Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Här hemma blir det lite hårdare tag för att spara energi i vinter. Vi kommer bara att värma upp två rum (av sju) och det sker med luftvärmepump. Vi möblerar om och flyttar funktioner för att kunna leva i bara två rum över vintern. Frugan och jag bor i en äldre villa som egentligen är alldeles för stor för oss, så redan tidigare år har vi bara värmt upp ett rum på övervåningen. Men nu blir det inget uppvärmt på övervåningen plus att vi stänger av ytterligare ett rum på bottenvåningen och låter köket vara "halv-varmt". D.v.s. lite värme från vardagsrummet får läcka in i köket, vilket regleras med ett draperi.

    Jag har redan ordnat styrning så att varmvattnet bara värms på nätterna när elen är billig. Jag har en avfuktare i källaren som bara tillåts gå om elpriset är under 60öre/kWh, ev. stängs den av helt i vinter. Det kommer att bli rensning av alla småprylar som står och drar ström som IP-kameror, switchar, server-datorer m.m. Konsolidera allt till så få enheter som möjligt och leva utan vissa funktioner som kameror.

    TV:n som drar c:a 200W ersätts av min 32" bildskärm till datorn som drar betydligt mindre. Vi möblerar om vardagsrummet till kombinerat vardagsrum/sovrum/arbetsrum så att mitt skrivbord hamnar så att vi kan se bildskärmen från soffan om man vrider lite på skärmen.

    Ett normalår drar vi c:a 16000 kWh med de sparåtgärder vi gjort tidigare. Jag vet inte vad vi kan komma ner i med de nya åtgärderna. Ett normalår tidigare har elräkningarna kostat c:a 22000:-, jag räknar med att det lätt kan bli det tredubbla eller fyrdubbla med nuvarande elpriser.
     
    cobben, maww, msandstedt och 1 annan gillar detta.
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ni som bor i lägenhet har ju tur i detta fall. Ni använder ca 10% av elen som vi husägare gör.

    Gör man bara av med 2000 kWh/år (snitt för mindre lägenhet) så klarar man ofta väldigt höga priset. Med 6 kr/kWh så blir det endast 1000 kr/mån. För en villaägare blir det 10 000 kr/mån!

    Fjärrvärmen lär också stiga. Men inte alls lika mycket.
     
    katho gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Utan att länderna som köper in el inte får ordning på sin elproduktion så kommer höga priser att bestå.
    Spelar ingen roll vad vi gör pga EU
     
    katho gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var så tidigare, men nu är det ungefär samma höga pris hela tiden i elområde fyra i alla fall.
    DFDF96CB-96C7-4CD0-A2D9-45D0780E1F0B.png
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ska bli väldigt intressant/oroande att se vad elräkningen blir den här månaden. Bor i lägenhet, båda jobbar hemma, har massa skärmar och datorer igång hela tiden samtidigt som man matat AC:n, lite mer sparsamt än tidigare men bor på högsta våningen och huset är så jäkla uppvärmd så när man ligger på en rumstemp på ca 29-30 grader på natten är fasen svårt att somna utan acn och så fort man stänger av den rusar temperaturen upp direkt. Elräkningen brukar ligga runt 700/mån jämfört med för några år sedan när vi hade typ 1300 på ett kvartal. Så på bara några år har elen ökat med ca 30-40%.
    Visst är det småsummor för en lägenhet jämfört med en villa. Men stör mig lite på att bidraget bara verkar gälla för dom med högre förbrukning trots att den högre kostnaden drabbar alla. Ge alla samma procentuella bidrag så kan ingen gnälla på orättvisor.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja, jag var lite hemmablind/naiv, priset gällde i elområde tre. Sorry.

    Jag har en effektmätare här hemma jag ska använda vid tillfälle. Blir intressant att se var man kan spara och vad det kan hamna på i vinst. Ska även se om jag kan optimera bergvärmepumpen. Finns tydligen ett forum som handlar mest om det
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det där håller jag med om till 100%. Det är samma läge med ROT som utnyttjas mest av villaägare och marginellt för alla med hyreslägenheter. De subventionerar oss villaägare med sina skatter. Jag har inga problem med att via skattsedeln hjälpa mindre bemedlade men sinnebilden för mig av fattiga är mer ensamstående föräldrar och fattigpensionärer, inte folk med jättevillor med direktverkande eluppvärmning. Men det är snart val...

