El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Ni som tecknat avtal med Telge energi genom Benify; har det funkat som det ska med rabatten? Finns det något man kan missa i det finstilta osv?
     
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Jag lyckades få 1000 kr i bonus och gratis månadsavgift i 2 år. :)
     
  3. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Berätta mer :teeth:
     
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    de tabbade till det i vintras och lade in fel rabatt, att jag fick 24 månader gratis månadsavgift.. men jag sa att jag vill ha mina 1000 kr och de fixade det.
     
  5. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Oj, inte dåligt. Det lär dom ju inte göra om dock!
     
  6. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

    Det billigaste fasta priset som jag hittat för elområde 4 var cirka 320öre/kwh. Det är sjukt dyrt och långt ifrån 69öre/kwh som jag har fram till sista september. Det är 12 mån bindningstid på det avtalet. Jag kan inte bestämma mig om det kan vara värt att teckna det avtalet och åtminstone veta vad det kommer att kosta under vintern. Skräckscenariot är att priserna landar runt 10kr/kwh under de kallaste månaderna eller t.o.m. mer. Binder man på 3kr/kwh kommer man med största sannolikhet betala överpris under våren och sommaren.

    Fråga är, kan det vara värt ändå om man har en förbrukning på cirka 1500-2000kwh/mån under vintern?
     
  7. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    320! Jag hade inte tagit det i ett helt år. 10kr kan visst förekomma under vissa tider men tvivlar att det blir den genomsnittliga under en hel månad.
     
  8. andybandy

    andybandy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Kör tibber bara
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag byter mellan Greenely och Tibber på årsbasis på Elskling för att slippa månadsavgiften, men dessa aktörer är ju bara bra om man vill ha timpris. Passar inte för alla, utan det beror på hur mycket man kan styra förbrukningen av det som drar mest.
     
    Kristy gillar detta.
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ser ut som om jag får gå över till Tibber, lokala lilla elbolaget har än idag inte fått fram ett timdebiteringsavtal.

    Vad år det för ev rabatter man kan få till hos Tibber nu?
     
  11. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Har du golv- eller radiatorvärme (förutom LLVPn)? Om du har golvvärme, finns det en tröghet i systemet som gör att du kan värma på som f_n på natten och leva på trögheten på dagen.

    Med radiatorer hade jag satsat på 5 kbm ved men om du bor i elområde 4 får du skynda dig att köpa eftersom efterfrågan skjuter i höjden nu.
     
    Lokf gillar detta.
  12. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Allt är en chansning men jag har iaf satsat på timpris och drygt 10 kbm ved. Funkar förstås bara för de som har kamin. Om jag missar att duscha utanför tider med lösligt timpris tar jag lite varmvatten i en balja, sen blir det tvätt med tvättlapp i st för dusch. En dusch på 3 minuter drar ca 20 liter enligt min vattenmätare, så den primitiva balj-varianten sparar drygt 80% varmvatten.
    Här kan man räkna ut vad det kostar att duscha: hot water heater energy calculator : consumption of electricity, gas

    Värme i huset håller fukten borta men för att veta närmare hur kallt man vågar ha, kan man köpa uppkopplade fuktmätare från t ex Home - Shelly Cloud eller bygga ihop något med DHT22. Då kan man kallställa vissa rum, vilket folk gjorde för 100 år sedan. Här kan man se vilken fukthalt man ska hålla sig under:

    [​IMG]

    Mikrovågsugn är mer effektivt än "riktig" ugn, så jag lagar en batch på lågpris-tid på kvällen/natten och fryser in. När maten ska ätas på högpris-tid så blir det mikron.

    Låg inomhustemp känns mycket i händerna och handskar inomhus är opraktiskt, så jag kör med s k "torghandskar" som lämnar fingertopparna fria.
    [​IMG]

    Tjocka kläder inomhus är heller ingen höjdare, så inför denna vinter har jag skaffat el-väst, Värmevästar som håller vad de lovar - Jakt & Jägare
    [​IMG]

    Jag funderar också på att sätta värme-element för handtagsvärme, Handtagsvärmare-Handtagsvärme Mc,Atv,Skoter, vid skrivbordet. När jag monterade handvärme på MCn för 20 år sedan märkte jag att det ger en värmekänsla i hela kroppen.
     
    svenix gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag råkade ut för att få ett timprisavtal utan att jag visste om det! Förklaringen är att det var Kundkraft som handlade upp ett timprisavtal åt mig utan att varken de eller den aktuelle elleverantören med ett ord nämnde att jag fått ett timprisavtal.

