Tråden om 5G / femte generationen mobilnätverk

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Android2015, 23 jun 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är detta inte mer av ett PR-stunt för att visa att man är på tårna vad gäller 5G; dvs framför något som de på allvar tror kommer sälja?

    Jag tycker förvisso att Moto lyckats bäst med modulerna hittills, men som du säger blir telefonen en riktig tjockis med 5G-delen ansluten, och poängen med modulerna försvinner ju då i viss mån (i alla fall om man vill ha 5G hela tiden), vilket är lite synd.


    Jag undrar förresten hur det blir med första generationen 5G-modem och energikonsumtion. Första generationen 3G liksom första generationen LTE-modem drog mycket batteri.
     
    induktion och inact_0049 gillar detta.
  2. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Visst är det säkert ett PR-stunt i första hand än något man faktiskt kommer sälja, men läs t.ex. den här artikeln: Moto Z3's Mod reveals the problem with 5G

    Läste att Huaweis första 5G-modem skulle dra 2,5ggr så mycket ström, men ta det för vad det är - rykten. Jag hade tänkt vara tidigt ute med en 5G-telefon men nu börjar jag tveka om det verkligen är värt det. Kommer onekligen bli spännande att se hur nästa års toppmodeller kan komma att se ut.
     
    Last edited by a moderator: 9 aug 2018
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som fått intrycket att 5G mest handlar om att öka kapaciteten i tätbefolkade områden och i pyttesmå celler?

    Kommer det att märkas någon större skillnad på landsbygden där man knappast lär ha mer än en carrier på 10 MHz att röra sig med ändå?

    Annars känns det rätt värdelöst tycker jag..
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Landsbygden ska läggas ner, och Stockholm ska förtätas till max.
     
  5. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Det stämmer, och det beror på att man i LTE redan närmar sig den hastighet som är teoretisk möjlig enligt Shannons Theorem. Man kommer alltså aldrig komma över den hastigheten, det är en naturlag.

    5G har dock andra tekniker som hjälper på landsbygden, som t.ex. beamspotting och massive mimo.
     
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 368
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    På landsbygden eller i stan ?

    Telia Norge har ju byggt ut 4G+ till 590 Mbit/s i Holmestrandtunneln.

    Telia slog nytt världsrekord – i hastighet

    I Stockholm har dem testat & nått ännu högre hastigheter:

    Så ökar Telia och Ericsson hastigheten i mobilnäten


    Fördelen med 700 MHz 4G är om det går att få till 4G+ med 800 MHz & 700 MHz ?
    Eller kan det vara så att 5G använder frekvenserna ännu mera effektivt och således leder till högre hastighet ?

    Används dessutom 1800 MHz ännu mer på landsbygden så kan det ge rejält med kapacitet, 1800 MHz når längre än man kanske först tror, mitt rekord är iaf ca 50 km cellstorlek (över öppet hav iofs...)
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    5G är något spektrumeffektivare än 4G, men någon radikal skillnad är det inte enligt wikipedia. Den största skillnaden ligger ändå i att 5G är anpassat för att använda frekvenser på (>10 GHz) och väldigt breda carriers.

    Jag gissar att vi i första hand kommer att få se 5G som ett komplement till 4G. I stadskärnor, köpcentrum, flygplatser, industrier etc.

    Sedan kanske man bygger även på lägre frekvenser på sikt bara för att slippa hantera så många olika tekniker d.v.s. kunna ersätta 4G.
     
  8. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Shannons lag gäller både i stan och på landsbygden.

    De gör dock inget magiskt, utan det handlar alltid om större bandbredd och fler carriers. Man kan även ha en högre QAM-nivå och massive MIMO, men även där finns begränsningar.
     
  9. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 368
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jo, självklart gör den det, men mer lönsamt att bygga tätt (små celler) i stan & därmed högre kapacitet, men tids nog kommer shannons lag iaf, men man kan vänta med att gå över till 5G.

    Telia har ju testat 5G ihop med Tallink i Tallinn med M/S Silja Europa, hastigheterna var väl likvärdiga 4G+.
     
  10. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Jag förstår inte vad du menar. Shannons lag kommer tids nog? Nej, Shannons lag är redan här och är en begränsande faktor i LTE och även inom 3G. Fler celler, högre QAM-nivå och massive MIMO hjälper såklart också.

    I framtiden är jag säker på att vi kommer se celler överallt, speciellt i tätbebyggda områden. Vi kommer troligen ha en basstation i varje trappuppgång istället för fiber in till varje lägenhet där varje boende har eget WiFi. I slutändan blir det billigare än att dra fiber överallt och kapaciteten kommer dessutom vara helt tillräcklig.
     
  11. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 368
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag menar att Shannons lag tids nog kommer märkas av när belastningen stiger, vilket den gör hela tiden i takt med fler användare tillkommer & som använder tjänster som genererar större datamängder.

    Men en operatör med ett nät med fler mindre celler / fler basstationer som kan ta hand om trafiken kommer ha ett försprång jämfört med den operatör / nätägare som har glesare mellan basstationerna / större celler. Ta Net1 som exempel, stora celler & ett nät som inte är byggt för att folk ska streama Netflix 4K dagarna i ända.

    Telia använder ju t.ex redan WiFi på olika platser som tågstationer & restauranger vilket avlastar mobilnätet. Inloggning på WiFi't sköts automatiskt om man har ställt in det i sin terminal, jag tycker det är praktiskt och vill gärna se en utbyggnad, perfekt i parker, campingar & städer för att få ned belastningen på 4G.


