli mindre och mindre nu när jag hållit på en dag. Men gillar man inte MIUI är nog detta inte något för en för det känns rätt så lika överlag.
     
    flipp, Kristy, P.F och 3 andra gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Mi 10 Ultra vs Z40S Pro 5x stock (genom fönster)

    [​IMG]
    Taget med Xiaomi Mi 10 Ultra (Stock camera, 5x, 123mm, 0.07s, f/4.07, ISO 3899, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Nubia Z40S Pro (Stock camera, 1x, 125mm, 0.06s, f/3.53, ISO 467, 7.99MP)
     
    Kristy gillar detta.
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ingen natt och dag-skillnad men med hur blir det med Gcam? Mitt minne av 10 Ultra är att Stock är mycket sämre än Gcam på 5x.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jepp med Gcam drar 10 Ultra ifrån i detaljer givetvis. Den stora vinsten går inte att få på Nubia.

    [​IMG]
    Taget med Xiaomi Mi 10 Ultra (GCam, 5x, 119mm, 0.06s, f/4.07, ISO 2313, 12MP)
     
    Kristy gillar detta.
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Mm. Rätt mycket skuggbilder dock runt spicy hot-skylten. Är det periskopartefakter måntro?
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hmm bra fråga. Det eller fönstret som ställde till det. Har dock inte stött på nåt sånt på Nubia än trots periskopzoom och ljuskällor i bild.
     
  17. snodd

    snodd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hur är batteritiden på den? Funderar på o göra en beställning från giz
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Mycket bra. Bland det bästa jag haft på länge. Hade typ 60% kvar igår kväll och 4 timmar skärmtid på det.
     
    Leo83 gillar detta.
  19. snodd

    snodd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok! Låter riktigt bra! Funderat på den nya axon 40 pro som på ztes hemsida här i europa ligger på 499euro. Jag älskar fort curved design mot för andra här.
    Synd att den bara har sd870 cpun. Men den skaju va rätt bra fort ändå. Och batteriet och skärm verkar identiska mot den du har.

    Undrar bara hur många års uppdateringar man får?
    Förmodligen det minsta tänkbara enligt rykten.
    Dvs 2års android upp me lite tur
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Uppdateringar kan man inte räkna med regelbundet säkerligen. Men det var jag medveten om innan. Fick en så fort jag startade upp mobilen men changelog enbart på kinesiska. Får se när nästa behagar ramla in och hur ofta sen.

    Själv avskyr jag kurvad display blev glad när denna med hyfsade specs kom. Kan gärna offra vissa saker för att få det.