    Första månaden med timprisavtal låg vi ungefär 6,5 öre över snittpriset för månaden. Sedan när jag förstod att vi hade timprisavtal la vi manken till nästa månad och försökte styra förbrukningen från de dyraste timmarna. Jag har satt timer på varmvattenberedaren så den går bara mellan 01-07 på nätterna. Vidare har jag en avfuktare i källaren som jag styr så att den bara är igång om priset är lägre än 65 öre/kWh. I kombination med att vi försöker köra tvätt och diskmaskin när det är billigt och undviker stora matlagningar på de dyrare dagarna så har vi faktiskt tjänat en del.

    För juli låg vi ungefär 10,5 öre under snittpriset för månaden. Så en skillnad på drygt 17 öre/kWh och sammanlagt för månaden inkl. moms sparade vi ungefär 150:-. Elförbrukningen i juli för oss var 707 kWh.

    Detta nämnt som exempel på vad man kan spara med timdebitering. Jag tycker det har gått relativt enkelt att anpassa sig till detta även om det blir ett stort samtalsämne hemma om elpriserna nästa dag och vad man kan och inte kan göra... ;)
     
    Mushmushi gillar detta.
  14. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Detta är ändå nån stans inspirerande men allt för extremt för min lilla barnfamilj. Flyttar kring årsskiftet till radhus-Brf och hade tänkt köra på greenely/tibber och då uppvärmning/varmvattenallokering under "bra timmar" tills jag fick veta att vi kommer ha gemensamt avtal med IMD. Där sprack både idén med att styra mot billiga timmar och möjlighet att påverka priset. Får hoppas en Brf lyckas bättre med fast pris än privatpersoner då det troligen kommer vara det som väljs då man vill kunna planera kostnader i förväg...enda positiva är annars för resten av familjen som slipper att jag vaktar diska och tvätt...
     
  15. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jo, det är både obekvämt och extremt men ändå en vårbris jfrt med vad som väntar - vi har 6 aktiva reaktorer kvar som kan komma att läggas ner för att tillfredsställa ett par partier.

    Om det är en BRF kanske det kan vara lönt att gå samman om en gemensam värmepump modell större samt en feting till bufferttank, så att värmepumpen kör järnet mot tanken under lågpris-tid?
     
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    I morgon slår delar av Sverige rekord med 4,47kr/kWh
     

    Bifogade filer:

  17. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, har faktiskt vattenmantlad kamin kopplad till elpannan och radiatorsystemet, värre är det med att få billig ved.
    Fick ont i magen förra hösten av elpriserna, så jag band på tre år då för 48 öre plus moms, ångrar att jag inte valde på fem år.
    Får börja samla ved ändå som säkerhet.
     
  18. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Det är egen frånluftsvärmepump så dessvärre inte mkt att göra åt på den fronten. Får bli att ge rawfood en chans till och göra som Ashton Kutcher och Mila Kunis vad gäller dusch...
     
  19. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ajdå, FLVP har ju handikappet att enda sättet att få mer luft att dra energi ur är att fläkta in mer kalluft in till huset. Vilken pump är det? Om det är en Nibe 300-serie, som jag har oturen att ha, maxar kompressorn på ca 1800 W, så elpatronen får hjälpa till vilket blir dyrt. COP (verkningsgrad) ligger på ca 2,5 jfrt med 4-5 för en luft/vattenpump.

    En egen bufferttank kanske ändå går att klämma in?
     
  20. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag gjorde samma miss, band på 3 år för 3 år sedan. Så nu blir det ved, men tyvärr inte vattenmantlat som du har. På den tiden förre husägaren byggde mitt hus kunde ingen tro att utvecklingen skulle gå tillbaka från el till ved.

    Vilka vedpriser har du hittat? Jag gav 500:-/kbm stjälpt + transport men antar att de som bor mitt i skogstrakter som t ex Småland kan hitta det billigare.