Första intrycken & omdömen Galaxy Fold 4

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 4' startad av Swedroid, 10 aug 2022.

  1. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Förstår det, att den ska stå sig mot den bästa kamera mobilen på marknaden känns inte troligt. Men att den är så mycket sämre låter ändå som om det kan förbättras lite med updates.

    Man får nog prioritera vad man gillar bäst, en lite unik telefon med extra stor skärm osv eller en riktigt bra kameramobil som med S22U
     
    eastbound, kissidor och night77 gillar detta.
  2. zosma

    zosma Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    För mig är inte kameran jätteviktig. Visst det är bra om det är hyfsad kamera för snabba vardagsbilder. Men det är mycket roligare att fota med en riktigt systemkamera. Och jag fotar mest fåglar, så det blir lite svårt med en mobilkamera.
     
    Graz och bernard gillar detta.
  3. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Jag vet inte, jag är tveksam till Galaxy Z Fold4... Har kört den sedan i fredags. Senaste vikbara luren jag hade var OPPO Find N som hade flera fördelar över Z Fold4 som i min åsikt är följande:

    • Bättre formfaktor, Z Fold4 har fortfarande en för smal framsida
    • Dess haptics, I LOVE IT (får hapticsen i Z Fold4 att kännas som skräp)
    • Ingen skarv, hur kan Samsung fortfarande ha kvar den i Z Fold4 (de påstår att de beror på att hingen konkurrenterna använder inte kan göras vattentålig nu vad man ska tro om det...).
    Sedan finns det ju saker som Z Fold4 är betydligt bättre på vilket bland annat inkluderar:
    • 120Hz för bägge displayer
    • Bättre optimering för de appar vi använder i Sverige
    • Skärmen på insidan (om man bortser från den otroligt störande skarven).
    Skulle jag lägga 21k på Z Fold4 om jag visste detta? Absolut inte! Tyvärr är det ju bara Samsung som säljer vikbara modeller utanför Kina (om man exkluderar Huawei förstås), och i min mening har Samsung "stannat upp" på Fold-fronten sedan Z Fold2. Det kommer således bli MYCKET intressant att se vad/om de kommer hitta på något nytt om exempelvis OPPO släpper uppföljaren till Find N globalt.
     
    Last edited: 18 aug 2022
  4. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    jadu, dom hade väl säkert tagit bort skarven om de velat, det är trots allt Samsung vi pratar om, och om det stämmer (vilket jag tror) att det beror på att kunna göra den vattentålig så väljer jag hellre det, om det inte stämmer, varför har inte Kina lurarna kunnat göra sina vattentåliga?


    View: https://youtu.be/hWLhL6TkToI?t=24
     
    zosma och Redhawk1234 gillar detta.
  5. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Ska få telefonen idag så ska bli spännande att testa den mot min S22 Ultra och själv se lite av det ni inte är så nöjda med.

    Galet snabb leverans förresten från beställd lur igår
     
    Redhawk1234 och zosma gillar detta.
  6. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    Hur är telefonen nu när ni haft den ett tag? Hade på hoppats suget försvunnit.
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Alltså Fold4 är väldigt bra redskap för utökad produktivitet o skapa kontent, däremot om du ska tro att kameran presterar som S22U så får du tänka om två gånger.

    Den lilla skärmen börjar irritera mig med sin form, har en Galaxy S21 som är också 6.2 tum men är mycket bredare än Folden.

    Jag är på gränsen att returnera Folden, inte för nåt annat än för kameran (saknar S22U) och den lilla skärmens form och klumpigheten i storleken som helhet.
     
  8. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    Kameran är inte så viktigt för mig. Kan inte påstå att jag tagit någon bild med avsikt att behålla i år. Var egentligen sugen på s22 ultra, men då Fold 4 har snapdragon processor så smäller den högre.
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Den nyare Snapdragon 8+ Gen1 är faktiskt mycket bra tycker jag. Annars om man ska ha S22U så är det bäst att importera Snapdragon modellen. Annars om du är beredd att betala 20k kr så go for it, du blir inte besviken om du gillar formfaktorn på Fold.

    Glöm inte att förboka nu så har du lite extra rabatter. Annars blir det dyrare efter den 25:e Augusti tror jag när den släpps officiellt.
     
  10. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Jag har en s22 som primär och köpte fold4 mest för att ha typ som padda och reservtelefon. Varit sugen på ipad mini länge men med extra minne och 4g så kostar den nästan lika mycket (under lanseringskampanjen åtm) och folden är mycket lättare att ta med (går ner i fickan).

    Folden är grym prestandamässigt osv men onödigt tung och otymplig att släpa med om man inte behöver stor skärm på dagarna tex i arbetet.

    Nya chipset ger ett galet flow, blir irriterad på min s22 (exynos) nu för att den hackar så när man scrollar.

    Omslagsskärmen är inget annat än en nödskärm, går knappt att skriva på.
     
