Diskussion: Första intrycken & omdömen Pixel 6a

Diskussion i 'Google Pixel 6a' startad av Swedroid, 11 maj 2022.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina första intryck, eller skriv ett omdöme, för Pixel 6a.

    Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)
     
  2. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    465
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    Första intrycken är väldigt bra. Ergonomi och design är en fullträff tycker jag. Perfekt storlek och grymt skön att hålla i. Gillar de matta svarta kanterna. Skön kontrast till alla stora tegelstenar man släpat på (senast S22Ultra och Mi 11 Ultra)
    Installerade och uppdaterade massa appar igår och då blev den väldigt varm (precis som många andra mobiler blir när man installerar) men det som känns lite oroväckande är att den blir varm även vid vanligt användande. Surfade runt på sociala medier ca en timme och det kändes på baksidan. Inte så att det behövs varningstext direkt men tillräckligt för att man ska känna att den är varm.
    Stand by tiden verkar bra än så länge, drog 2 procent under natten (dock endast wifi), var borta på jobb 9 timmar idag och då drog den 6 procent under dessa timmar. (enbart wifi)
    Har inte upptäckt några buggar eller lagg ännu, har dock inte hårdtestat den direkt.
     
    Kristy, bernard, Dadde och 7 andra gillar detta.
  3. Winter

    Winter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Pixel 4a
    Lattjat med min 6a i några timmar nu. Den blir varm. Inte så att man bränner sig, men otroligt mycket varmare än 4a någonsin blev. Tycker att allt flyter på fint i telefonen, men så har jag aldrig vant mig vid högre än 60hz heller. Lyckades inte hitta Magic Eraser-toolet i photos-appen, men det kanske rullas ut i någon FW-uppdatering de kommande dagarna eller något.
    Den är skön att hålla i, även om jag tycker att den är i största laget (hade egentligen velat ha en mindre än 4a, men utbudet är ju sådär).

    Fingerprint-scannern funkar bra tycker jag. Saknar lite att kunna dra ner notifikationsbaren med scannern på baksidan, men lär väl vänja mig av vid det.

    All in all är jag nöjd såhär långt. Vi får se hur batteriet klarar sig - det samt glapp i laddporten på min 4a var anledningen att jag köpte ny telefon överhuvudtaget.

    Edit: Om det är fler än jag som gillade swipe down på gamla fingerscannern så finns det en inställning där man bara kan dubbelklicka på baksidan av telefonen för att visa notiserna (eller öppna valfri app)
     
    Last edited: 3 aug 2022
    Kristy, Dadde, Snilleblixt och 5 andra gillar detta.
  4. Winter

    Winter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Pixel 4a
    Efter några uppdateringar så funkar nu magic eraser och camouflage också, även på äldre bilder tagna med förra telefonen.

    Batteritiden känns okej. Fulladdad vid 5 imorse, nu (kl 19) är jag på 53%. Använt telefonen en hel del, så det är godkänt.
     
    Kristy, Dadde och Gumo gillar detta.
  5. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Fick hem min 6a igår och det första som slog mig var hur stor den är, för stor för min smak egentligen men vänder mig nog. Går från Pixel 4a (samt pixel 1 senaste två veckor då min 4a pajat).

    Jag lyckas inte få mobil data på SIM-kort, behövs det något speciellt SIM-kort?

    Otroligt störande starkt ljus vid användande av fingeravtryck läsaren, någon som vet om det går att ta bort?

    I övrigt som förväntat, snygg och rapp mot vad jag är van vid
     
    Gumo och bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kontrollera APN-inställningarna. Googla bara på din operatörer och sedan APN, så bör det komma fram, och jämför sedan mot telefonens.

    Med de optiska fingeravtrycksavläsarna som sitter i skärmen så fungerar det inte utan ljus, så det är därför skärmen tänds. Dock borde de väl inte behöva maxa ljusstyrkan kan man tycka, men tror tyvärr inte det finns någon inställning för det.
     
    Kristy och RickStar gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad för operatör har du? En god idé att nämna annars kan vi inte hjälpa dig. Behövs inget speciellt SIM-kort
     
    RickStar gillar detta.
  8. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ajaj, det är såklart förståeligt men riktigt störande när det är mörkt, tex i sovrummet. Kanske blir till att inaktivera fingeravtryck för det, får känna på det några dagar.
     
  9. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Vimla och jag kommer från Pixel 4a. Inställningar korrekta enligt deras anvisningar.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kristy och RickStar gillar detta.
  11. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Kristy, bernard och jnsson gillar detta.
  12. nomis

    nomis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2022
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Fick min telefon igår.köpte hos flac och det funkade smidigt. Känner mig mycket nöjd med telefonen kommer från en pixel 3a . gillar den stora skärmen som känns skärp och tydlig. Har inte haft telefoner med högre än 60hz skärm så det stör mig inte så mycket men det är väl ändå största missen. Telefonen blev varm vid installationen men sedan har jag inte märkt av det mera. Telefon känns snabb och har inte märkt av något lagg såhär långt. Fingeravtrycksläsaren var jag mest orolig för men tycker den funkar riktigt bra. Tycker den är snabb och verkar inte godkänna andra fingeravtryck än de inlästa. Batteritiden och kameran har jag inte hunnit testa så mycket än så det får jag återkomma till. Byggkvalitet känns mycket bra .
     
