1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

[Guide] Säkra köp/försäljningar

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 27 nov 2017.

  1. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jag tänker snarare såhär.
    Värdet på något är 3-4000 kr. Antagligen inte 4-3000. Inte börjar man ju med större värdet först
    Pris: 2500 kr eller bud
    Pris: bud eller 2500 kr
    Jag tycker i alla fall det är en rätt stor skillnad i hur det skrivs
     
  2. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    45
    Hur gör man egentligen säkra affärer när det kommer till mobiltelefoner på blocket när man inte kan möta upp säljaren?

    Många säljare vill inte använda sig av blocketpaketet vilket jag kan förstå då det innebär fördelar för köparen och potentiella risker för säljaren.

    På Tradera och här finns det användaromdömen som man kan förlita sig på men på blocket finns det inga omdömen, bara att personen i fråga är verifierad med bankid samt uppgift om hur länge personen haft ett konto på blocket.

    Givetvis är det bra om en person är verifierad med bankid samt haft konto på blocket i flera år då personerna antagligen hade varit avstängd vid tidigare bedrägerier men fortfarande hade det varit bra med någon form av omdömen att förlita sig på
     
  3. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Finns inget ”säkert” köp på distans med blocket om möjligheten att ses vid affär ej är möjligt.
     
  4. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har någon testat nya blocketpaketet som köpare? Hur fungerar det här med att man ska godkänna varan? Känns ju hyfsat säkert för köpare.. eller missar jag något?
     
  5. Sanjin84

    Sanjin84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Pixel 4
    Telefon 3:
    LG v30
    Det är säkert för köpare, men inte för säljaren.

    Jag har köpt flera gånger med blocketpaket.

    Det jobbiga är om köparen gör sönder varan eller repar tex en mobil och hävdar att den var sån vid köp.

    Då får man som säljare tillbaka vara i sämre skick.

    Man får väll gå lite på magkänsla.

    Tänk på att allt som har med köpet att göra, görs i blocketkonversationen.

    Blocket skickar aldrig ut sms eller mail för att fullfölja ett köp.
     
  6. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tack! Man blir ju bortskämd med swedroid, oroar mig aldrig här, men jag blir kritisk till blocket osv... Vi får se :)
     
  7. qube

    qube Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    För 10 minuter sen sålde jag en telefon på Blocket och har bokat frakt via Blocketpaketet som säljare. Vill egentligen inte göra det, men var vilkoret av köparen.

    Dock efter ha läst Blockets avtal, så känns det rätt tryggt. Då dom kommer ta beslutet utifrån annonsinformationen, det som skrivits i meddelande på Blocket och ev. videomaterial man skickar in inom 7 dagar vid en ev. dispyt.

    Frågan är dock hur jag filmar på bästa sätt för att ha så bra "bevismaterial" som möjligt. Antar att jag filmar hela processen när jag packar in varan i ett paket, sedan även att jag filmar när jag lämnar in paketet hos Schenker?

    Har i princip aldrig filmat i det offentliga, så kommer nog känna mig lite kufig om jag filmar när jag lämnar in paketet. Har jag ens rätt att filma inne hos ombudet?
     
  8. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    I Sverige får man nog filma överallt där det inte står fotoförbud
     
  9. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Ska sälja ett par V-Moda hörlurar.
    Redan uppe på blocket. Och fick ett meddelande.

    Tyckte det var ett skum beteende.
    Google mobil nr så hen hade använt kom upp massa varningar. "Bedragare på blocket" etc.

    Innan jag sökte så är inte köparen verifierad med bank id, och varit medlem sen i onsdags..

    Kolla upp säljare/köpare i blocket paket är ett ganska bra verktyg för få ett hum.
    Speciellt nu när blocket har börjat med omdömen. Har fått två omdömen själv.
    Och klart det underlättar för en köpare.

    "Blocket paket säkra sättet" Vilken J idiot.

    Var hen intresserad så får hen allt swisha först, att jag säljer bara med blocket paket till verifierade konton, och som varit medlem längre än en vecka.
    Och bad hen att dra åt H, blocka och anmäld.
     

    Bifogade filer:

  10. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Kanske inte det bästa sättet att be någon dra åt...... Är väl bara och blocka och inte göra någon större grej av en skitsak :-)
     
  11. niklas1232

    niklas1232 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt om ett försök till bedrägeri går att kategorisera som en "skitsak" :) Tycker han gjorde rätt, skit ska skit ha.
     
  12. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Man vet ju inte om det är det.. Men jag skulle inte lägga ner energi på det utan är det någon idiot som skriver jag bara skrattar sen blockar jag. Eller bara blockar :-)
     
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Väldigt många som läger ut fina mobiler billigt och nyligen blivit medlemmar på blocket.
     
