hur vet man att en x10 är stulen ?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av -=oopeteroo=-, 19 okt 2010.

  1. -=oopeteroo=-

    -=oopeteroo=- Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    köpte nyligen en x10 från tradera, läste lite här i tråden och blev lite rädd :P hur vet man om telefonen är stulen ? kan man på något vis ta reda på det ? köpte den av en ''företagare'' på traderea, men man vet ju aldrig. Fick iaf inte med kvittot
     
  2. Nattkatt

    Nattkatt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ..man får inte kvittot.
     
  3. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Får man inget kvitto så skulle jag bli misstänksam, sak samma vad det är för ngt man köper.... om det är en gammal pryl som garanti eller liknande gått ut på skulle jag kanske inte ifrågasätta det, men nu när det är en så pass ny pryl man snackar om, och dessutom från en företagare...Då skulle jag aldrig köpa saken i fråga...
     
  4. tompabompa

    tompabompa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Maila/SMS:a/Ring honom och fråga efter kvittot? Han kanske "glömde" skicka med det. Fråga ut honom annars varför han inte skickade med kvittot, han kan ju knappast ha slängt det. Min fråga då: Kan man åka dit om man köper stulna saker om man inte vet om det själv? Hmm..
     
  5. AndreasE

    AndreasE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Du kan inte hävda att du inte visste något om det är uppenbart att den var stulen. Blir nog inget problem ändå för dig :)
     
  6. kapten.nilu

    kapten.nilu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    men herregud människa, var glad att du fick den billigt ( om du nu fick det ) och håll tummarna för att du slipper krångel.
    varför är du rädd för om den skulle vara stulen?
    Klart man undviker att liera sig med "den undre världen" om man kan men det är inte direkt som att FRA pekar riks-krim och stöldroteln åt ditt håll. Hur många mobiltelefon stölder klaras det upp egentligen?
     
  7. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Billigt. För bra för att vara sant. Inga åtkomsthandlingar (kvitton) är starka varningssignaler. För att kunna vara i "god tro" så måste man ha åtkomsthandlingar och betalat ett rimligt pris. Problem som kan uppstå är att man blir a med telefonen vid service eller att farbror polisen kommer på besök för att man nyttjar en lyst telefon med imei nr som är spärrat.
    Normalt händer det ingenting eftersom ingen har tid med små brott som telefonstölder men har man otur så . . .
     
  8. GregerW

    GregerW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Den lagen om "god tro" är borttagen nu så man kan inte hävda det nuförtiden ska man vara säker på varifrån varan man handlar kommer ifrån. Den togs bort för 2 år sedan tror jag om jag inte hört fel..
     
  9. vosjjn

    vosjjn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Det beror ju lite på hur "billigt" du köpte telefonen. Fick du den för en tusenlapp? Priset SKALL vara rimligt.

    Men och andra sidan finns det kanske många besvikna x10 ägare som gör allt för att bli av med sin 1.6:a.. ;)
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Greger har rätt. Det finns inte god tro längre så visst kan han åka fast som det tjoar om det. Troligtvis händer inte detta, eller beroende på priset enligt mitt tycke. Ex köpte du den för en femhundring utan kvitto förtjänar du att åka på bängen men som sagt polisen brukar ha ganska mycket på sina tallrikar.
     
  11. -=oopeteroo=-

    -=oopeteroo=- Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    det enda jag va rädd för är att ägaren anmäler den som stöld och spärrar min telefon så jag ej kan använda den :P
     
  12. Stratan

    Stratan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    En anledning så god som någon till att hålla sig undan stula grejjor är det enkla faktum att man köper någon annans olycka.

    Som musiker t ex, som har en oskriven lag att inte köpa stulen utrustning för att vi vet hur mycket prylarna betyder för varandra. Tyvärr är det inte alla som bryr sig.
    Jag skulle hellre betala ett par hundra mer än oroa mig för sånt.

    ...mina 2 cent.
     
  13. maxzat

    maxzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ***
     
    Last edited: 26 feb 2011
  14. PH3AR

    PH3AR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Absolut inte, men så fort du köper något över tradera/blocket kan du väl knappast sitta och oroa dig över förförra ägaren?
     
  15. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    När jag läste rättskunskap tog jag upp detta med att köpa i god tro.

    Läraren sa: man kan inte åka fast för att ha handlat i god tro, dock förr fick man behålla produkten. Men nu beslagtas den .

    Om det stämmer med verkligheten idag.. ja, det var drygt fyra år sen jag läste den kursen :P

    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  16. maxzat

    maxzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Öhhh, nä?
    -Skrev jag det?
     
  17. PH3AR

    PH3AR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Jag tycker man inte under några omständigheter kan säga "skit i om den är stulen"

    Vilket egentligen bara är viktigt om det visar sig vara problem på telefonen alt. den blir spårad och du blir kontaktad, det är då man har nån form av kvitto för att visa att man köpte den, har svårt att du tro att du kommer hållas ansvarig så länge det inte är för uppenbart att den är stulen (orimligt pris etc)

    edit: Så jag tolkade inlägget, och tycker att det känns lite väl skeptiskt att anta att allt som säljs billigt är stulet, om någon tog illa upp ber jag om ursäkt, vi ska inte fylla tråden med gräl. :)
     
    Last edited: 20 okt 2010
  18. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Den risken finns ju. Men oftast spärrar man ju mobilen så fort man förstår den är borta. Men nu har den väl legat på tradera ett tag och sen skickats så det bör ju vara lugnt.
     
  19. erlend

    erlend Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    fick min x10 för 2500kr bara några dagar efter att den kom:D men kvitto dock..