Diskussion: Google Pixel 7 + Pixel 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av huskul, 19 aug 2022.

Taggar:
  1. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 197
    Mottagna gillanden:
    5 015

    MINA ENHETER

    Ser ännu halare ut än sexan. Varför inte matt glas som fyran hade?
     
    bernard gillar detta.
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Usch. Ännu blankare, halare och mer fingeravtryck. Matt glas eller plast, tack.
     
    bernard och Redhawk1234 gillar detta.
  4. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Ryktas om att den kommer få en baksida i keramik, vilket kan förklara att den ser ännu blankare ut.
     
  5. Snilleblixt

    Snilleblixt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Trist med storleken. Hade önskat att den var ännu mindre. Om jag fick drömma så pixel 5 storlek :P
     
    bernard gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Lär nog hoppa över Pixel 7, köpte mig Pixel 6 Pro och det känns som det inte riktigt fått till mjukvaran till telefoner med google egna chips inkluderad även om det håller på bli bättre Android 13 har löst en hel del problem finns fortfarande folk med vissa problem.

    Så lär nog avakta till Pixel 8 eller 9 Pro innan man köper en ny vilket skulle då bli den största hoppet i Pixel serien någonsin. Köpt XL varianten hoppade över 5 gick på 6 Pro då 5 saknade XL variant. Annars har man ägt alla Pixel telefoner från Pixel 1 XL.
     
    bernard gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Den stora frågan är kommer Google sälja dem i Sverige nu, eller blir det som förut?:)
     
    Kristy gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du kan nog glömma Sverige Google har aldrig vilja försöka sig på slå sig in på telefonmarknaden från första början.

    En stor del är för att det inte vill konkurrera med sina partners. Deras hårdvara enhet som tillverkar telefoner gör det i mindre skala för ha som test enheter för utvecklare och för visa upp hur Google önskar Android ska vara.

    De begränsar då enheterna till vissa marknader antaligen där det har flest utvecklare vilket blir då det större marknaderna som USA, Tyskland, och likande.

    Men du har så klart https://www.fnac.com/ och tillgå jag gillar personligen att Pixel inte är så väl sålda man känner sig ganska unik det är rätt många som frågar vad det är för telefon man har. Vilket inte direkt händer om man sitter med typ en Samsung eller Xiaomi eller liknade.
     
    Kristy och psp123 gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Man tycker de kunde se Norden som en marknad vi är ju rätt avancerade med alla möjliga appar som BankID, Swish och sånt så det vore en bra testmarknad för Google:
    Öppet brev till Google: "Glöm inte bort Sverige när ni släpper hårdvara"

    Microsoft säljer ju sina egna Surface enheter här som en jämförelse och de lär väl konkurrera med Lenovo och deras andra partners också. Men som sagt man hoppas väl förgäves..

    De kunde åtminstone sälja dem online här, behöver inte vara via Telia och alla operatörer.
     
    Last edited: 20 aug 2022
    Kristy och spigen gillar detta.
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Men appar som Swish är inget unik finns även fler valmöjligheter i andra länder. Skulle påstå att antalet Android utvecklare i Sverige är kraftigt begränsad i antal jämfört mot stora marknader med 30-40 miljoner innevånare.

    Norden är relativ liten marknad skulle nog även slå hårdare mot google partners om de sålde redan i en sådan liten marknad.

    Jo men Microsoft och Google är inte samma företag med samma mål Microsoft enhets del är ju erbjuda premium varor precis som Apple medans deras partners ligger i låg och medium i princip vissa tar in sig på premium också.

    Medans Google de vill inte vara med och konkurrera och mer visa upp hur standards Android ser ut och är inte tänkt och finnas i större mängder i konsumenthänder mer i tech händer som gör granskningar och likande.

    Men skulle google vilja bli som Apple och Microsoft så skulle det inte finnas ett hinder för dem och släppa enheterna globalt också, lär väl ta tid hitta partners för produktionen av enheterna Google fabriker har begränsad kapacitet idag. Men det är knappast svårt fixa fler partners för öka antalet tillverkade enheter för sälja om det är så det hade önskad.

    Men för att det ska hända så krävs det också att det har sådan mål.
     
    Kristy gillar detta.
  11. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 197
    Mottagna gillanden:
    5 015

    MINA ENHETER

    De kunde åtminstone låta oss handla från deras tyska butik utan att försöka blockera det.
     
    Kristy, Johnh3 och spigen gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja vore bra. Men om de satt dem i sin egen webbutik skulle vi entusiaster kunna köpa Pixel 7 där. Vanligt folk köper ändå sina mobiler via Elgiganten och Telia ungefär. Så de skulle inte konkurrera så mycket med Samsung och de andra på det sättet.
    Men det ligger ju inte i våra händer.

    Bortsett från den saken är jag positiv av det jag har sett. Inga drastiska designändringar som tidigare.
    (Typ när de införde en gigantisk notch som folk nästan trodde att det var en form av ett aprilskämt)
    Mer av förfiningar i samma stil. Hoppas bara att Tensor2 är bra. Bygger på nån form av Exynos modem vad jag har förstått.:)
     
    Kristy och psp123 gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om de gör mobiler för utvecklare så fanns Nexus programmet. Så nog tror jag de vill konkurera ändå.
    Pixel finns numera via alla telefonoperatörer i USA, om de satt till Norden tror jag inte de skulle behöva producera så många extra enheter oavsett.
    Samsung säljer ju kameror och modemet till Google så det är ju en vinst för dem också om de säljer lite mer.