    Gumo gillar detta.
  13. Gumo

    Gumo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2014
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Beställde från FNAC i lördags för en vecka sedan, anlände Stockholm i torsdags och hämtades ut idag. Pixelbuds följde med i paketet.
    Första intrycken överensstämmer med övriga här i tråden. Kommer från pixel 4a och kan direkt säga er som gör samma resa att ni inte kommer bli besvikna. Luren är större men inte bredare, känns helt ok trots att jag verkligen gillade p4a-formatet. Telefonen känns premium på ett annat sätt än p4a som jag upplevde som "No nonsense". Däremot upplever jag baksidans plast som direkt ful och billig till skillnad från diverse youtube-experter. Kommer inte åldras väl varken ur design eller hållbarhetsperspektiv är min gissning. Tur att baksidan kommer döljas av ett skal momentant.
    Luren blir lite varm när mina 180 appar laddas ner + en systemupodatering. Men inte i närheten av hur varm min LG G6 blev när man streamade fotboll. Tror upplevelsen är i högsta grad individuell gällande detta.
    Är hittills oerhört nöjd med mitt köp, perfekt uppgradering från pixel 4a. Ffa vid bildbehandling märks en oerhörd skillnad. Magiskt suddgummi funkar nu på riktigt och är riktigt skoj.
    Liten kommentar gällande medföljande pixelbuds. När jag plockade upp dem ur etuiet så identifierade telefonen dessa som mina och anslöt dem automatiskt. Ingen aning om hur det gick till men ett perfekt exempel på varför jag älskar pixel. Allt bara funkar.
     
    Puffet gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Även jag blev imponerad av det. Parningsprocessen för bluetooth, som brukar vara ett mindre helvete och ta en lång stund, ofta kräva flera försök, gick här på sekunder. Antar att parningsläget aktiveras när man öppnar fodralet, och att någon slags närhetsindikator i bluetooth får den att välja närmaste enheten, förutsatt att det är en Pixel.
    Undrar bara hur man parar den med fler enheter, om man t.ex. vill para den med sin laptop eller med en nyköpt telefon i framtiden?
     
    Kristy och Bobby83 gillar detta.
  15. fuzzyhair

    fuzzyhair Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Pixel 2 XL
    Telefon 3:
    Iphone 8
    Kommer från en pixel 5 som tyvärr inte höll för att falla med skärmen platt mot en sten. Första intrycket är att scrolling med 60hz skärmen inte har riktigt samma flyt som på 5:an. Har haft problem med fingeravtrycksläsaren som låst upp på lite vilket finger som helst. Efter senaste uppdateringen så har den dock fungerat som den ska. På det stora riktigt nöjd i övrigt. Som andra säger parning med pixel buds är riktigt sweet. M
     
    Gumo gillar detta.
  16. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    ASUS Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    ASUS Zenfone 9
    Någon som har lust att köra liten uppdatering om ert tycke om telefonen?
    Kul om ni kan citera ert förra inlägg och se om ni fortfarande tycker samma.
     
    flipp gillar detta.
  17. poowntus

    poowntus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    HTC U11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    HTC U11
    Lite första intryck efter att ha haft den i några veckor. Bytte från en 5 år gammal HTC U11.

    Positivt:
    • Lagom storlek, skön att hålla i
    • Bra byggkvalitet - trevlig metallram, bra knappar
    • Riktigt bra haptisk feedback
    • Bra högtalare
    Negativt:
    • Batteritiden. Verkligen högst medioker i mitt tycke. Den är visserligen bättre än HTCn (vars batteri inte är bytt), men inte mycket. Har inte mätt någon riktig SOT än då jag aldrig laddar fullt, men senaste 24 timmarna har den dragit ca 50% på drygt 2 timmar SOT och 2 timmar spotify. Hade förväntat mig mer.
    • Fingeravtrycksläsaren. Att den är långsam hade jag kunnat leva med, men den missar alldeles för ofta. Man måste vara väldigt distinkt och sätta fingret exakt rätt, annars missar den alltid. Verkar inte ha hjälpt att lägga in tummen 2 gånger.
    • Täckningen. Nu vet jag ju inte den exakta signalstyrkan, men jag har konsekvent 1-2 färre staplar än HTCn på samma platser, både mobilnätverk och wifi. Funkar ju bra i stan, men tråkigt om man tappar uppkopplingen när man är på platser med sämre täckning.
    Förstå mig rätt, det är ju överlag en trevlig, snygg och kvick telefon med fin mjukvara, men mot min gamla så är det inte en så självklar uppgradering som jag hoppats. Sakerna som är klart bättre är mest "nice to have", medan de som är sämre är dealbreakers. Nog mitt första smartphone-köp som jag inte är helt nöjd med. Baserat på recensioner så kanske jag skulle ha köpt en Zenfone 9 istället, trist bara att man då tappar Pixel-saker som snabba uppdateringar.
     
    mortuus, Englund81 och psp123 gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inställningar -> Om telefonen -> SIM-korts status så ser du mottagningen i dBm :)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. Gumo

    Gumo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2014
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har haft luren en månad och är överlag nöjd, ffa med SOT på 6-7 timmar (i lätt batterisparläge).
    Fingeravtrycksläsaren är dock katastrofalt dålig. Oftast tvingas jag låsa upp med kod vilket ärligt känns förlegat. Är det fel på min enhet eller har ni samma upplevelse?

    Uppdatering: fingertrycksavläsning fungerar nu felfritt
     
    Last edited: 3 nov 2022
  20. Winter

    Winter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Pixel 4a
    Min låser upp korrekt 9/10 på första försöket med fingeravtryck och har inte behövt mer än två försök någonsin.
     
    Gumo och kjab gillar detta.