    Last edited: 20 aug 2022
    Hatsune Miku och night77 gillar detta.
  11. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Sålde min Z fold 2 av liknande skäl, den kändes för tung och klumpig och den yttre skärmen var inte speciellt användbar. Huvudkameran var okej på den men övriga, framförallt zoom, var inte ens nära det man får på S-Ultra-telefonerna (inte vanliga S-modellerna heller för den delen). Var lite rädd kring huruvida den skulle gå sönder med tiden också. Så det är lite tråkigt att de inte verkar ha löst dessa problem med denna modell, även om den verkar bättre.
     
    night77 gillar detta.
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Dock tycker jag Fold4 har blivit starkare sen Fold2 i konstruktion och glaset och om man är lite rädd att nåt går sönder så skickar de med Samsung Care i ett helt år för fritt och dessutom Samsung Sverige har uttalat sig om skärmskydds byte (en gång) inom garantitiden vilket i så fall ge bekymmersfritt ägande i minst ett år.

    Annars klumpigheten kan man inte göra nåt åt, man kanske inte ser några tunna Fold telefoner från Samsung på sikt, även Xiaomis Fold trots den har tunnare och finare formfaktor så är det med massa jobbiga kompromisser.

    Jag skulle annars vilja se Foldable surfplattor istället för telefoner, de surfplattorna som finns idag är rätt tunga! Och jämte det Flip telefoner som gör att man slipper ha med sig tunga prylar, man behöver en väska numera för att bära på sig sakerna, mobiliteten gick förlorad o därför trenden går åt Fold/Flip.
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  13. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    435
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Tycker om formatet på den mindre skärmen samt att jag upplever inte alls fold4 som klumpig. Tycker faktiskt storleken som s22 ultra har är klumpigare, speciellt när den ligger i fickan. Kameran är sämre än s22 ultra men i dagsljus tycker jag den presterar bra och det är i sådan miljö jag tar de flesta av mina bilder.
     
  14. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Otympligghet beror ju såklart på egna preferenser och vad man jämför med. Kör man pro max, S22U el liknande idag så kan man säkert till och med uppleva fold som smidig relativt.
     
  15. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    jag gillar den yttre skärmen, enklare att hantera med en hand än tex S22, bra flyt och äntligen bra batteritid, kameran har samma sensorer som S22 (minus ultra wide) så de bra, enda jag önskar är att den var lättare, borde göra en variant med kolfiber. :)

    nä men jag föredrar egentligen mindre telefoner och körde Flip och Flip3 tidigare men fick bara för mig att testa Fold nu...velar fortfarande om det var rätt beslut, men har börjat uppskatta zoom sensor mer sen jag körde S22 och Flip4 saknar den.

    ett tips annars om man tycker det är lite krångligt att skriva på är att köra utan åäö men ändå ha svenska som språk, jag kör SwiftKey med den layouten och det funkar bra.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 20 aug 2022
    zztop007 gillar detta.
  16. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Tycker storleken på front skärmen funkar perfekt. Den är ju till och med bredare är iPhone 13 mini :cool:
     
  17. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Riktigt bra tips, funkade mycket bättre genast.

    Jag har också börjat lattja med liggande uppfälld frontskärm. Funkar riktigt bra för läsning tex i sängen och i och med att man då inte behöver hålla den så negerar man ju att fold är rätt tung.
     
  18. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Nu har man hunnit skumma över Z Folden sen i torsdags så tänkte dela med mig. Kommer kalla det "lilla läget" och "stora läget" beroende på uppfällt läge vs ihopvikt läge. Jag kan inte alla förkortningar om vad saker står för så kommer nog mer skriva hela ord ;)

    Jag minns när jag skulle ha min S22 Ultra och stod där på Elgiganten och fick se denna ligga bredvid. Då var man fast besluten att köra på Ultran men samtidigt tänkte man att en dag ska jag ha en sån där, såpass imponerade den stora skärmen.

    Nu sitter man här med en... och fortfarande är första intrycken ett stort wow! för mig.

    Byggkvalitet & Design:

    Jag vet att endel av mina vänner tycker att den är alldeles för tjock och klumpig. Visst den kan omöjligt vara det motsatta, men när jag håller i den så tycker jag vikten gör att den känns exklusiv. Den guldiga designen ökar på detta ytterligare.
    Kanten i mitten trodde jag skulle vara mer påtaglig och störa mig, men har inte tänkt på den så mycket.
    När man vecklar upp skärmen infinner sig känslan av den tunnaste telefonen jag hållt i, riktigt gött!
    Men visst, den är tung i lilla läget då den är så kompakt då all vikt ligger på liten yta. Här är det inget man sitter och skriver långa texter med för min del iaf. Men också det bästa jämfört med Ultra är att räckvidden nu är bättre. Tycker faktiskt det går alldeles utmärkt att skriva i lilla läget kortare stunder, i stora läge behöver jag nog mer tid till att vänja mig hur jag ska hålla för att fixa det maximalt, men det blir ju inte mycket till felskrivningar då tangenterna blir såpass stora.
    Gällande fingersensorn gillade jag dock bättre att ha den på skärmen istället för knappen på sidan, men kör ändå ansiktet.


