Byta CSC, nackdelar?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av w0opw0op, 13 aug 2022.

  1. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jo jag vet att det står så, men funkar bra att spela in ändå för mig...
     
  2. w0opw0op

    w0opw0op Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Fick inget ljud alls när jag testade. Kanske måste höja volymen mer så micken plockar upp ljudet, men ingen bra lösning. Tack ändå för tipset.
     
  3. w0opw0op

    w0opw0op Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Hmm, hittade denna på YT som verkar gälla just när man har EUX hela vägen, precis som jag.

    View: https://m.youtube.com/watch?v=A9LRnRvuee4


    Dock nämner han att Caller ID inte kommer funka... Vad innebär det?
    Antar att det är jag som måste spara allas nummer med +46 framför annars syns inte mina kontakter då den inte registrerar 07xx som i Sverige?
    Eller är det att mitt nummer inte visas när jag ringer folk?
     
  4. w0opw0op

    w0opw0op Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Uppdaterar lite.

    Fick inga svar varken här eller på XDA, så jag gjorde en backup och testade.
    Följde guiden ovan, och nu har jag call recording. :D Tack för alla övriga svar dock! :)

    Verkar som caller id bara var att den visar namn på nummer jag inte har sparat. Det bryr jag mig inte om.
    I övrigt har jag inte märkt nåt än. To be continued.

    Screenshot_20220819-164450_Settings.png

    Screenshot_20220819-164159_Call.png
    (står Voicemail för att jag kör engelska på telefonen, har inget med CSC att göra).
    Att den hittar "222" som Voicemail antar jag är ett bra tecken, då det numret inte är sparat utan den hittar det via operatören.

    Tyckte även att mottagningen var sämre än min gamla Huawei P20, det har jag inte testat än om det blev bättre. Men jag fick en ny APN, 4g.tele2.se. Den hade jag inte innan. Hoppas på bättre mottagning.
    För den som undrar och inte vill ändra CSC, så säger samsung support ("Hampus") idag 19/8-22 att flera i de nordiska länderna klagat på den dåliga mottagningen och Samsung jobbar på en fix. Får väl se om jag får den fixen.

    Screenshot_20220819-163858_Settings.jpg
     
    Last edited: 19 aug 2022
    Kristy gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det numret kan ligga på SIM-kortets kontaktlista :)
    Märkligt att du inte använde 4g.tele2.se innan, den har dom haft i närmare 10 år nu.
     
  6. w0opw0op

    w0opw0op Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Nix, simkortet är tomt.
    Hade internet.tele2.se bara, spelade ingen roll om jag resetade inställningarna och höll på.

    Btw så sa han på supporten att CSC inte kommer få något NEE om jag gör en fabriksåterställning ens med simkortet isatt (innan jag ändrade själv då såklart), och det lät som han var säker på just det.

    Dock var han ganska oklar om det fanns nån nordisk/svensk firmware alls längre. Lät inte så, men inget definitivt.

    Är det nån som har en S22 och som har en annan CSC än bara EUX/-/EUX/EUX för att ni hade simkortet i vid start?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mycket märkligt, jag hade redan 2014-2015 4g.tele2.se i APN inställningarna.
    Verkar som om det kanske inte finns NEE till S22, jag vet att det finns till andra Samsung telefoner, men verkar som Samsung gjort något speciellt med just S22 serien. För där finns inte heller Tres egna HTS CSC kod, men det finns HTS till Fold/Flip telefonerna som nyss lanserades.
     
  8. w0opw0op

    w0opw0op Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Nej, den verkar lite speciell. Får väl se om det är ett vinnande koncept eller inte.
    Gällande samtalsinspelning är det ju dåligt att man kör på ej tillåtet över hela EU oavsett, men uppdateringshastigheten kanske ökar. Och fler buggfixar om hela EU får samma buggar och rapporterar, istället för enstaka olika firmwares.
    Only time will tell. :)
     
    Kristy gillar detta.
  9. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det är den nya CSC för EU f.o.m. S22, dom övergav olika CSC inom EU för öppna telefoner.
    Dom landspecifika CSC du hittar har jag för mig är till bundna modeller för den specifika operatören.
     
  10. Forestlander

    Forestlander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2021
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Info:
    SM-S908B [Exynos]
    @w0opw0op

    All that is already explained here:
    Spela in samtal?

    That's only for spam calls, and of course it is not working because you changed your CSC (phone country)
    How many spam calls you receive so spam protection is so important?
    You can install various apps for that if it is necessary, for example: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.webascender.callerid
     
    Last edited: 20 aug 2022
  11. w0opw0op

    w0opw0op Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, det verkar så. Antar att jag bara kan skriva in EUX igen i SamFW så får jag tillbaka samma igen om nåt skulle krångla. Kommer upp som en giltig CSC i listan iaf. Det märker jag väl.

    I den tråden står inget om caller id, eller är jag blind?
    Dock samma video som pratar om det. Men ja, det hittade jag sen att det är för spam, tack för förtydligandet. Och som jag skev så är det INTE viktigt för mig. Men bra med länk till nåt för andra som använder det. :)

    Dock inte helt självklart att det inte funkar tänker jag. Kan man ha en CSC för hela EU och det funkar så kunde det ju lika gärna funkat för SEK också. Det är ju "nästan EU".
    Men som sagt, ointressant för mig.