Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Grymt! Enligt min personliga erfarenhet så är det 9/10 gånger hyr-varianterna som stör mig, antar att folk är mer rädda om både sin elsparkcykel och medmänniskor när man använder en egeninköpt.

    Funderar själv på att införskaffa mig en egen och göra mig av med bilen.
     
    Chrilles, bernard och frpl gillar detta.
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Varken en elcykel eller en vanlig cykel har samma accelerations-förmåga, antar att folk också är lite mer försiktiga när man framför en cykel då det är ett större fordon som också innebär en större risk för föraren.

    Dessutom är det väldigt sällan man ser små barn cyklandes på en cykel som är designad för vuxna människor. Medan man konstant ser småungar som knappt når över styret körandes på dessa hyrsparkcyklar (ibland med fler "passagerare").
     
  3. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Ok själv bor jag i Västerås och har inte en jävla aning tror att vi inte ens har en utbyggd cykel-infrastruktur på det sättet.

    När jag åker till stan så finns det två separata sidor där den ena leder till nedförsbacke och sedan upp under en tunnel. Den andra så finns det istället en rulltrappa som går ner och en upp. Här är jag nästan säker på att jag tar cykelbanan via den första sidan bara för att det är så mycket krångligare att göra omvänt.
     
  4. Gargamel00

    Gargamel00 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    hej! jag är ny på forumet och undrar lite om det är någon som har erfarenhet av eway e350? jag får den inte att ansluta till telefon via bluetooth. har testat alla möjliga appar bla Kingsong, Eways egna etc. Men den står bara och tuggar. lyckas inte connecta, sjukt irriterande
     
  5. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag håller med, hyrsparkarna är väl det som drivit på lagstiftningen.

    Kommande lag om att inte parkera var som helst är den jag mest ser fram emot att se hur den fungerar i praktiken, slarvigt parkerade mitt på cykel/gångbanna/trottoar eller slängda hyrsparkar är ett enormt irritationsmoment. När de väl är i rörelse så är det ungefär lika stort problem som cyklar i allmänhet.
     
  6. Fulkaffe

    Fulkaffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2021
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10
    Tog dom inte bort gränsen på hur stark motorn får va?! Vet att de va prat om de iaf
     
  7. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Om jag får sia om det hela så är det kanske mera på väg mot 0 watt i motorstyrka.
    Men hoppas på tvärtom, då ja precis beställt en ny scooter (Inmotion S1) med 1000 watt i max effekt o även för er andra oxå så klart som rullar för starkt enligt lagboken
     
  8. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    En utredning rekommenderade att ta bort effekttaket men tunga instanser bl.a. polisen ställde sig emot detta och det gick då inte igenom. 20 km/h + 250W kvarstår.
     
    Chrilles gillar detta.
  9. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Så länge dom inte kontrollerar är det ju ganska lugnt ändå även om bättre tillgänglighet hade varit allaround bra för hela fordonet. När dom starkare inte säljs på Elgiganten och inte köps av Svensson så finns inte heller många verkstäder och reservdelar osv. att tillgå.

    Mardrömmen vore om polisen faktiskt började gå utanför skolor och restauranger och äckla sig med att vilja kontrollera fordonen. Regleringarna måste stanna på pappret bara!
     
  10. Fulkaffe

    Fulkaffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2021
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10
    Surt
     
  11. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Semestertips: ta bilen ner till kontinenten och glöm för allt i världen inte era scootrar. Ställ bilen i garaget under hotellet och kör överallt på scootrarna.

    Vi är precis hemkomna från en tvåveckorsresa och vi hann med Brygge/Bruges, Paris och Luxemburg. Alla fantastiska för scootrar.

    En liten brasklapp om Frankrike bara är att de kräver en trafikförsäkring på scootrar liksom varselväst vid mörker och registreringsskylt.

    Men som allt annat i Paris så bryr sig ingen. Inte en jäkel hade varselväst utom vi och några cyklister (ni vet - medelålders män i lycra). Håll er på cykelbanorna och varna turisterna med ringklockan när de går på cykelbanan.

    Man hinner med så mycket på scooter. Vi kunde lätt köra några mil på en dag. När vi kom tillbaka till hotellet hade vi aldrig under 40% batteri kvar. Sen laddade man över natten och fortsatte sightseeingen dagen därpå.

    Och den stora frågan i en ny stad…. Var ska man köra? Följ efter hästvagnarna eller turisttåget. De kör ju runt turisterna till olika sevärdheter!

    P.S. Glöm inte U-låset! En lås-wire klipper de på en sekund.

    Rekommenderas starkt!
     

