Fråga: Appar som inte är öppnad på mer än tre månader.

Diskussion i 'Frågor och support' startad av geobjork, 15 aug 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Någon gång ibland får jag en notification om appar jag inte har öppnat på mer än tre månader. Android har då tydligen gjord ändringar i inställningarna, och det tycker jag inte alls om. Man vill ju själv ha koll på sina appar!

    Det finns ju appar man inte öppnar stup i ett, dock vill man att de ska funka när man behöver dom. T ex "Volume Lock" är inställd en gång för alla, och sen öppnar man den aldrig, men man vill ju att den ska funka hela tiden. Samma med med de övriga apparna på listan. Jag hittar ingen stans i inställningarna hur man slår av denna automatiska processen!

    Någon som vet var man hittar det i inställningar, och hur den den här autamatiska (idiotiska?) åtgärden fungerar?

    Uten navn.png
     
    Alix, MultiMan och Kristy gillar detta.
  2. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Verkar tyvärr som man får ställa det per app. Om man går in under Inställningar -> Appar -> Appar som inte används så kan man klicka på en app och sen disabla "Ta bort behörigheter och frigör utrymme". Men vore ju smidigare om det fanns nåt sätt att disabla det globalt.

    Såg att nån gjort följande men känns inte som nån bra lösning:

    "Disable Play protect service at all. I have disabled it, and now permissions are not being removed. There is only one disadvantage - it is annoying banner in Google Play asking me to turn on Play protect."
     
    geobjork gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Personligen tycker jag det är en bra funktion. Appar som inte används på lång tid behöver inte ha tillgång till systemet.
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är väl i all välmening som Google har infört denna funktion, och risken finns ju annars att man fyller telefonen med en massa appar man aldrig använder, men som håller på med att skicka notifikationer och kanske koppla upp mot nån server och framför allt dra ström, men jag håller med om att man borde få bestämma själv ifall man vill använda funktionen eller inte.
    Som redan nämnts kan man gå in i inställnignarna för varje enskild app och stänga av funktionen, och det kan tyckas tidsödande och krångligt, men man behöver antagligen inte ändra i alla appar, och det är helt klart ett engångsjobb att göra ändringen. Man kan göra det till en vana att ändra inställningen i samband med att man instalelrar en ny app, samtidigt som man lägger den på önskad sida på skrivbordet.
     
    katho, jnsson och Kristy gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Men hur ofta använder du t ex "Find my Phone"? Dock, den dagen du behöver den vill du ju att den ska fungera...

    Btw, i mitt fall har jag full kontroll på vad jag har för appar installerade, så jag behöver ingen automatisk "barnvakt" på det, jag vill själv välja eventuella ändringar oberoende av hur ofta de används.
     
    MultiMan gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Find My Phones appen behöver du inte ens ha installerad för att du ska kunna hitta telefonen. Den appen är till för att hitta andra telefoner. För att stänga av Find my Phone i telefonen finns den (på Motorola telefoner o telefoner med vanilla Android) under Inställningar -> Säkerhet -> Hitta min enhet och här har du på och av knappen.
    Screenshot_20220815-113901.jpg
    Så det spelar ingen roll med appen om den har behörigheter eller inte
     
    katho och Kristy gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ok, jag bara tog "Find my Phone" som ett exempel på något man inte använder ofta, men som är på listan över appar som är ändrat. Har egentligen inget med appens funktion att göra.

    Jag får tydligen inte fram vad jag är ute efter, nämligen styra mina appar själv oberoende av hur ofta jag använder dom. Sen är det upp till var och en hur man vill ha det.
     
    andol gillar detta.
  8. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Jag håller med dig, självklart ska det gå att stänga av denna funktion, det kan ju vara på som standard men för powerusers som vill kunna bestämma själv så ska valfriheten finnas.
     
    MultiMan, pirum, Kristy och 1 annan gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja så är det tydligen, tackar för tipset.:) Du har fattat vad jag söker!
    Det är lite jobb, håller med dig, det borde gå att disabla hela funktionen i ett.
     
  10. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Om en app är avstängd, uppdateras den ändå? För man vill ju ha senaste uppdateringarna (förutom på vissa appar, men då får man ju stänga av autoupdate för dessa).

    Håller annars med om att det borde finnas en enkel inställning för detta. Jag använder inte Qliro, Resurs Bank etc, så ofta, men om jag någon gång handlar på faktura via dem vill jag ju inte att apparna ska ligga i koma så att jag inte får påminnelser om att fakturan snart går ut. Exv. Får gå in och ändra direkt.
     
    Kristy och geobjork gillar detta.