Första intrycken & omdömen Galaxy Fold 4

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 4' startad av Swedroid, 10 aug 2022.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina egna första intryck, eller skriv ett omdöme, för Galaxy Fold 4.

    Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)
     
  2. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Väldigt snabbt första intryck för mig är att den är otroligt trevlig att använda även i "stängt" läge. Man når bra med en hand och den är lika trevlig att titta på som vilken nyare Samsung som helst. Och sen öppnar man upp den... Damn, magi.
     
    kissidor, Puttesson, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur upplever du prestanda och värmeutveckling? De flesta som testat Snapdragon 8 Plus gen 1 säger att det är som natt och dag jämfört med förra chippen.
     
    night77 gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ge oss flera omdömen, tack! .. jag är sugen på en Fold 4 och har svårt att släppa taget trots vissa saker som jag är rädd för .. typ om jag kommer ens att gilla gå från en S21 Ultra/S22 Ultra användare till Fold 4 ..

    Är batteritiden bra i Fold4? i par med S21 Ultra/S22 Ultra? sämre? bättre?

    Hur tålig är telefonen? kommer jag att märka några konstiga problem efter flera månaders användning just med den större skärmen?
     
    Kristy, Hatsune Miku och bernard gillar detta.
  5. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Har tyvärr bara exynos att jämföra med och då är det verkligen dag och natt. Visst den blev varm när jag mosade in alla appar på löpande band men inte märkt av något under dagen vid användande.

    Har haft några enstaka appfrysningar vilket är lite störande. Hänt på båda skärmarna. Tex att det inte gått att scrolla. Har stängt appen och öppnat igen och så är det borta.

    Min första fold så kanske fel person att fråga. Hade s22 ultra i våras, den skärmen är svår att lämna ifrån sig.
    Men när man viker upp denna så är det helt klart speciellt.

    Batteritid är för tidigt att säga. Samsung och batteritid har aldrig funkat för mig. Gick från 13 Pro Max nu så det kommer ju bli ett steg ned där iaf.
     
    Kristy, bernard och night77 gillar detta.
  6. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    117
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Lite snabba första intryck från första timmarna:
    • Riktigt bra kvalitetskänsla, bättre än förra årets fold. Har inget att klaga på för det yttre.
    • Den nya formfaktorn gör stor skillnad. Yttre skärmen känns inte alls lika liten som innan, och multitasking på den stora skärmen är mer användbar.
    • Har kört på rätt hårt med installationer av appar och uppdateringar nu i början och upplever inte att telefonen blivit mer än ljummen.
    • Inbuktningen på den större skärmen är mindre märkbar än innan. Har dock inte vikt den särskilt mycket ännu.
     
    Kristy och night77 gillar detta.
  7. arcspin

    arcspin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Jag har som en del andra fått tag på min Z Fold 4 i fredags.
    Jag kommer från en Z Fold 3 så skillnaderna är inte så stora.

    Jag upplever gränssnittet som mer anpassat för en foldable, kan också vara att jag använder NiceLock som ger stora möjligheter att anpassa upplevelsen på sin Z Fold 4.

    Det ska bli intressant att se om batteritiden förbättrats då jag upplevde Z Fold 3 ha en dålig batteritid för min användning.

    Yttre skärmen känns faktiskt bredare trots att det bara är 3 mm som skiljer de två åt.


    Jag byter in min ett år gamla telefon mot en ny varje år via Telenor Change och det är jag glad över då jag behövde byta ut mitt inre skärmskydd två gånger på min förra Z Fold 3 på grund av skyddet släppt i vecket.
    Jag håller tummarna att Z Fold 4 har ett bättre skärmskydd, vilket de nämnde på lanseringseventet att Z Fold 4 skulle ha.
     
    bernard, Kristy och Redhawk1234 gillar detta.
  8. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Hur upplever ni den nu då, när ni haft helgen på er att lajja med den?
     
  9. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Många på twitter verkar rapportera helt ok batteritid. Den har i flera fall slagit S22U. Men som vanligt beror det på usecase antar jag.
     
  10. wipeout

    wipeout Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Fick hem min Fold 4 idag och är riktigt imponerad. Har tidigare kört Note 8 och Note 20 Ultra. Köpte även till ett Samsung silicon grip cover.

    Inget att klaga på ännu. Dock har jag fått uppfattningen att Nova launcher inte funkar helt optimalt när det gäller att skala om widgets etc när den växlar mellan skärmarna. Eller finns det en lösning?
     

    Bifogade filer:

    bernard och LFCFredda gillar detta.
  11. 2crueal4u

    2crueal4u Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    376

    MINA ENHETER

    Mobilen känns som en förfinad fold 3. yttre skärmen känns och ser faktiskt mer futuristisk ut utan den breda kanten på vänstersidan. Mjukvaran känns mer smooth, batteriet känns mycket mycket bättre vid användning. Dock tycker jag den drar mycket under samtal. Den lilla panelen längst ner som påminner om en PC är en fullpott enl mig. Känns lite som om samsung är inne på Apples spår..nämligen med att jobba på mjukvaran och det i sin tur ger resultat. Det gillar i alla fall jag.

    nackdelen är, inte mobilen i sig, utan det fodralet med s-pen...det blir riktigt stort på något sätt när det sitter på. Det fina med det skalet, dock, är att man kan byta ut s-pen mot en stand, så att man kan kolla på ex. filmer. det medföljer i samma paket. Då blir den mer slimmad.

    utöver det, jag kommer senast från iPhone 13 pro vilken jag älskar och då framför allt mjukvaran och smootheten, så är det en underbar känsla att öppna folden och jobba i den stora skärmen. Man ler alltid till för sig själv. Och sedan kommer, enligt mig, inte någon mobil i närheten av den mångsidighet och multitaskingen som finns på denna mobil, på riktigt!

