Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Lettland har redan klubbat sitt stödprogram för el samt alla andra uppvärmningsformer, inkl. ved!

    Staten ersätter 50% av kostnadökningar jämfört med förra året, med viss begränsning neråt och ett tak uppåt.

    Litet kortfattat verkar det som folk i lägenhet inte får så mycket stöd för hushållsel, däremot för all uppvärmning, inkl fjärrvärme.
    Det finns fortfarande lägenheter med vedeldning som enda uppvärmningsform.

    Sedan om priserna i vinter går långt över taket som har satts, vilket inte alls är omöjligt, så kan det bli intressant.

    Men lettiska Seim (~Riksdagen) har åtminstone tagit tag i situationen och fattat ett någorlunda vettigt beslut - redan!

    Svensks politiker framstår i jämfötelse som inavlade inkompetenta maktspelare som inte bryr sig om något som händer i samhället.
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    blir svårt elda ved i dom flesta lägenheter i sverige.

    hur många företag lär gå i konkurs pga hög elkostnad i vinter och framöver?

    tycker det är så sjukt vi har överskott på el i norra sverige, men södra är det helt tvärtom och dessa 4 olika zoner som sverige är uppdelat i.. vilken cikrus

    sen blir det inte bättre att vi exporterar mest el i europa...
     
    henca gillar detta.
  3. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Var väl snarare Stockholm som beslutade sig för att lägga ner kärnkraften i södra Sverige? Först energiuppgörelsen (C,S,V) och sedan genom att byta ut styrelsen i Vattenfall (S,Mp). Folk som bor längst söderut och drabbas hårdast hade inget att säga till om. Men kanske definitionsfråga var man drar gränsen för "södra".
     
    katho, Kristy och svenix gillar detta.
  4. Sambuccashake

    Sambuccashake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    31
    Ett liknande initiativ i Sverige hade varit välkommet!

    Jag värmer upp med naturgas (det är inte helt ovanligt här i Skåne) och vi ser inte röken av någon kompensation för mångdubblade kostnadsökningar av denna.
    Detta då makthavarna i Stockholm inte värmer upp med gas och då finns det inte...

    EDIT:
    Som bitter och cynisk gubbe kan jag inte kasta av mig känslan att staten helt saknar incitament att agera här.
    Skatteintäkterna har skjutit i höjden tack vare dessa prisökningar.
     
    cobben gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Om vi inte hade stängt de kärnkraftverk som vi haft igång i närtid hur skulle situationen vara annorlunda? Hade elen fortfarande kostat några ören för alla? Hade elen inte längre exporterats till europa? Hade vinstintresset försvunnit om vi hade haft kärnkraften kvar?
     
  6. Sambuccashake

    Sambuccashake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    31
    Argumentet för "överföringskapacitetsbegränsning" mellan de olika elprisområdena hade åtminstone fallerat.
     
    Kristy och Yoko666 gillar detta.
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Frankrike har absolut inte högst elpriser. Presentera gärna fakta istället för "uppgifter".

    upload_2022-8-17_10-53-0.png

    Skåningarna ville inte lägga ner Barsebäck, och varför ska de påtvingas nyckfull vindkraft som förstör naturen? Låt de bestämma själva och ge all kraftproduktion som är koldioxidfri ett neutralt politiskt landskap över minst 30 år, då kommer det byggas kompakta kraftverk som inte stör naturen eller utsikten och dessutom genererar kraft året runt, dags som natt.

    Edit: Mer kärnkraft kommer ge ett högre lägstapris (Finlands nya kärnkraftverk kostar runt 50 öre/kWh i produktionskostnad om jag minns rätt), men en mycket välbehövlig stabilitet eftersom man kan lita på att det produceras el hela tiden. Jag tror majoriteten av svenskarna föredrar 1 kr/kWh året runt, hellre än 1 öre/kWh under en blåsig sommar och 10 kr/kWh vintertid.
     
    Last edited: 17 aug 2022
    henca, katho, Kristy och 2 andra gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det blir ju extra problematiskt i.o.m. att det är valår i år. Nuvarande regering har ingen vilja att ta tag i detta före valet. Efter valet kommer allt beslutsfattande att vara lamslaget tills regeringsbildningen är klar, vilket som vi vet kan ta lång tid. Sedan när vi väl har en regering så kommer dess underlag att bestå av fyra olika partier vilken sida som än vinner. Och då ska dessa fyra partier enas om någon form av elpriskompensation. Det kommer att ta tid och det blir nog inte något beslut om elpriskompensation i Sverige i brådrasket.

    Edit:
    Tydligen var mina farhågor fel och någon slags besked kommer idag:
     
    Last edited: 17 aug 2022
    Kristy gillar detta.
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Enligt DN så är det presskonferens kl 13.30 så vi får väl se vad som sägs då.
     
    svenix gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tydligen verkar mina farhågor felaktiga då. Läser detta på SVT:
    Så någon slags besked kommer tydligen idag.
     
  12. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    332
    Jag är skåning och troligtvis behöver vi 10x mer vindkraft när norrlands ekonomi kommer igång och de slutar exportera el. Vad är det för fel på gratis energi? Det som krävs ytterligare är någon slags effektreserv så att vi överlever när vinden mojnar. Solceller och batterier för hus är väl det som finns idag.
     
