Diskussion: Qualcomm Snapdragon Wear 5100 / 5100+ (2022)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 23 feb 2022.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Qualcomm har som bekant inte direkt lagt några större resurser på sina chipp för smartklockor.

    Det ryktas nu om en uppföljare till den allt annat än spännande Wear 4100-plattformen med namnet Wear 5100/5100+: Qualcomm reportedly testing Snapdragon Wear 5100 and 5100+ SoCs

    Till specifikationerna hör:
    • 4x ARM Cortex A53-kärnor @ 1,73 GHz (samma typ av kärnor i Wear 4100, fast med något lägre klockfrekvens)
    • Adreno 700 (Adreno 500 i Wear 4100)
    • LPDDR4x RAM (LPDDR3 i Wear 4100).
    • eMMC 5.1 (eMMC 4.1 i Wear 4100)
    • Har även en co-processor som Wear 4100 för enklare operationer/sparar energi (brukar användas för att registrera data från sensorerna osv).
    • MLP/Moled Lesser Package som integrerar energihanteringen med SoC:n (fristående del i Wear 4100), vilket lämnar mer plats för batteriet.


    Det nämns inget om tillverkningsteknik dock, men i och med att man håller fast vid Cortex A53, så skulle jag tippa att det handlar om 12nm, precis som för Wear 4100....vilket vore tråkigt.

    Förstår inte riktigt varför de håller fast vid en så gammal kärna. De borde kunna göra ett chipp på 4nm eller 5nm som Samsung Exynos W920, som bygger på Cortex A55-kärnor.

    Gissar lite försiktigt att det än en gång blir en viss besvikelse från Qualcomm tyvärr o_O (...om specifikationerna ovan nu stämmer).
     
    Last edited: 23 feb 2022
    Kristy, milky81 och chraist gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kan inte annat än att hålla med dig där, att klockorna håller mer eller mindre samma standard som 2014/2015 års modeller är inget annat än katastrofalt uselt. Här behöver vi se att de tar till allt vad de har för att överhuvudtaget kunna ge Apple en match. :-/
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förhoppningsvis använder Google chipp från Samsung i sin Pixel-klocka, men det återstår ju att se.

    Tredje gången på raken Qualcomm ser ut att göra oss besvikna. Är verkligen frustrerande :)

    Börjar nästan bli lite lustigt. Cortex A53 introducerades 2012, så kärnan fyller tio år i år med andra ord: ARM Cortex-A53 - Wikipedia

    [​IMG]

    Senaste generationen i A-serien heter A510 och efterföljer A55 från 2017 (som ju sitter i bla Galaxy Watch 4): Cortex-A510.

    Utöver högre energieffektivitet osv så är det ju viktigt med bättre ML-prestanda numera också, för snabbare röstigenkänning bl.a. Det går segt med Google Assistant på klockorna i dagsläget eftersom jag förmodar att det mesta behöver göras i molnet framför lokalt. Dvs istället för att tolka inspelningen lokalt och sedan bara skicka iväg ett kommando i form av några byte, så behöver molnet göra tolkningen också/en inspelning laddas upp, vilket tar mer tid och är mindre energieffektivt då det är jämförelsevis "kostsamt" att använda modemet/radiodelen.

    Blir spännande att se hur det fungerar när Assistant kommer till Galaxy Watch 4 nu i vår. Om det blir lika responsivt som på telefonerna eller inte.

    Ska man ha en riktigt snabb assistent är det rätt svårt att se hur A53 kan uppfylla det, men de kanske har löst det på något vis får man hoppas ^^ Är lite av en nyckelfunktion, så håller prestandan inte måttet kommer konsumenterna rimligtvis välja andra alternativ.
     
    Last edited: 23 feb 2022
    Kristy gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 515
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.

    5100+ är känd köra på 4nm

     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Kommande klockor med nya chippet:
    - Oppo Watch 3, lansering i augusti?
    - Mobvoi Ticwatch, "senare i år"...

    Tycker nog Mobvoi är mest intressant med sin runda design och att de lyckats få till bra batteritid jämfört med andra tillverkare med det äldre chippet, vilket bådar för god batteritid med det nya.

    Har ni hört om andra klockor som kommer köra det nya chippet?
     
    Kristy, chraist och bernard gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 515
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Gillar också runda klockor, men vad jag gillar bäst med mobvoi är deras dubbel skärmar.
     
    milky81 gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu börjar det röra på sig: Wear OS smartwatch with mega battery hits FCC - Wareable

    600mAh+Snapdragon W5+ (4nm) borde äntligen ge hygglig batteritid kombinerat med bra flyt.

    Men Ticwatch funkar inte i Sverige va, om man vill ha eSIM med möjlighet att ta samtal/SMS på samma nummer som huvudabonnemanget?
     
    EricG, milky81 och Ugga gillar detta.