Fnac FR - fnac.com - erfarenheter och omdömen

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 30 sept 2020.

Taggar:
  1. d98jh

    d98jh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    För de som funderar på att beställa en Google Pixel eller annan elektronik från Fnac så skulle jag starkt avråda från detta!
    Jag beställde 19 november en Pixel 6 som skulle levereras 22-24e november enligt Fnac.
    Först var det strul med betalningen av någon outgrundlig anledning (beställde även en Nest mini och en Chromecast TV samtidigt och betalningen av dessa gick bra) så jag tvingades göra en banköverföring efter en massa skrivande och ringande till deras kundtjänst.
    Den 2a december skickades slutligen min telefon och då kom nästa problem. Postnord slarvade bort den mellan Danmark och Sverige. Efter att ha pratat med Chronopost samt postnord i både Danmark och Sverige får jag informationen att endast avsändaren kan felanmäla detta så jag får snällt försöka kontakta Fnac igen.
    Jag orkar inte dra alla detaljer men Fnac har nu "utrett ärendet" i över 1,5 månad och idag fick jag mail om att jag måste polisanmäla detta eftersom jag (inte dem) har blivit bestulen och de kan inte gå vidare med mitt ärende förrän jag har skickat in 3 olika dokument. De skiter alltså fullständigt i de EU-regler som finns vad gäller leverans av vara inom 30 dagar och att det är säljaren som står för ansvaret att varan levereras till kund.
    Så om ni inte vill förlora era pengar som jag har gjort så gör ni nog säkrast i att köpa era prylar någon annanstans.
     
    nexus^6 och bernard gillar detta.
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Har du någon konsumentrådgivare eller liknande i din kommun? Tror de kan hjälpa dig att kontakta franska konsumentverket. För det låter som fnac har ganska uppenbart fel (åtminstone på din beskrivning).

    Men det visar väl också på värdet med att betala med ett bra kreditkort. Gör man det så får man ofta bra hjälp från dem.
     
    katho gillar detta.
  3. d98jh

    d98jh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ja, ångrar bittert nu att jag inte bara avbröt beställningen men telefonen var ju slut i lager då runt black friday men jag borde helt klart ha väntat tills de fick in i lager igen och betalat med kreditkort is tället för att låta mig luras till att göra en banköverföring.
    Jag har iaf gjort en anmälan till ARN nu, får se hur det utvecklar sig.
     
    Buzz gillar detta.
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Om möjligt skriv gärna en uppdatering med vad ARN säger. Hoppas det löser sig för dig!
     
    Buzz gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    d98jh och iterva gillar detta.
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    iterva gillar detta.
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jag valde paypal eftersom det känns som ett tryggare val än behöva göra kortreklamationer när köpet är till en butik utanför Sverige det är så mycket som behöver skickas hit och dit när det rör sådan.

    Fnac sa att den skulle komma mellan 26-28 januari beställde den 25:e januari fick försening av DPD till Postnord i Danmark så den skickas 1 dag senare från Danmark då den anlände senare än avgången. Så nu står det Sundsvall och beräknad leverans den 31:a Januari imorgon alltså. Det är bara drygt 4 mil från Sundsvall Terminalen till mitt utlämningsställe så har den garanterad enligt beräkningarna.

    Postnord och Fnac kan man inte klaga på heller att transporten anlände senare än planerad för komma in i tid. Kan ha varit trafikolycka någonstans mellan Frankrike och Danmark eller något oplanerad fordonsfel efter vägen. Så skulle inte kunna säga att det verka vara något fel men lär väl märka imorgon om min Pixel 6 Pro är här så det inte har skickat någon fel vara.
     
  8. d98jh

    d98jh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

  9. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Hur har det gått för dig med Fnac? Fått telefon eller pengarna tillbaka?
     
    bernard gillar detta.
  10. d98jh

    d98jh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Nej, varken eller tyvärr. De hävdar att de jobbar så fort de kan och ber om mitt fortsatta tålamod.
    Får väl erkänna att mitt tålamod tog slut för ganska länge sedan.
     
  11. d98jh

    d98jh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering. För två veckor sedan fick jag äntligen ett mail som sa att min refund var godkänd. Trots detta har jag fortfarande inte fått tillbaka några pengar än. Så det tar väl några månader till...
     
  12. d98jh

    d98jh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Äntligen kom återbetalningen från Fnac in på kontot idag!
    Det tog alltså drygt 5 månader från det att mobilen slarvades bort av Postnord tills jag fick mina pengar tillbaka av Fnac. Som kompensation fick jag en rabattcheck på €50. Tvivlar på att jag kommer använda den...
     
    m4gnify, bernard, Buzz och 1 annan gillar detta.
  13. Mr Person

    Mr Person Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10
    ska du inte använda den finns det nog andra som kan vara intresserade, mig inkluderat
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Fnac:s hantering av ärendet har vi hört en del om, men hur hanterade Postnord det? Medgav Postnord relativt snabbt att något gått fel i leveransen, och att paketet var borta? Eller möttes du av förnekanden/misstänksamhet, eller att de försökte skjuta undan ansvaret till annan part? Fick du dokument av postnord som behövdes för att bevisa att varan var borta? Något du kan ladda upp och visa oss, efter att ha maskerat personliga detaljer? Hade varit lärorikt att se.

