Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. Sambuccashake

    Sambuccashake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    31
    Hade som sagt varit riktigt skönt att detta kom i form av en "uppvärmningssubvention" istället så samtliga fördyrade former kunde avhjälpas. (snarare än bara enkelriktad el-subvention)

    Det är ju trots allt detta som innebär SERIÖS förbrukning.
     
    Last edited: 17 aug 2022
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det förra stödet var enbart riktat till hushåll. Denna gången ska även företag få stöd. Men det kan bli mycket pengar. I presskonferensen nämndes att totalsumman för detta stödet var beräknat till 60 miljarder och att det är ungefär tre gånger så mycket som det förra stödet.

    Utformningen av stödet är elegant så att det blir högre ju högre elpriserna blir. Det är alltså inget tak vid 60 miljarder utan det är bara en beräknad siffra på vad det kan tänkas bli. Om elpriserna blir ännu dyrare kommer stödet att bli mer än 60 miljarder.

    Det finns heller ingen begränsning i tid. Det är inte ett temporärt stöd över vintern utan det är tänkt att stödet ska fortgå kontinuerligt framöver så länge elpriserna är höga. På papperet ser konstruktionen av stödet väldigt elegant och genomtänkt ut. Det är mer eller mindre självfinansierande så det påverkar inga andra funktioner i samhället.

    Det verkar nästan lite för bra för att vara sant. Återstår att se om några andra partier ser svagheter med modellen eller om EU kommer att ha några invändningar. Regeringen säger sig ha clearat modellen med EU men man vet väl aldrig om något annat land kommer att opponera sig.
     
    Kristy, Yoko666, NiklasO och 2 andra gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Finns ju inget förslag på hur stödet ska se ut.
    Så kalla det elegant är att ta i. Med tanke på hur dåligt dessa stöd har varit så lär detta inte bli nån hit. Men återstår å se
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag menar elegant i hur det är finansierat och följer elpriserna. Samt att man hittat en finansiering som inte verkar drabba något annat i samhället. Det är den info som givits idag.

    Sedan hur den praktiska utformningen av stödet blir är ju inte klart ännu. Vi får väl återkomma till kritik om det när vi vet detaljerna. Förslaget ska vara klart senast i mitten av november enligt besked idag.
     
    stelin och Kristy gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Man kan säkert debattera om de dog av tjernobyl-olyckan eller av kommunism men jag tror det är en annan tråd än den här om elpriset.
     
    katho och Klurre gillar detta.
  6. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Harrisburg fick aldrig någon härdsmälta....finns,fanns en dokumentär på Netflix om just den katastrofen.
     
    Last edited: 17 aug 2022
  7. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Finns dom som dör av nedfallet av Tjernobylolyckan i Sverige från Gävle till Ångermanland. Det regnade precis då tyvärr. Älg,renkött,bär mm smittat. Inte bara på platsen där det hände tyvärr.
    Har själv bott precis där nedfallet kom i Norrland så jag vet vilket elände det var att veta att det finns men inte se det. Alla jägare,bönder,bärplockare med flera. Så visst finns det risker.
     
    Last edited: 17 aug 2022
  8. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Nu är det ju så att forskarna i sverige som tog emot "strålat kött" åt av det gladeligen, för nivåerna av cesium var harmlösa.

    Tvivlar på att det finns ett enda dödsfall i sverige som är resulterat av tjernobyl. Folk dör av cancer varje dag och "bruset" äter upp dom eventuella fall av dödlighet.

    Strålning är farlig, men våra kroppar utsätts för strålning varje dag. Folk har inte slutat solbada trots at det är tusentals gånger farligare än alla kärnkraftsolyckor någonsin.
     
    Ragathol, katho och lamer gillar detta.
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Solbada är ett aktivt val dock.
     
    Klurre gillar detta.
  10. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Där får jag faktiskt hålla med, sen ska vi börja gräva i statistik så borde en del korrespondenter tycka att vi också då borde riva samt lägga ner all vattenkraft med tanke på mängden dödsfall som dammolyckor orsakat: List of hydroelectric power station failures - Wikipedia

    Men den statistiken glömmer en del som ofta gärna tar fram liknande statistik för kärnkraft :D
     
    stelin, katho och Kristy gillar detta.
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag saknar en akutreform för att gynna elverk.

    Jag har ett bensindrivet som kan producera ca 50 kWh per dygn. Förbrukningen är ca 0,5 liter/kWh. Tycker man borde få köra dessa på helt skattefri bensin under november till mars om man säljer ut elen på nätet.

    Det finns massor av elverk både ute i stugorna och hos industrier. Det skulle göra skillnad!

    Jag är helt emot att producera el med fossila bränslen men i det här fallet väger behovet av el tyngre.
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej fy farao! Även om det inte skulle gälla ditt elverk är det så att väldigt många små hemmaelverk både för väsen och spyr avgaser. 0,5 liter bränsle per kWh är ju inte särskilt effektiv produktion.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    En riktigt dålig lösning. Jag håller med. Men bättre (mindre dålig) än att frysa ;)

    Sen finns nog den mesta kapaciteten hos industrier. De ligger förhoppningsvis lite avsides och verken har väl någon form av rening.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns förslag i alla fall från Moderaterna om att man skulle gynna kraftvärme. Det finns ju många industrier och förbränningsanläggningar som kan producera el men för närvarande är den elen så hårt beskattad att dessa inte lönar sig. Om man tar bort avgifterna för dessa så skulle de kunna bidra med lika mycket ström tillsammans som motsvarande ett kärnkraftverk. Och den produktionen ligger oftast i södra Sverige där behovet är som störst.

    upload_2022-8-19_14-32-24.png
    Moderaterna föreslår tillfälligt högkostnadsskydd för privata elkunder

    Inte riktigt vad du föreslår men närbesläktat.
     
    henca och Kristy gillar detta.
  15. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    fjärrvärme då ?
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Den skatten infördes för bara några år sedan. Inte vad vi behöver just nu direkt.

    Det finns möjlighet att köra elverk på färgad (lågskattad) diesel om man producerar skattepliktig el. Men det är omständigt. Vi behöver en reform där Skatteverket får information direkt från nätägaren hur mycket som producerats och sedan automatiskt betalar tillbaka all skatt en gång i veckan.

    Det finns stora mängder outnyttjad kapacitet. Dessutom finns fortfarande tid att skaffa fler elverk för de som vill :)
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Måste ur samhällsperspektiv finnas bättre sätt att utnyttja bensin/diesel än att driva hemma-elverk med usel verkningsgrad och stor miljöpåverkan. Större anläggningar (vilket du också påtalat) är kanske inte riktigt lika illa, men måtte inte elverken börja brumma i bosttadsområdena!
     
    Kristy gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    bernard och mange76 gillar detta.
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det gör det verkligen. Man ska inte göra el med fossila bränslen. Det vore en ren akutåtgärd i väntan på bättre lösningar.

    Det är nog många som inte förstår vilka kostnader det handlar om. Med 5 kr/kWh så kostar en normal villa 100 000 kr/år i elräkning mot kanske 30000-40000 kr ett ”normalt” år. Det är inte alls säkert att det stannar vid 5 kr/kWh heller. Det kan mycket väl bli det dubbla. Vem fixar en extra utgift på 170 000 kr?

    Då är puttrande elverk rätt attraktivt ändå ;)
     
    MultiMan, katho, svenix och 1 annan gillar detta.