  14. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Mmm märker det jag också. Både på Blocket och Marketplace. Brukar skriva för att få en feeling av vilken sorts blåsning man kan förvänta sig och det är 50/50 med folk som vill ha ens nummer i förväg (förmodligen bli sänderringd av callcenters osv) och de som har telefonen på random okänd ort men gärna skickar (dvs ren blåsning bara).

    En tredje kategori är folk som nyligen hämtat ut sina helt oöppnade fyra telefoner, med kvitto och allt, och vid frågan varför de inte bara lämnar tillbaks så började med med gaslightning och annat aggressivt.
     
  15. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Frågan är varför ni lägger tid på detta
     
  16. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Frågar det samma om dig..
     
  17. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Tradera är ett skämt också oavsett omdömen. sett massor vara köpare och nästan inga sälj för att bygga upp en renommé.
    Med det vill jag ej säga att det ej finns seriösa säljare men tradera och blocket samt ej glömma Facebook är som gula tidningen online.
    Enkelt och smidigt.
    Sedan använda tradera för att lura folk. Man kan använda sig utav Skapa en betallänk säkert och enkelt med Rocker Pay vilket fungerar likadant som på blocket. Men har själv erfarenhet av den och den funkar bra.
    Har man sådan panik att sälja så billigt så brukar jag tacka nej.
    Bor dom i större städer så kan dom sälja tex till butik som köper in mobiler och oftast för mer pengar än dom själva vill sälja för. Men då har dom alltid en ursäkt för att ej göra det.
    Ett bra tips ge dom olika alternativ och se vad dom säger.

     
  18. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Funderar på att köpa en begagnad telefon med garanti kvar o har frågor funderingar på ett par saker o säkert flera personer än mig kan undra. Så tänkte höra era åsikter o erfarenheter

    1. Om det blir fel senare på luren innan garantin gått ut har ni fått det lagat även att det inte är du som står som köpare av luren i affären o på kvittot från affären?

    2. Säljaren kan ju faktiskt spärra telefon o säga att den blivit stulen en dag, en månad kanske rent av 2 år efter jag köpt luren, Har det hänt ngn här?

    3. Vad bör man skriva in i kvittot några speciella formuleringar jag bör ha med

    4. Brukar ni fota av säljarens leg? (Vill främst köpa o möta säljaren live i sthlm)

    Vad mer att tänka på?
     
  19. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Har använt PayPal otroligt många ggr och dessvärre är dom riktigt dåliga på att motparten kan starta ett ärende och sedan driva igenom det så du måste betala tillbaka.
    Finns två betalsätt via PayPal och ena är.en direkt överföring utan skydd family/friends andra är med skydd services men inget utav dessa är egentligen speciellt bra.
    Hade varit najs med ett extra skydd. Men svårt då man handlar online och jag köper endast från betrodda medlemmar men forumet har börjat svämma över med människor som säljer en ggr sen försvinner.
    Kanske man skulle höja gränsen för hur man får använda köp/sälj. Tex som klocksnack där är det svårt och tar tid att komma in på köp delen.
    Borde åtminstone vara tex minst 30 inlägg och ej möjligt att spamma massa inlägg på en dag.
    Eller något mer för att höja säkerheten mer på forumet.
    Blocket paket är ok men typ ingen vill någonsin skicka mot det. Ger iaf mig möjligheten att få se varan innan betalning.
    Sedan är dom med struliga på att återbetala för det blir en tvist vem har rätt och fel. Ber alltid personen ta bilder på det den skall sälja samt öppnar alltid paketet inne på affären så jag har vittnet på skick samt vad som faktiskt kommit.
    Till och med filmat en öppning som jag använde i en blocket tvist då personen försökte lura mig. Tog flera veckor då säljaren måste godkänna att pengarna skall betalas åter. Sjukt störande
     
  20. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    45
    Funderar på att köpa en mobil på Blocket. Säljaren uppger i annonsen att telefonen är helt ny och oöppnad med kvitto och garanti, köpt på tre. Säljaren föreslår fysisk affär på plats och vill inte skicka den med blocketpaket. Blir 1h restid.

    Vad tror ni om en sådan affär? Några risker jag bör vara uppmärksam på?
    Varför säljer man inte tillbaka mobilen till återförsäljaren om den är helt oöppnad? Utomlands tillverkas piratmodeller av olika telefoner, skulle det teoretiskt sett kunna vara en Kina tillverkad "Samsung S24" som ligger i boxen? Sådana säljs även på Kanarieöarna och andra europeiska länder.

    Om säljaren har kvittot från tre och IMEI nummer på Christoffers förpackningen stämmer överens borde det ju den risken vara utesluten.

    Är det en safe affär?