Fråga: Tre 5G Bredband med Inseego FX2000 moden/router

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av zztop007, 11 aug 2022.

  1. RobSjo

    RobSjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2017
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    35
    Sant! Ska testa som ovan sa med IP passthrough imorgon ockh se hur det beter sig. Annars får man nog vänta en sväng till :)
     
  2. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Något måste vara fel, hur kan du få så hög ping? På över 4000 mätningar (körde en mätning var 30:e minut) över 3 månader så fick jag medel på 71 ms och då hade jag låst modemet på 3G. Visserligen Telia men 3G ska ändå ge sämre ping än både 4G och 5G.
     
  3. RobSjo

    RobSjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2017
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    35
    Bra fråga, jag körde DMZ och slog in IP-adressen till min stora burk och kör sladd rakt in. Blev något bättre ca 60-65ms ping i warzone vs 90 innan.
    Körde även speedtest igårkväll runt 22 när många sitter och streamar i 4G nätet i området och kom upp i ca 23mbit.
    Nja, det får tyvärr gå tillbaka.
     
  4. RobSjo

    RobSjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2017
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    35
    Såg på telefonen idag att jag nu har 5G i lägenheten hemma, la en beställning på FX2000 och ska köra igång Brygg/IP Passtrough nästa vecka när den kommer och testa igen.
     
    Moby och bernard gillar detta.
  5. RobSjo

    RobSjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2017
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    35
    Sitter och pular lite med FX2000. IP Passtrough som finns i manualen finns ej i gränssnittet. Så får testa köra med DMZ och stänga av WIFI delen på modemet efteråt. Men den vill ha IP adress till själva routern, hur tusan hittar jag den?
     
  6. RobSjo

    RobSjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2017
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    35
    Update, FX2000 saknar bryggläge med den firmware som är inlagt. Fick ett fint tips av supporten på Tre att dem ska börja skeppa ut Zyxel 5103e. Fick hem en sådan och bryggat till Asus router.
    Ligger på 400-500mbit ner och 30-40mbit upp med gränsfall till godkänd 5G täckning där jag bor.
    Ping ca 40-50ms i spel. Blir att införskaffa en riktantenn från Poynting för att förbättra ännu mer.
    Är nöjd!
     
    stelex och FreddeN gillar detta.
  7. oggebjork

    oggebjork Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tja,

    Jag har ett ingående 4G sim och mitt problem är kanske inte så mycket kring upp-ned-hastighet, men jag har ett OERHÖRT stort problem med wifi-räckvidden/-signalen. Bor i hus. Enheten står i vardagsrummet bredvid en timmervägg och det räcker att jag går till nästa rum intill för att tappa signalen.

    Jag blir inte klok med om det finns några antenner som stärker wifi-räckvidden. Får bara info om antenner som stärker inkommande 4G/5G? Vet någon hur jag ska göra eller om det är ett dött lopp?

    Tack!
     
  8. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Jag har inte haft chansen att titta på den fysiskt men enligt vad jag kan se så är det bara 4 st TS9-ingångar för mobilantenner på den och ingen möjlighet att koppla in yttre WiFi-antenner. Då får man lösa det genom att bygga ett separat WiFi-nät bakom dem. Och eventuellt köra dubbel NAT ifall det inte går att sätta routern i något transparent läge.