    Display/Prestanda:

    Inte mycket att klaga på här, riktigt bra i båda lägena. Flytet i allt man gör, Aftonbladet tex laggar ingenting jämfört med vad den kan göra på Ultra. Jag spelar sällan spel så prestandamässigt så sett kan jag inte uttala mig om.
    När man vecklar upp det stora läget blir man påmind av vad man betalat för. Oslagbar känsla att få allt i size XXL. Att sitta med sitt galleri och gå igenom bilder är ju bara väldigt imponerande, ännu roligare när man ska visa en nytagen bild för någon. Alla webbsidor får en helt annan inlevelse och att ta upp sin Ultra, blir klart tråkigare. För mig som tidigare inte ägt någon Fold är detta lite extra hett med denna kontrasten i size.
    Dock tycker jag färgerna är lite för matta i Naturligt skärm/färg läge jämfört med Ultra där de var lite mer krydda.
    Högtalarna har ett helt annat djup i ljudet, kommer också låta bättre ju mer dem spelas in.
    Batteritid har jag inte hunnit jämföra så mycket, men enligt er andra och tester ska den vara bättre och jag tvivlar inte på det, så positivt helt klart.

    Funktioner/Användning:

    Finns godbitar här. Man kan dela upp det i olika fördelar lite här och där, men att överlag ha möjlighet till att få ett vanligt datorläge ser jag som mycket användbart.
    Att lägga telefonen ner och i liggande skärmläge skriva som på ett vanligt tangentbord, gör det inte alls jobbigt att skriva längre stunder... stort plus för mig.
    Samma sak med det lilla navigeringsfältet som alltid finns tillgängligt längst ner, väldigt användbart att kunna växla snabbt mellan appar.
    Multitask läget likaså, blir mycket mer användbart på den stora skärmen. Att kunna välja vilka appar som ska fortsätta vara aktiva om man hoppar mellan skärmarna är också en bra funktion!

    Kamera:

    Inte gjort några stora kameratester, överlag hänger den med Ultra i alla lägen utom zoomen. Där den tappar överlag är i alla lägen av upplösning och detaljer men det är inte så konstigt. Men å andra sidan zoomar jag sällan in bilder manuellt i efterhand så blir inte till ett problem.
    Av det jag knäppt av hitills tycker jag den gör det som Ultra gör bra på många punkter. Nattläget och Porträttläget ser jag som viktiga och där mäter den sig med Ultra. Otroligt att nattlägena har blivit såpass bra på mobilerna nu för tiden.
    1x och wide läget håller den, vilket ändå är det jag fotar mest med.
    Endel roliga funktioner med selfie läget i yttre skärm, att kunna dela skärmen och se nytagna bilder direkt är andra smarta nyheter.
    Även om just zoomen blivit lite uddlös, är jag i det hela nöjd med kameran. Men kan man få allt, nej... inte än iaf. Speciellt inte om man gör en direkt jämförelse med en av dem vassaste kameramobilerna på marknaden.

    Avslutningsvis får man väl lägga till att man fortfarande bara är i fasen av en ny telefon och nya upplevelser. Hur den är att leva med i vardagen en längre tid kommer kanske göra att man upptäcker nya saker som man kommer störa sig på. Men detta är nuvarande intryck, möjligtvis kommer dem förbättras eller försämras med tiden. Det jag tänker på är om den inte kommer kännas helt fulländad i lilla läget och att man måste köra stora läget för att bli "nöjd" efter tid. Det blir lite "antingen eller läge" där den trots allt inte når ändå fram som daily driver.
    Bland mina topp 5 är ändå designen, den drar blickar åt sig, att det är en telefon som inte många andra har och att den lätt skapar en "vill ha känsla", allt detta väger också tungt för att detta blir en keeper.

    5 bra

    - Designen
    - Mångsidighet
    - Allmäna datorlägen (stort tangentbordet / navigeringsfältet osv)
    - Liten vs stor display yta, räckvidden mot Ultra och kontrasten med stor skärm
    - Skärmen, flytet och responsen (mindre lagg)

    4 mindre bra

    - Sämre kamera, framförallt zoomen!
    - Priset
    - Tung i lilla läget
    - Ingen inbyggd s-pen
     
    Last edited: 21 aug 2022
    kissidor, zztop007, zosma och 4 andra gillar detta.
  19. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Bra recension, tack! Kan vara den som får mig att byta från S21U till min första Fold strax.. :teeth:
     
    zosma gillar detta.
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    När man läser GSM arenas review av s22+ får man uppfattningen att utöver zoom 10x är kvalitén mellan 22:s 50mp och 22U kamera inte så stora.

    När jag kollar lite reviews gällande Fold 4 får jag uppfattningen att den ger lite blekare bilder än 22+ modellen med samma kameror. Ni som ev. har båda, hur upplever ni kameran om ni jämför?

    Jag har själv haft 20/21/22U och inväntar med spänning att gsmarena skall släppa sin review
     
    bernard gillar detta.