    Edit: det där sista lät som att jag ville byta regering, tänkte mer på valfläsket som syns nu
     
    Last edited: 21 aug 2022
    Klurre och Yoko666 gillar detta.
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Havsbaserad vindkraft kommer inte bli verklighet förrän 2030-talet enligt branschen. Kärnkraft kan vi ha på plats lika snabbt. Dessutom är det en bättre energikälla :)

    Därför dröjer svensk vindkraft till havs
     
    MultiMan gillar detta.
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tänk om Sverige skulle göra samma som vissa länder gjorde under pandemin. Många behöll doser trots avtal. Vill minnas att vi inte kunde importera munskydd och liknande produkter.

    Vi väljer att under rådande omständigheter inte exportera vår el.
     
    katho, Kate, darkshippo och 3 andra gillar detta.
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Man får lägga till tiden från tanke till produktionsstart, den är nog betydande oavsett energislag
     
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Gällande stridigheter runt kärnkraftverket Zaporizjzja. Förser det bara ukraina med el eller matar det till många länder i EU? Tänker i fall europas största kärnkraftverk går ner vad som händer?
     
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    De skulle självklart ha börjat bygga ny kärnkraft för flera år sen. Nu kan de inte fortsätta att bara snacka. Det hjälper inte heller att säga att de tar tid. Kom överens och börja någon gång!

    Jag förbrukar närmare 10 000kWh per år. Har dragit ner på allt som går och kopplat in Ngenic till värmepumpen. Så mycket mer kan jag inte göra. Tjatar på ungarna att duscha snabbt men vad mer liksom? Flytta? Ja, för det är så enkelt. Jag har inte så stort, skulle egentligen behöva ett rum till.
     
    katho, Kristy och MultiMan gillar detta.
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    10 000 kwh är inte så mycket, känner flera som har villor som tar 25 000-30 000 kwh/år
     
    Kate och MultiMan gillar detta.
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Precis. Bor i radhus. Det är inte så mycket men dubbla eller tredubbla räkningar fixar jag inte (eller ja, det blir svårt). Eventuellt får man ju fixa dubbla men som priset ser ut nu så är det så sjuka variationer så det kan ju lika gärna bli 5 gånger priset.
     
    Last edited: 21 aug 2022
    MultiMan gillar detta.
  15. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Och om man ska dra det till sin spets så rynkar dessa människor lite på näsan när man säger det.
    Enklare att bygga en serie med nya verk som kan nyttja nytt bränsle till mer än 3-5% av dess kapacitet.
    Att ladda nya reaktorer med en mix av klyvbart material som ger en produkt som är enkel att arbeta upp för återanvändning.
    De rester vi har i bassänger i Oskarshamn idag är för smutsigt för att enkelt upparbetas.
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Mm, jag förbrukar drygt13k på 170m2 (byggår 1912) så med de siffrorna värmer man med gamla glödlampor eller har som bror min uppvärmd pool och spabad minst, då kan man nog snåla in
     
    Kristy gillar detta.
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Väldigt avhängigt på hur många man är i hushållet och hur man värmer spelar ju in med
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    El områderna är fördelat i Elnätet och leveranserna funkar inte så, vilken el leverans du har beror på vilket el nät du tillhör.

    Visst kan du ha elbolag från Norrland men det kommer ju skickas genom det el nät du befinner dig i.
     
    katho, Klurre, Kristy och 1 annan gillar detta.
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Värmeproduktionen spelar mest roll. Som jag skrev bor jag i ett drygt hundra år gammalt hus. Det är byggt på plank med 45 mm isolering så ska man upp i det dubbla i värmekostnad måste man köra oisolerat eller dubbla min yta. Alternativt köra direktverkande el. Då lönar det sig snabbt att byta värmeslag.Ärligt talat förstår jag mig inte på folk som vägrar uppgradera värmen utan skyller på andra. Jag har gått från olja till pellets till bergvärme och sen installerat solceller, ska jag kräva staten på det? 30kWh är inte en normal förbrukning för ett normalt hushåll, du har fel
     
    Kristy gillar detta.
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Normal elförbrukning för villa - eem.se
    "Snittförbrukningen av energi för en stor villa ligger på 20000 - 25000 kWh per år."
    Så med 5 pers i hushållet är 30 000 kwh inget konstigt

    Är min elförbrukning normal?
    "– Det finns snittsiffror framtagna och enligt dem så ligger en eluppvärmd villas förbrukning på 25 000 kilowatt (kWh) per år."
     
    niclasc gillar detta.