    Men enligt mig, det bästa på en sån mobil, är att batteriet blivit så mycket bättre. Man kan använda den mycket och inte se procentfall så som man gjorde på fold 3 och s22 ultran...bara det är värt uppgraderingen
     
    bernard, kissidor och Pettapan gillar detta.
  12. dp1

    dp1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    28
    Har haft min i några timmar nu och är väldigt nöjd! Skönt att jag kan hålla den i en hand. Fast det hemska delade tangentbordet fick jag inaktivera direkt.

    Var lite rädd att apparna skulle funka dåligt med den stora skärmen, men det har blivit mycket bättre sen när jag testade en Android tablet för några år sen.

    Enda nackdelen hittills är att 1Password tror jag har faceid istället för fingerprint, så jag måste skriva in mitt långa masterpassword varenda gång.
     
  13. Hurpadurpaburpa

    Hurpadurpaburpa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sitter det rätt tight runt handen eller är det flimsigt?
     
  14. wipeout

    wipeout Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Banden stretchar och spänner åt bra runt fingrarna.
     
    Hurpadurpaburpa gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har haft min Fold4 i flera timmar, installerat allt i den och är nöjd!

    Kommer från S22 Ultra (Snapdragon)/S21 Ultra Snapdragon .. så jag kommer att utgå från de två telefonerna i jämförelse (prestandamässigt)

    + Skärmarna är väldigt fina, ja den externa skärmen är "liten" men det går att utföra rätt mycket jobb där om man inte vill öppna den stora skärmen, inte för att spara batteritid men för det behövs inte i rätt många fall.

    + Mycket snabb och responsiv lur, allt flyter på fint. Prestandan känns fantastiskt bättre än S22U

    + Formfaktorn på den interna skärmen passar mina behov.

    + Telefonen känns inte alls tung, alltså jag ljuger inte om jag säger att Fold4 sitter mycket bättre i min hand än S22 Ultra.

    + Batteritiden verkar vara bättre än S22 Ultra (alltså inte så värst bättre men nån extra SoT timme typ) ..

    + Ljudmässigt, externa högtalare är mycket fina, samtalskvalité är också av de bästa jag har haft.

    + Har du idag en av de större o tyngre telefonerna S21/S22 Ultra så kommer du inte att känna av Fold4 vikten.

    + De flesta appar jag har använt fungerar fint i den stora skärmen.

    - Framskärmen kan upplevas för vissa med större händer som för liten!

    - priset är sjukt på Fold telefonerna, hade de kostat runt 12 000kr och vanliga S modellerna runt 8-9 000kr hade det varit bra för alla.

    Jag kommer säkert på andra saker när jag har använt telefonen mer o mer.
     
    Last edited: 17 aug 2022
    bernard, Graz, 2crueal4u och 1 annan gillar detta.
  16. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164

    Tack för input, sitter själv med en S22U Så det låter bra.
    Men hur skulle du säga att kameran skiljer sig mer än själva zoomen. Nattläget och Porträtt är det av typ samma kvalitet, då jag tycker dessa två lägen är grymma på just Ultran.
     
    night77 gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tycker kameran i S22U är bäst men det betyder inte att kameran är dålig i Fold4, färger och HDR i Folden är en aning bättre till o med i Folden. Så jag skulle inte rekommendera Fold4 framför S22U om man är ute efter bästa mobilkameran.
     
    2crueal4u gillar detta.
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har nu testat kameran mer o mer, video, stillbild, med olika kameror o.s.v. Jag kan med gott samvete säga att de som är ute efter en bra mobilkamera så ska de välja Galaxy S22 Ultra/iPhone 13 Pro Max.

    De kamerorna som finns i Fold4 är inte lika bra på nåt sätt. Har man haft S20U, S21U och S22U så blir det väldigt svårt att nedgradera sig med Fold4 eller andra telefoner i S serien.

    Tappar litegrann suget nu på Fold4 faktiskt på grund av kameran, ska absolut testa mer och vänta på nästkommande mjukvara innan jag bestämmer mig att behålla eller returnera Folden!!
     
    zztop007 gillar detta.
  19. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Det är samma main och zoom kamera som S22/S22+, vilket jag tycker funkar bra, bara synd att ultra wide kameran är urgammal sensor från 2015 som ej klarar 1080p/4K 60fps, har S22 just nu så blir väl liknade upplevelse om inte lite vassare tack vare Snapdragon och eventuell möjlighet till Gcam, men ultra wide sensorn fick en uppgradering med S20 så hade varit fint med den sensorn i Flip/Fold 4.
     
    Last edited: 17 aug 2022
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Nu jämförde jag mellan S22 Ultra och Fold 4 .. :) även att filma kändes inte bra, jag får utmattade färger på det hela, jag tror Samsung kan förbättra det en aning men att filma med S21U eller S22U funkar betydligt bättre. Tycker faktiskt inte heller att S22/S22+ kamerorna är nämnvärt bra jämfört med större syskonet, vet inte hur det är med Exynos men med Snapdragon så finns det skillnad.
     
    Hatsune Miku och bernard gillar detta.