Lag på att registrera kontantkort?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jnsson, 24 jun 2022.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Comviq har fått upp en hemsida om detta Comviq - Billigt, enkelt, schysst!. Värt att veta är att om man registrerat sitt kontantkort hos Comviq för oktober 2020 utan bank-id eller giltig legitimation så måste man registrera det igen enligt Comviqs hemsida.
     
    Kristy gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Hmm! Undrar om Comviq skickar ut meddelande till användarna om det där?

    Jag var inne på mitt Comviq konto bara för några dagar sedan och kollade om mitt kort var registrerat för att vara säker, och det var registrerat, utan någon möjlighet att registrera med BankID. Ej heller någon info om att identifiera sig hos en återförsäljare.

    Registreringen med BankID funkade helt fint på deras hemsida, men vad gör de som tror allt är i ordning utan att veta att de måste registra sitt redan registrerade kort på nytt, typ jag själv, om jag inte såg meddelande på Swedroid?
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Kommer förmodligen ett SMS.
     
    bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Gud vad korkat.
    Regeringen har alltså aldrig hört talas om bilmålvakter? De som sysslar med grov brottslighet kommer givetvis använda kontantkort registrerade på andra personer. Sen är det säkert några korkade brottslingar som åker dit tack vare denna lagstiftning, fast antagligen inte för grova brott, och antagligen bara en droppe i havet. Men knappast så att det uppväger integritetsintrånget som detta innebär för det stora flertalet medborgare.

    Jag undrar också hur det blir för utländska turister som vill ha ett kontantkort i Sverige en kortare period, de måste visa leg i kiosken där de köper startpaketet då eller?
    Personnummer eller samordningsnummer kan väl knappast vara något krav, jag antar att födelsedatum räcker för utlänningar? Det kan väl inte vara så korkat uttänkt av politikerna att personer utan svenskt personnummer hamnar i något slags limbo nu och får svårigheter att skaffa ett telefonnummer i Sverige. Känns som att även s.k. papperslösa kan drabbas hårt av detta.

    Utländska turister har ju knappast tillgång till svenskt Bank-ID, då kommer en spännande framtidsgrej omöjliggöras i Sverige, nämligen köp online av kontantkort med e-sim, något som jag verkligen tror hade kunnat bli populärt i framtiden.

    Finns det någon utländsk operatör som säljer kontaktkort online (vanligt sim eller e-sim), så att man kan beställa ett sånt till Sverige? Redan med en sån möjlighet är regeringens förslag helt utan mening, då är det ju enkelt att bara beställa ett utländskt kontantkort, från valfritt land i hela världen, och helt komma förbi regleringen.
     
    kirkx10 gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Dock redan i bruk i andra länder. Man visar upp en ID-handling när man köper kortet. Är man utländsk turisk lär man ju ha pass eller liknande.
     
    MultiMan, jnsson, katho och 3 andra gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Stämmer, man får visa pass i andra länder och det registreras på det viset. Inget krångligt eller märkligt.
     
    MultiMan, jnsson, stelex och 2 andra gillar detta.
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Du verkar aldrig ha köpt ett kontantkort i ett land som redan har infört detta sen många år, man visar sitt pass, det registreras, klart.
     
    Gorgeous, jnsson, stelex och 2 andra gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns gränser på hur många SIM-kort som får vara registrerade på samma person
    Inget problem här heller. Hos Comviq står det följande "Saknar du BankID? Registrera med en giltig id-handling hos en Comviq återförsäljare, till exempel Pressbyrån, 7-Eleven och ICA."

    Utländska SIM-kort har då roaming i Sverige vilket om man har permanent roaming så får man roamingavgifter.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Integritetsintrång? Nja, det tycker jag nog inte att man kan kalla det! Och även om jag vet att du har varit/är på jakt efter lösningar där man inte behöver registrera sig tror jag det "stora flertalet medborgare" inte bryr sig det allra minsta!
    Eller... Korrigerar mig själv: Jag tror det stora flertalet medborgare med rent mjöl i påsen tycker detta är utmärkt!
     
    Last edited: 14 jul 2022
    Gorgeous, stelex, induktion och 6 andra gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Jag hör väl till den (allt mindre) grupp individer som tycker att staten inte ska lägga sig i alla delar av medborgarnas liv. På senare år har staten ständigt flyttat fram gränserna, vilket vi sett många exempel på. Kolla till exempel på datalagringen, där mobil- och internetoperatörer i Sverige måste lagra varenda webbsida (ip-adress) jag besökt de senaste nio månaderna. Helt sjukt. Det går att komma runt med VPN-tunnel, än så länge. Förespråkar ni att VPN-tunnelanvändande också ska registreras, tro? ;-)

    Många länder, t.ex. Spanien och Tyskland, har krav på att alla alltid ska bära med sig en id-handling. Du måste släpa en id-handling även om du bara ska till stranden och bada eller gå till affären för att köpa läsk, om du fyllt 16 år. I Sverige (och USA m.fl. länder) vore något sådant såklart otänkbart. Där tycker jag att den svenska modellen (och amerikanska) där man bara är tvungen att bära id-kort vid bilkörning är betydligt bättre.
    National identity cards in the European Economic Area - Wikipedia

    Lagstiftning som de ovan nämnda exemplen, samt kontantkortsregistrering, flyttar fram gränserna lite hela tiden för vad som anses acceptabelt. Snart tycker väl medborgarna att det vore helt befogat att alla som befinner sig i Sverige alltid måste bära på en id-handling, även om man bara ska ta en kvällspromenad, eller att VPN-tunnelinnehavare ska registreras.