    Bifogade filer:

    Gargo, Dune1, jimmyle och 5 andra gillar detta.
  12. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej. Har gått och blivit med scooter. Köpte en E2S V2 2022 (laglig, longrange+ och luftfyllda) och jag har lite frågor till er i forumet som har denna eller till er som "kan" den på något vis:

    Jämfört med de scootrar jag hyrt i Göteborg (oftast från Tire) så är accelerationen efter att jag skuttat iväg den ganska så....ja....icke angenäm. Det blir ett stort ryck och inte alls lika mjukt på hyr-scootrarna. Vad beror detta på? Verkar inte gå att ställa in appen heller. Rycket som blir kan ju inte vara bra för styret och stången ner i scootern. Blir ett rätt rejält ryck vare sig man vill eller ej. Kan detta justeras på något vis, och vad får anses vara "normalt" (rycker i alla tre lägen, även om jag försöker mjukstarta).

    Detta med elektrisk broms - hur är tanken att den ska fungera? På hyrscootrarna (himla tjat om dessa) så känner jag att scootern verkligen bromsar ner när jag släpper gasen. På denna så känner jag inte så mycket alls, och inte på någon av de tre (low, mid, high) inställningarna som finns. Är jag för tung? 95kg...för att dessa ska funka skapligt? Den kanske är galet klen? Ska den triggas som jag tror när jag släpper gasen, eller ska den triggas tillsammans med den vanliga, mekaniska bromsen?

    Sen har vi en annan sak. Har nuddat vid det tidigare här uppe också. Det är ju så att jag inte tycker att den känns så stabil. Tycker det känns som att styrstången (den som går från ståplattan och upp liksom) känns väldigt instabil. I bilvärlden pratar man väl om vridstyvhet, och det är här jag blir lite oroad. Hela stången liksom wobblar när jag gasar och bromsar, och det känns som den skulle kunna gå rakt av lite när som helst. Inte den stabiliteten heller som finns hos...ja, precis - hos hyrscootrarna.

    Blev lite besviken där, då den känns lite osäker. Men det kan ju vara en ovana ifrån mig.

    Har förstått att det är bestämda "läger" i fråga om vad man ska köpa osv. Orkar inte med en massa tjafs om att X är bättre än X osv, utan jag är just nu mest nyfiken på vad jag kan begära av den jag nu äger. Jag fattar att om jag lägger 10000 kr så får jag nåt annat osv... ;-)

    Tar gärna input.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Låter som den har en för skarp accelerationskurva, men det är ju inget som går att göra något åt. Styrs av mjukvaran (tror inte man kan flasha om ES2?).

    Vad gäller elbromsen kan det vara begränsat för att komponenterna inte hanterar en större tillförsel, och även på den punkten är det i sådana fall inte så mycket att göra åt saken.

    Stången skall absolut inte röra på sig eller wobbla. Har du skruvat åt alla skruvar? Om den rör sig kommer den förr eller senare att brytas någonstans som du säger, är bara en tidsfråga.

    Hur mycket man får för den har jag ingen aning om. Är den så gott som oanvänd får du väl nypriset -20-25% eller något däromkring skulle jag tippa, i bästa fall.

    Folk verkar gilla den här, om det skall vara 250W och 20km/h: Nomadelic Elscooter Active 800
     
    Fulkaffe gillar detta.
  14. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Behöver tips på Scooter. Här kommer lite info

    - Jag väger ~120kg
    - Klara 3-5 mil
    - Skivbromsar
    - IP klassad så den klarar lite väta
    - Helst fungera med app så man kan reglera laddningen.
    - Olaglig spelar inte roll, ska inte se ut som ett monster dock. ~40km/h är lagom
     
    Last edited: 17 aug 2022
  15. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Vad har ni för lås till era elsparkcyklar?
    Är ju stöldbegärliga och stjäls mängder.

    Tips på ett bra lås??
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Glöm inte de nya reglerna som börjar gälla from september. Det kommer vara kontroller särskilt de närmaste dagarna: Nya regler för elsparkcyklar införs – Polisen: Ska göra fler kontroller - P4 Malmöhus

    Är ej tillåtet köra på trottoar, utan det är samma regler som för cykel som gäller framöver.


    Till saker som även kommer att kontrolleras hör belysning och ringklocka, så tänk på att ha detta ordnat, annars blir det kostsamt (500 kr). Har man begagnat fel vägbana är bötesbeloppet också 500 kr tror jag.
     
    Last edited: 1 sept 2022
    milky81 gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blocklås är bäst, utan tvekan. Kör inget annat, är för enkelt att få upp på kort tid (om man nu inte kör en kraftigare kätting, men det är ju otympligt i jämförelse).

    Jag kör denna, men den säljs inte längre: Alarm-D Mini U Lock

    Smäll också in en airtag om du kan, så har du bra redundans om någon skulle lyckas knipa den i alla fall.
     
    nexusS gillar detta.
  18. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Tack!
    Googlade lite och Testfakta hade denna som testvinnare. Stadium har 20% på allt med cykel.
    KRYPTONITE EVOLUTION STD SSF på stadium.se
    Köper nog denna! Kanske nån annan är nöjd med också!
     
    bernard gillar detta.
  19. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Jag har den och kan rekomendera!
     
    nexusS och bernard gillar detta.
  20. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Har det låset men till vanlig cykel. Den har fått vara i fred än så länge :)
     
    nexusS och bernard gillar detta.