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Exakt, vilket borde innebära att någon någonstans blir utan el?
    Om inte nya producenter kommer till på något sätt.


    Ingrid Arus, chef för Nordpool Baltikum, förklarade varför ett så högt pris kommer att gälla på onsdag: "Maximalpriset bildas när de volymer som säljs till marknaden inte täcker efterfrågan vid en given timme. Alla baltiska system är brist på idag, dessutom har all överföringskapacitet varit för import från Finland, Sverige och Polen. I alla baltiska stater vid motsvarande timme är utbudet 1124,1 megawattimmar."

    (Google översätt från lettiska nyheterna på ryska)
     
  14. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    @drzap@drzap Kan du inte läsa diagram eller ska du fortsätta med desinformation? Isf tänker inte jag diskutera med dig. Frankrike har legat klart under EU-snittet gällande elpriser under rätt lång tid (diagrammet jag bifogade visar senaste 15 åren).

    @pacc@pacc 10x mer vindkraft? Kommer inte räcka någonstans, och ändå inte pålitlig. Bara Barsebäck motsvarade ungefär 600 moderna vindsnurror, på ytan av några fotbollsplaner. Modernare verk kan ge betydligt mer, dygnet runt, året runt (bortsett från normalt underhåll och bränslebyten).
    Storskalig lagring med batterier, vätgas eller liknande är rena önskedrömmar i dagsläget och inget som är genomförbart. Fungerar för enskilda hushåll, möjligen ett kvarter, inget annat.

    Edit: Tjernobyl var en militär reaktortyp för maximal mängd vapenplutonium, saknade inneslutning och använde brännbart grafit som en del av modereringen. Dessutom utfördes otillåtna experiment som ledde fram till olyckan. Sverige har aldrig byggt den typen av reaktior och kommer aldrig göra det i framtiden heller. Vi bidrog t o m med massa pengar att lägga ner Ignalina som var av samma typ som Tjernobyl, just för att den reaktortytpen är farlig.
    Japan har allvarliga jordbävningar med medföljande tsunamis relativt ofta. Inte heller detta förekommer i Sverige, och den typen av olycka kan därför inte inträffa här.

    De olyckor som ändå inträffat, oavsett orsak, så har ändå väldigt få dött pga civil kärnkraft och det är en av de säkraste kraftslagen som finns. Allt annat är skrämselpropaganda.
     
    Last edited: 17 aug 2022
    katho och NiklasO gillar detta.
  15. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 392
    Mottagna gillanden:
    3 146

    MINA ENHETER

    Undra hur detta ska sluta
     
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Konkurs ? :D
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Då kom regeringens besked om elpriskompensation. Tyvärr inga detaljer om hur mycket man kan komma att få men regeringen utlovar mellan 30-60 miljarder i stöd till hushåll och företag. Pengarna ska tas från Svenska Kraftnäts intäkter och det är de som får i uppgift att utreda hur stödet ska utformas och betalas ut. Det nämns också att det främst är hushåll i södra Sverige som ska kompenseras.

    Regeringens elförslag: Kompensera hushållen med 30 miljarder | SVT Nyheter
     
    Kristy, NiklasO, bernard och 1 annan gillar detta.
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Folk o bolag betalar in 100 miljarder o staten skär emellan med 70 %. Varför är jag inte förvånad?
     
  19. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Att kolla pris enstaka dagar säger ingenting om den generella prisnivån.

    [​IMG]

    https://www.engineering.com/story/whats-the-death-toll-of-nuclear-vs-other-energy-sources

    I Fukushima dog ingen direkt. Första dödsfallet som anses bekräftat kom efter 4 år, då en arbetare dog av lungcancer. Däremot dog flera tusen av Tsunamins härjningar, men som inte har något med reaktorerna att göra.

    I Tjernobyl dog färre än 100 som en direkt följd av olyckan, vilket är hemskt, men med tanke på katastrofens omfattning, ändå väldigt lite, och väldigt lite jämfört t ex med vattenkraftens mångdubbelt större mängd omkomna pga t ex brustna dammar. WHO har gjort beräkningar där de räknar med för tidig död hos runt 4000 personer pga nedfallet, men alla sådana siffror är alltid väldigt osäkra och svårberäknade.

    Sabotage? Gör du dina halmgubbar, så håller jag mig till fakta. Harrisburg orsakade inga dödsfall alls relaterade till härdsmältan, iaf inga statistiskt säkerställda.

    Jag besökte Barsebäcksverket flera gånger och de jag kände som bodde där trivdes och var inte rädda eftersom de höll sig till fakta och inte allmän rädsla för det okända. Fisket var t ex utmärkt utanför verken.
    Barsebäck fick också stora filter (som silos) byggda för att kunna filtrera luften om det skulle uppstå övertryck i inneslutningen som kunde leda till utsläpp, för att förhindra det som hände i Fukushima, och det var långt innan det japanska haveriet inträffade.

    Och ja, jag bor gärna i ett kärnkraftverks direkta närhet. Finns inget att vara rädd för. Mycket farligare att cykla eller köra bil t ex.
     
    Hatsune Miku, katho och Tomaro gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I jämförelse kan nämnas att det tidigare stödet som utdelades till Södra Sverige låg på sex miljarder kronor tror jag, så detta är ju omkring tio gånger större i sådana fall.