    Men man ska väl inte förvänta sig för mycket. Man får vänta och hoppas.
     
    Kristy gillar detta.
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    För mig blir den avgörande faktorn om de gjort något med kamerorna. Källkoden till A13 skvallrar ju om att ultrawide och wide kommer använda samma bildsensorer som i Pixel 6 Pro, men ett rykte säger att telesensorn blir utbytt från Sony till Samsung.

    Kamerasystemet i Pixel 6 Pro håller inte mot konkurrensen. Ultrawide är inte tillräckligt vidvinklig och tele skulle ha haft lite mer förstoring, runt 5x.

    Om det bara är ett nytt tensor-chip, nytt material på baksidan och ny design känner jag att Pixel 6 Pro får vara kvar ett år till.
     
  15. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ju samma ide med Nexus som med Pixel enda skillnaden är att Google ville ha lite mer kontroll över enheten och tillverka grejerna själv för kunna utveckla Android än förlita sig på sammarbetspartner till utvecklingen och hoppas på att det underhåller hårdvaran.

    Fokusen på den har blivit även mer i och med Pixel 6 serien och lär försätta framöver.

    I och med att google ville ta över mer kontroll från hårdvaran till mjukvaran så blev det ju namnbyte också.
     
    Kristy gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är också skeptisk, men har lättat en aning på det sedan Google började ge lite ledtrådar om att något ändå kan vara på G:
    Men det är ju omöjligt att försöka förutse något Google gör. Finns ingen röd tråd kring just det här med lanseringar och när de äger rum osv. Verkar nästan styras av en slumpgenerator.

    Men om/när de utökar med nya marknader står nog Norden och Nederländerna först, då det är dessa som öppnade i närmast tid efter Tyskland, UK, Italien och Spanien.

    Här är länder där Google-butiken har en närvaro i Europa just nu, de understrykna säljer Pixel, resten har bara kameror+nätverk+chromecast:
    upload_2022-8-20_16-24-43.png
     
    Last edited: 20 aug 2022
    stelex, Kristy, kjab och 5 andra gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Trist att aspect ratio verkar bli smalare. Gillar att 6 Pro har en lite bredare skärm än nästan alla konkurrenter.
     
    Kristy gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag kan teoretiskt delvis förstå att Google inte vill konkurrera med sina partners och därför är i få marknader. Fast då ska det till en motprestation också.
    Samsung går sina egna vägar oavsett:
    Samsung's new partnership with Meta is a deal with the devil

    Lyssnade på Android Polices senaste podcast också där de sa att Samsung inte implementerar Android på det sätt Google vill heller utan ändrar och gör egna pålägg etc..
    Gör det svårare för utvecklare av appar och så.

    Så det kan möjligen göra att Google expanderar Pixel linjen till ytterligare marknader.
    Fast som sagt svårt att förutse nåt. Bara vänta och se.
     
    Last edited: 21 aug 2022
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 3 sept 2022
    Kristy gillar detta.
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Givetvis en subjektiv åsikt men det var ganska länge sedan Google var bäst enligt mig. Deras absoluta peak var Pixel 2-serien med fantastisk färgåtergivning, kontrast och detaljnivå. Efter det varit en svajig resa med konstiga objektivkombinationer, gamla sensorer, orealistisk vitbalans i svårare scenarion och överdriven HDR.

    Googles största problem är att man kan köra deras mjukvara (bortsett från HDRnet/live HDR-justering) på andra telefoner med bättre hårdvara (optik/sensorer) och få mycket bättre resultat än deras egna telefoner.

    Apple har varit väldigt konsekventa i sin kameraprestanda och även om det inte ser lika "imponerande" ut i högkontrastscenarion som Pixeln så är det en mycket pålitlig kamera som alltid levererar det man förväntar sig.

    Samsung har jobbat hårt och varit kreativa i utvecklingen av sina mobilkameror. Från att producera bilder som är överdrivet färgstarka så har de verkligen förbättrat sig och är idag en av de mest korrekta. Optiken håller också hög klass bortsett från 10x-zoomen som presterar "sådär".

    Men den stora dräparen är ändå Xiaomi. I flaggskeppsmodellerna (Ultra-serien) finns det egentligen inga kompromisser. De bästa sensorerna och mycket bra optik på alla objektiv. Dessutom mycket bra stöd för att köra just GCam.

    Missförstå mig rätt, Pixel 6 Pro har ett bra kamerasystem. Särskilt om man inte använder den som point and shoot utan tar sig lite tid att använda justeringsmöjligheterna som erbjuds direkt i sökaren. Men bästa mobilkameran överlag? Absolut inte.

    Pixel 7-serien ryktas ju få i princip identisk kamerahårdvara som sexan, så mina förväntningar är ganska låga på att den kommer ändra något. Möjligen då om Google skulle ha tänkt om kring bildbehandlingen och en gång för alla fixat vitbalansen/färgkorrektheten samt fintrimmat HDR till att skapa mer verklighetstrogna bilder. Men det hade de ju kunnat göra redan på sexan i så fall. Jag är mycket skeptisk.
     
    Kristy och Johnh3 gillar detta.