Fråga: S22 Vs s21 ultra

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Arn83, 28 jul 2022.

  1. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Hej,

    Prisskillnad ca 3000kr, hur pass mkt bättre är s22? Hur ofta använder man s pen? Har kameran i s21 ultra blivit bättre med mjukvaruuppdatering? Även s22 ultra hade lite brister i tester, har man förbättrat kameran på båda med mjukvara?

    Söker telefonen till min fru som gillar att ha många foton och videon sparade på mobilen

    Hade helst velat ha 256gb men dyrare och förre erbjudanden på den.
    Tar foton och videon betydligt mindre utrymme om man laddar upp dem på Google Drive jämfört med på mobilen? I hur stor utsträckning är kompenserar ett abonnemang på Google Drive för mindre lagring på mobilen?
     
  2. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Jag personligen tycker inte att det är värt det med 3000kr skillnad. Ångrar att jag sålde min S21U. Upplever att kamerorna presterar likvärdigt och S-Pen använder jag i stort sett aldrig, men använder man S-Pen mycket kanske det är värt det. Lite snabbare laddning får man ju på S22U dock. Samsung är dock duktiga på att uppdatera mjukvaran så det kommer förbättringar till både kamera och annat.
    Google drive kan du välja om du vill ladda upp bilderna i originalkvalitet (tar lite mer utrymme) eller något lägre kvalitet.
     
    Arn83 gillar detta.
  3. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Jag har haft S21U och S22U, och håller nog med @spigen@spigen om att det nog inte är värt 3000 kr mer med S22U. Zoom-kamerorna presterar bättre på S22U men annars är de väldigt lika ur den aspekten. De andra skillnaderna är rätt små egentligen, men gillar man S-pen och vill ha hög ljusstyrka på skärmen vinner ju S22U. Att man får 1 år till av uppdateringar kan också ha ett värde.

    Om prisskillnaden gäller 128 GB-modellerna och vi pratar något i stil med 7000 kr mot 10000 kr hade jag valt S21U.
     
    Arn83 gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    S22U har en i mitt tyckte bättre aspect ratio på skärmen som ger mer bredd och en något större total skärmyta.
     
    Arn83 och Kristy gillar detta.
  5. Forta

    Forta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2015
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    40
    Har kört s21 ultra 512g och har s22 ultra 512 nu och är mer nöjd med s22an. Nu efter att man haft den ett tag och uppdateringar kommit så känns den bättre nu kamera/Batteri.
    Jag föredrar note Looken istället för runda former.Men det är personligt tycke och smak.
     
    Arn83 gillar detta.
  6. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Jag har kollat exempel bilder på GSM Arena med flera och det stämmer att s22 ultra är något bättre vid 10 gångers optisk zoom jämfört med s21 ultra men eftersom hårdvaran är identisk så förstår jag inte varför det ska finnas en skillnad. Samsung borde ju enkelt kunna adressera detta med en mjukvaruuppdatering. Kanske har man redan gjort det och kamerorna presterar lika?
     
  7. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    En fråga till, lite off topic. Har Samsung garanti via IMEI nummer eller krävs det kvitto från svensk återförsäljare? Gäller garantin vid köp av begagnad telefon från privatperson?
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte hört att någon mobiltillverkare ha nekat en person garanti för att den köpt telefonen beggat.
     
    Arn83, Kristy och Hatsune Miku gillar detta.
  9. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Samsung har historiskt sett bett om kvitto vid garantiärenden, men det är inte alltid de gör det. Huruvida ursprungliga ägaren lämnar in den eller ej har inte spelat någon roll från min erfarenhet.
     
    Arn83 och Kristy gillar detta.
  10. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Arn83 och jnsson gillar detta.