    Sedan gäller det ju att operatörerna har gott om frekvensutrymme också, och man förstår ju att Tre är nervösa inför auktionen för 700 MHz, där dem mkt väl kan bli utan när Telia, Tele2 & Telenor köper det dem vill ha.

    När 5G ger liknande hastigheter som 4G+ idag, då ser iaf inte jag vitsen med att satsa på 5G utbyggnad idag, alternativt att 5G byggs ut för att avlasta 4G där det är mkt trafik.

    T.ex Telia som har fått utmärkelsen bäst mobilnät flera år i rad, för att dem har byggt nätet tätt från början, dem är mindre påverkade idag av Shannons lag än t.ex N4M-operatörerna, där det märks mer (egen erfarenhet).

    Jag tror vi även i framtiden kommer dra fiber in i varje bostad, i bostaden använder kunden sin egna accesspunkt för all kommunikation, WiFi-samtal avlastar mobilnätet.
    Operatörerna kan mkt väl ha basstationer i varje trapphus för att fånga upp trafiken när användaren rör sig utanför hemmet.
    Utanför bostadshuset tar accesspunkter / basstationer i lyktstolpar över trafiken, ju längre utanför staden man kommer ju större blir sedan cellerna & avståndet till basstationerna.
    Längs järnvägen kan accesspunkter i ledningsstolparna ta hand om trafiken för tågen, vars vagnar i sin tur har egna basstationer.

    Sedan går ju utvecklingen ganska fort, se bara utvecklingen i vad fiberkablarna klarar idag vs för 30 år sedan.
     
  12. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    5G kommer till och börja med att märkas framförallt i industritillämpningar som styr och regler, fjärrstyrda gruvtruckar, vårdtillämpningar som fjärrstyrda robotoperationer m.m där latency är av stor vikt.
     
  13. inact_0049

    inact_0049 Guest

  14. Boilerplate4U

    Boilerplate4U Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som tecknat ett "testabonnemang" med Tre?
     
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Huawei H112 verkar vara den allra första kommersiella 5G-routern. Kostar ca 4000 kr på eBay.

    Att importera en är dock rätt ointressant. Vi har inga nät att köra den i och stödet för kommande svenska nät är rätt tveksamt. Eventuellt skulle band n78 kunna vara användbart. Men ändå kul att konsumentprodukterna är här!

    HUAWEI 5G CPE Pro Specifikationer | HUAWEI Sverige

    EDIT: En av versionerna stödjer band n41. Band n38 som tre använder är en delmängd av n41. Möjligen skulle den funka i tres 5G-nät även om det inte är sannolikt direkt.
     
    FreddeN gillar detta.
  16. Jonasjompa

    Jonasjompa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2022
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Vet ej om jag är i rätt tråd men jag funderar på att dra in fiber men har samtidigt läst att 5G inom en snar framtid kommer kunna hålla samma nivå som fiber. Hur tror ni att det kommer se ut om cirka 2 år? Är det lönt för mig att dra in fiber?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle dra in fiber om jag inte har det idag och får ett sånt erbjudande.
     
    Majkey och bernard gillar detta.
  18. Jonasjompa

    Jonasjompa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2022
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Jo, trodde nästan det. Blir knepigt när vi är många i samma hushåll på 5G.
     
  19. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag flyttade nyligen (1,5 år sedan) till hus och hade mobilt bredband första året i väntan på fiber. Trots att jag bor i ett litet samhälle, 5 mil utanför Göteborg så var det mobila bredbandet från den operatören direkt bristfälligt. Jag tvingades använda 3G-nätet för min uppkoppling och hade runt 20 Mbit ner/3 Mbit upp. Sedan årsskiftet har jag fiber och jag har inte haft ett enda problem med min uppkoppling.

    Det är alltid vanskligt att uttala sig om framtiden. Fiber är en teknik som är väldigt stabil och driftsäker och väldigt svår att störa ut. Den lider inte av några problem med väder/vind och det är den tekniken idag som är mest framtidssäker. Fiberkablarna som tas fram idag kan i princip ha obegränsad hastighet. Därmed inte sagt att detta gäller den fiber som installeras i hushåll men de som installeras i hushåll kan komma att levera 10-tals gigabit om man bara byter medieomvandlare. Den 5G som rullas ut nu ger mellan 100 MB/s till runt gigabit hastigheter. Om du bor utanför storstäderna så är det "glesbyggds-5G" och då är det i det lägre spannet du får räkna med. 5G är inte heller symetrisk, dvs den ger inte samma hastighet i båda riktingar så om du har krävande arbetsuppgifter t.ex. jobbar med stora filer/videor osv. som behöver skickas fram och tillbaka så kommer du alltid få leva med att det är en längre fördröjning när du ska skicka information. Om man räknar på 10 års avskrivningstid så blir en installation för 20 000 - 30 000 - 170 - 250/kr/månad. En fiberinstallation håller förmodligen längre tid än så.
     
    Kristy, bernard och jnsson gillar detta.
  20. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Kan nämna att jag faktiskt hade en störning men det berodde på att jag fick strömavbrott :). Hörde nyligen i Sveriges Radios pod beredskap att man kan prova med att driva medieomvandlare och router med batteri och därmed bör kunna ha Internetuppkoppling trots att det är strömavbrott. Eftersom en fiber klarar av att färda ljuset på långa avstånd kan sändaren/förstärkaren sitta i en annan stad och därmed undgå strömavbrott. Strömavbrottet slog däremot ut mobilkapaciteten så det tog någon dag innan det blev åtgärdat.
     
    Kristy och bernard gillar detta.