    Tillbaka till topic:
    Jag tänker på varuautomater i t.ex. USA där man direkt på flygplatsen kan köpa ett kontantkort väldigt enkelt. Sånt blir helt omöjligt med denna lagstiftning. Även att köpa kontantkort online inför sin resa (t.ex. beställa e-sim att aktivera direkt på webbsidan) blir omöjligt när en sådan lagstiftning finns, om man ska till ett annat land.
    Till vilken nytta? Jag tror att ytterst få brott kommer klaras upp tack vare detta.

    Jag vet inte vilka länder som har lagar som kräver registrering av kontantkort, kan du räkna upp några exempel? Gissningsvis kan det väl gälla samma länder som kräver att alla alltid ska bära en id-handling, typ Tyskland, Spanien?
    Jag tycker oregistrerade kontantkort ska finnas, för att det ska finnas områden där staten inte är inne och snokar. Medborgarna behöver veta att det finns såna ventiler här och var. Hittills har jag aldrig haft något egentligt behov av ett oregistrerat kontantkort, men vem vet när dagen kommer att jag vill bli visselblåsare till någon tidning, eller att den svenska staten börjat fängsla meningsmotståndare och anonym kommunikation blir viktigare?
     
    kirkx10 gillar detta.
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så himla mycket besvärligare är det väl inte att gå in på en butik på flygplatsen och visa upp den ID-handling som man i det fallet lär ha med sig.
     
    MultiMan, jnsson och Kristy gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tyvärr är det den organiserade brottsligheten som tvingar fram sådana här lagar men du kanske föredrar (vilket jag knappast tror att du gör) att de ska kunna härja fritt och att Sverige (m.fl. länder) hamnar i händerna på de som utnyttjar alla kryphål för att tillskansa sig förmögenheter som de inte har rätt till.
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är typisk säkerhetsteater som inte kommer göra den reella säkerheten bättre men sådana här åtgärder är alltid win/win för lagstiftare: För blir det t.ex. ett terrordåd så har man ändå försökt och blir det inga terrordåd så är det för att man infört hårdare regler.

    Exempel på länder med krav på registrering är Kina.

    Papieren, bitte!
    Missade du allt rabalder med Sky ECC och Encrochat? För att använda dessa appar behövs inget SIM-kort.

    Eller att utländska oregistrerade kontantkort kommer fortsätta fungera utmärkt (och även kontantkort från länder som inte har något intresse av att lämna ut data till svenska myndigheter).
     
    kirkx10 gillar detta.
  15. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    För de som har en släkt på hundratals personer är det inget problem. Det är ju inte heller ovanligt att "the usual suspects" har flera identiteter (Tre personer – 38 identiteter: ”Ett stort samhällsproblem”), vilket också löser problemet. Ytterligare ett annat alternativ är att helt enkelt hota någon till att skaffa en lur åt gänget (Maria tvingades köpa dyra mobiler, https://old.molndalsposten.se/nyheter/molndalsbo-tvingades-kopa-mobiler/ etc).
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Varför skulle det vara omöjligt bara för att man måste tala om vem man är? Det går faktiskt att legitimera sig med ID-handling, typ pass, även online.
    Jag har inga illusioner om att detta spelar någon stor roll, om ens någon, för den organiserade brottsligheten, men det gör heller inte saker så himla besvärligt som du vill få det att verka.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag förstår utav vår lag så hindrar inte lagen från att kunna köpa kontantkort i varuautomater, bara att du måste registrera det innan du kan använda det.
     
    Kristy gillar detta.
  18. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Nah det spelar verkligen ingen roll. Känner till några personer via en vän inom kriminella umgängen, och de kör redan vanliga abonnemang reggade på sig själva. Det kriminella snacket tar de över krypterade appar.
     
    Kristy gillar detta.
  19. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Fast det här kommer ju inte hindra dom, dom lär ju ringa med krypterade appar och köra VPN osv.
     
    Kristy gillar detta.
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det har inget med svenska kriminella gäng att göra så ni kan släppa det. Enda gången man vill ha ett anonymt nummer är när man ringer och kräver en lösensumma för någon som kidnappats, men annars? Nej.

    Jag gissar att det egentliga problemet man ville komma åt var det att tusentals SIM-kort från Comviq exporterades till andra länder där folk (tänk IS) ville ha anonyma konton på Telegram/WhatsApp där identiteten är ett telefonnummer och SMS-verifiering krävs. Comviq-korten fungerade direkt med roaming i andra länder utan man behövde ladda pengar eller på annat sätt aktivera kortet. Comviq/Tele2 hade ju utdelare vid T-centralen som gav varje person som gick förbi ett 10-pack med SIM-kort.

    Så tacka Tele2 för att man nu infört denna åtgärd. Man kan tycka att det hade varit bättre om SÄPO sagt åt Tele2 att skärpa sig än att man behövde införa den här nya lagen.

    Nu är anonyma Telegram-identiteter någon annans problem (t.ex. Storbritanniens) och Sverige har ryggen fri (det viktigaste inom statlig verksamhet). Gör det svenskar i Sverige säkrare? Svar nej.
     
    Kristy gillar detta.