    Läste något om polisanmälan, gjorde du en sådan, blev den nedlagd eller vet du något?
    Man hoppas ju att Postnord gör internutredning. Finns antagligen kamerabevakning av delar av deras terminaler, men stölden kan ju ha skett var som helst på vägen egentligen. Lär ju knappast vara första gången som denna korrupta anställda slår till, så hoppas Postnord inser vad som sker. Om du mot förmodan får höra något av postnord om detta, berätta gärna.
    Har du fått beslut av ARN ännu?

    Svarar i denna tråden istället (istället för i köptråden om Pixel 4a).
    Aha, så Fnac fungerar som cdon, med externa säljare på sajten. Vad jobbigt. Jag ser att Pixel-modellerna säljs av, förutom Fnac själva, även Verele, Digital First och O mobile på deras sajt. Vore intressant att höra hur köpupplevelsen varit om någon använt nån av dessa, och som sagt om de levererar till Sverige eller inte. Beställer man på Fnacs sajt och betalar till Fnac, eller kommer man skickas vidare till nån av underleverantörernas egna sidor?
     
  15. d98jh

    d98jh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Fick inte särskilt mycket hjälp från PostNord. PN Danmark hävdade bestämt att de skickat vidare paketet till Sverige och PN Sverige hävdade bestämt att de minsann inte hade tagit emot något paket. Så inga dokument att visa därifrån.

    Fnac krävde att jag skulle göra en polisanmälan då de hävdade att Chronopost hade svarat dem att varan visst hade leverats till min adress. Självklart vägrade de visa något som helst bevis på detta så polisanmälan lades ner på en gång. Stort slöseri med polisens resurser.

    ARN lade också ner ärendet med en gång då det gällde en vara köpt från utländsk butik.

    Sammanlagt så har man tyvärr fortfarande väldigt lite att sätta emot när ett företag behandlar sina kunder som skit som Fnac gör.
     
    iterva gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag var inne i några olika trådar nyligen och frågade om Fnac, om begagnade varor och hur det fungerar med tredjepartssäljare på sajten. Tänkte att jag kopierar in texten jag just postade i en annan tråd, ifall någon här är intresserad också:

    Vid lite närmare efterforskning - efter att jag fått Google Translate att fungera aningen bättre än förra gången jag försökte översätta Fnac-sajten - så hittade jag även att Fnac faktiskt säljer begagnat. Åtminstone när en tredje part är återförsäljare på deras sajt så kan det vara begagnat. När jag t.ex. söker efter Pixel-telefoner på Fnac-sajten så hittar jag tre externa försäljare som säljer såna, där det på några av varorna i beskrivningen står att det förekommer repor, eller liknande text som indikerar begagnat. Däremot så har vissa angett att varan är "ny" högst upp men sen i brödtexten medgett att den är begagnad, så inte så förtroendeingivande. Såg även i ett omdöme för en av dessa tredjepartsförsäljare att en köpare köpt en vara som skulle vara ny, men vid leverans fanns tydliga spår av att varan var använd tidigare. Bara som tips, om någon annan av er ska köpa där.

    Köper man direkt från Fnac så antar jag att dessa problem inte finns.
    I spalten på höger sida vid en viss produkt står det om det är en tredjepartsförsäljare, med länk till säljarens profil, samt en flagga för aktuellt land. I samma spalt står även om varan är "ny" eller inte (vilket alltså inte är helt att lita på).

    Att Postnords olika landsdelar skyller på varandra var ju nästan mest anmärkningsvärt, kan jag ju tycka. Där borde de ju fungera som en enhet, se var det gått fel i kedjan och göra något åt felet, istället för att skylla på andra verksamhetssidan.

    Man kan ju förstå att Postnord vill avvakta ifall varan dyker upp efter en tid, men efter flera månader bör de ju medge att något gått fel, och ge skriftlig dokumentation i ärendet om kunden önskar det.
     
    m4gnify och bernard gillar detta.
  17. Nibla

    Nibla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det någon som har erfarenhet av att beställa från Fnac via företag och inte som privatperson?

    Min Pixel 3a hamnade på havets botten så nu tänkte jag försöka beställa en Pixel 6a, men via det egna företaget såklart. Har sett att de har en egen sida för företag (fnacpro.com) men blir inte riktigt klok på alla franska nummer man ska fylla i för att skapa en företagsprofil där...
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    När jag gjorde min beställning (som privatperson) från Fnac, så kunde jag översätta varje sida med google translate direkt i Chrome utan att det sabbade webbsidans funktionalitet. Underlättade väldigt mycket att se all text på engelska i sitt sammanhang. Har du testat samma, fast på den registreringssida för företag du nämner?

    Momsregistreringsnummer är väl det enda nummer som borde behövas, tänker jag. Dvs SE följt av ditt organisationsnummer (personnummer om enskild firma) följt av 01. Verkar den kräva något annat än det?
     
  19. martin.j

    martin.j Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej. Någon som har erfarenhet av garanti-/serviceärenden hos FNAC? Den Pixel 4a som jag köpte där mår inte bra och det känns som jag behöver skicka in den på service...
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Fnac ändrar priserna som syns på hemsidan när man går till kassan.

    La en beställning på priset 529€ för en Pixel 6.
    I kassan hade dock priset gått upp till 551€ (detta utan frakten 11€ till Sverige dvs totalpris 562€).

    Enligt supporten så gäller priserna på hemsidan endast inom Frankrike.