Problem: Hur säkerhetskopierar man HELA telefonen lokalt (typ gör en iso)?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 23 jul 2022.

  1. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt att säkerhetskopiera en Android-telefon lokalt så att PRECIS ALLTING kommer med och kan återställas?

    Jämför med hur det fungerar på en iPhone. Jag har provat Helium men får inte igång det (det är något med en gammal version av ADB eller liknande).

    Med allting menar jag hela "userspace" - alltså allt som jag som användare skapat (tex bilder, SMS) resp ställt in (programinställningar för programmen) men även tex sådana inställningar jag gjort men som hör hemma i systemet (tex WiFi-nätverk med tillhörande lösenord).

    Lokalt syftar till att säkerhetskopian ska landa på min dator.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Lokalt, som iPhone till iTunes på dator? Utan att roota, nej.
    Du får roota och använda t.ex. Titanium Backup.
     
    pirum och d-b gillar detta.
  3. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Detta är ju verkligen Androids akilleshäl. Har man känsliga data på sin telefon vill man inte kopiera det till "molnet".
     
  4. Jonasjompa

    Jonasjompa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2022
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Finns appar för det där!
     
  5. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kan du utveckla?
     
    eastbound gillar detta.
  6. Jonasjompa

    Jonasjompa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2022
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Appar som underlättar överföring och lagring?
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Du får nog berätta exakt vilken/vilka appar du menar som svarar på frågan om att fullständigt säkerhetskopiera en android.
     
    d-b, eastbound, katho och 1 annan gillar detta.
  8. Jonasjompa

    Jonasjompa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2022
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag tror att frågeställaren vill att du svarar på frågan istället för att peka på någon random websida som kanske eller kanske inte ger något svar.
     
    d-b, katho, Asawi och 1 annan gillar detta.
  10. dxl

    dxl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Sök på google abd commands som kan göra de genom sdk tools. Dom har planer på att ta bort den funktionen. Nu vet jag inte exakt om de tar precis allt backup
     
  11. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har sökt efter detta utan att hitta något särskilt bra. Har du några konkreta tips? Måste ju sedan också stödja återställning!
     
  12. dxl

    dxl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag sökte abd backup. Testa länken nedan. Den är hyfsad tydlig. De gäller att ladda ner programvara som heter sdk tools. Jag använder linux så de är lättare där. Vet inte hur mycket mer jag kan guida dig:) vet inte hur mycket data skills du har men jag tyckte de var ganska lätt utan att va någon datanörd

    Backup & Restore Android with ADB – Paul Ligocki
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Problemet med en ADB backup är att du inte får en fullständig backup utan root-access. Du får inte backup på de data som lagrats av appar. Så det blir inte vad frågeställaren vill ha, en fullständig backup av systemet.
     
    Kristy gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Vill frågeställaren endast kunna spara en kopia av enheten, eller vill denne även kunna återställa samma kopia till en telefon (samma telefon eller en nyköpt telefon)? Jag gissar att tanken är att kunna återställa kopian till en telefon, då startinlägget talar om appinställningar, wifi-lösenord med mera. Dessa saker är knappast till någon större nytta att spara ifall de inte kan återställas.

    Min uppfattning är att en hundraprocentig kopia av en telefon (100 %, "precis allting", vilket du skriver) inte går att utföra, och inte heller är eftersträvansvärt. "ALLT" innehåll skulle inbegripa cache, temporärt lagrade filer, systemfiler med mera, som man knappast har någon nytta av. Eftersträvansvärt är snarare att spara "allt viktigt", snarare än "allt".
    Lyckas du få en "iso"-liknande fil som innehåller ALL data, då är frågan om du nånsin kan återställa den filen eller göra något vettigt med den. Du kommer ju absolut inte kunna återställa den filen till en annan telefonmodell, vilket ju är ett ganska vanligt syfte med en säkerhetskopia, ifall du byter telefon. Om du återställer den filen till samma telefon som du redan har, så kommer nästan garanterat olika problem att uppstå, om det ens går att återställa. I en sådan fil kommer ju massa sessionsdata att följa med, sådant som är tänkt att förnyas vid varje session, som knappast ska återställas.

    Om du däremot har fokus på att spara endast "meningsfullt innehåll" såsom appdata, innehåll du själv skapat m.m., då finns det som sagt ett antal appar som klarar det, ifall du rootar din telefon. Men att roota sin telefon och därmed öppna upp enorma säkerhetshål i den, samtidigt som man säger sig ha känslig data i telefonen som absolut inte får spridas till obehöriga, det är ju två absolut oförenliga saker. Därför skulle jag nog vilja hävda att roota bör du knappast göra. Jag tycker du får tänka om beträffande molnbackup, det är den bästa lösningen. Det bästa du kan göra är att använda den inbyggda backupfunktionen i Android, som säkerhetskopierar nästan all viktig data (med några undantag), en lösning som inte tvingar dig att roota telefonen.

    Androids backupfunktion har de senaste åren blivit bättre och bättre, jag köpte ny telefon häromdagen och hade inte alls mycket att klaga på när min enhetskopia återställdes. Lite pyssel blir det alltid vid återställning av säkerhetskopia, även på Iphone, då alla appar av säkerhetsskäl inte tillåter att sessionen återställs på en ny enhet. Bank-ID är ju ett känt exempel.
    Jag vill även påpeka att molnbackupen till Google är krypterad (avkrypteringsnyckel är det skärmlås/PIN du använde på telefonen som kopian kommer från). Google bör inte kunna ta del av datan i klartext, möjligen om de får en myndighetsförfrågan att myndigheterna kan dekryptera datan men knappast att de kan ta del av datan på något enkelt sätt. Jag förstår därför inte din skepticism mot molnet. Att ha sin säkerhetskopia lokalt på sin dator är ju heller ingen särskilt bra säkerhetskopia. Om det brinner hemma hos dig så är risken stor att både telefon och dator blir förstörd, all viktig data du hade är då förlorad. Säkerhetskopia till molnet är därför något som verkligen är till stor nytta.

    Sen om du har något känsligt i telefonen som du absolut inte vill ha i molnet så får jag väl förutsätta att det gäller vissa särskilda filer eller vissa särskilda appar. (Att ALLT ditt innehåll skulle vara så känsligt att du inte kan lita på molnet är extremt osannolikt, snarare är det ju vissa särskilda datapunkter som kan vara känsliga förutsätter jag). Då är det väl enklast att just de filerna eller de apparna har någon slags speciallösning vad gäller säkerhetskopiering från din enhet, utanför Googles moln. Det är ju inte tvång att en viss app måste säkerhetskopieras, apputvecklaren kan i manifest-filen ställa in om backup ska vara påslaget eller inte. Du kan också skapa flera användare på din telefon, där en användare innehåller känsliga appar, där du stängt av molnbackupen i den användaren.
    Samma sak med filer. Lokala filer på Android säkerhetskopieras i normalfallet inte någonstans per automatik, så du kan ju antingen låta filerna ligga lokalt och manuellt göra säkerhetskopia på lämpligt sätt, eller skaffa en särskild app som du litar på som gör säkerhetskopia just för dessa filer som är känsliga, förslagsvis lokal kopia av just de filerna om du då föredrar det, eller säkerhetskopia som inbegriper kryptering.
     
    eastbound, Leo83 och Kristy gillar detta.