Ny skrivare, Epson EcoTank?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Heleg, 11 aug 2022.

Taggar:
  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Min gamla Brother-bläckstråleskrivare skriver ganska oskarpt numera och det finns ingen officiell drivrutin för att scanna till Windows 10 så det är dags att byta ut den.

    Jag tänker ekonomiskt och funderar på att köpa en Epson EcoTank (med färgutskrift förstås), är det någon som har erfarenhet av dem och vilken ska man satsa på, scanner är den enda extrafunktion som jag faktiskt behöver (för vem faxar idag?)

    De finns ju i ett antal olika prisklasser, jag har inte lust att betala för mycket men inte heller köpa en billigare som kanske inte är värd pengarna.

    Jag vet inte om det här är rätt del av forumet men jag vill ju även kunna skriva ut från mobilen (vilket jag inte kunnat hittills) även om det inte är ett viktigt krav.

    Råd tas emot med tacksamhet!
     
  2. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Har en ecotank sen flera år bakåt, tror den heter ET-2650, som har en scanner. Den har fungerat extremt bra både när det gäller utskrifter och scanning. Använder fortfarande bläcket som den kom med, vilket ännu inte är slut eller har torkat efter flera år trots att den används någon gång i månaden. Dock behöver man köra ett program emellanåt som rensar ”huvudet/huvudena” för att den ska funka ordentligt men detta är smärtfritt och går rätt fort.

    Det bästa med den är pålitligheten. Vår gamla HP strulade konstant och behövde nya patroner för jämnan, men det har jag sluppit med denna.

    Överlag rekommenderar jag den! Åtminstone om du skriver ut och skannar text, för det är den nog bäst på.
     
    bernard gillar detta.
  3. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Har samma modell. Bara går och går, med rengöring då och då. Rekommenderas. Bläcket tar aldrig slut:D
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  4. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Bläckstråle är ondska, skulle rekommendera nån laser.
     
    pebe292, MultiMan och katho gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag har varit inne på det med men sen jag upptäckte Epson Ecotank så verkar de ju vara väldigt bra trots att det är bläckskrivare, enda nackdelen jag kan se med bläck blir då att bläcket rinner om pappret blir blött (inte minst med tanke på vad @Hatsune Miku@Hatsune Miku och @jagu@jagu skrev ovan, tack för informationen, det lutar nog åt en ET-2650, jag har även läst recensioner av den och den verkar helt klart vara en riktigt bra skrivare).

    Färglaser är inte direkt billig (jag vill ju gärna kunna skriva ut i färg) och att byta färgkassett är en kostnad som jag inte direkt har lust att ta...
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Äsch, den verkar inte finnas att köpa längre, får försöka hitta en likvärdig!
     
  7. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Det finns ju dock färglasers för ca 2k numera. Och toners räcker ju ofta länge, sen blir väl kanske foton fortfarande bättre med bläckstråle, men bläckstråleskrivarna strular ju i regel mycket mer också. Sen är det väl iofs också ofta så att ju billigare skrivare desto dyrare patroner/toners.
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    EcoTank verkar inte dras med samma problem som de flesta andra bläckstråleskrivare och det är ju skönt.

    Den Brother som jag har kör rengöringsprogram varje dygn när strömmen är på och det har nog gjort att den hållit igång så pass länge som den har gjort så jag tänker försöka hitta en Epson som har automatisk rengöring för om jag känner mig själv rätt så kommer jag att glömma bort att rengöra den regelbundet...