Körkort ska inte gälla som legitimation

Diskussion i 'Off Topic' startad av polar590, 24 aug 2022.

  1. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Bankerna är första steget. Senare kan posten, skolan, Skandinavien, valmyndigheten, barer, Polisen, kontrollanter, flyg, Systemet kräva giltig ID som inte är körkort.
     
    Last edited: 6 sept 2022
  2. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Jag tänkte så först också, tills jag insåg hur viktig denna reform faktiskt är. Då bytte jag åsikt och anser nu att körkorten borde degraderats för länge sedan, de kan flyttas till app likt i norge. Bättre att folk har riktiga ID utfördade av polisen och endast med 5 års giltighet. Behörigheterna slår polisen ändå mot sina register.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det är alldeles för enkelt att ordna ett körkort med sin egen bild i någon annans namn som Transportstyrelsen tillverkat vilket ju är bedrövligt, riktigt usel säkerhet.

    Transportstyrelsen har ju fler riktigt osäkra lösningar som ställer till det för människor i allmänhet, det är sorgligt hur långt efter utvecklingen de ligger med säkerhetstänk!
     
  4. Alix

    Alix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Telefon 2:
    iPhone SE 1st gen nr 1
    Tack för rättelsen! Jag köpte typiskt nog mitt i mars…
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den bank jag använder har inte krävt det när jag skapat nytt bank id under sommaren. Så det är upp till banken om de vill kräva det eller inte
     
    Kristy gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det finns ju teknik för just den här typen av digitala åtgärder som är godkänd av DIGG (DIGG – Myndigheten för digital förvaltning | DIGG), typ Freja eID. Skulle det inte vara möjligt att använda den samma för körkortet?

    Mitt norska körkort som jag har använt i många år som ID i Sverige, blev ogiltigt som ID för 5-6 år (något) sedan, så jag var då tvungen att använda mitt norska pass på posten och i banken etc. Jag fick redan då en känsla av att det inte bara var mitt norska körkort det gälde, men körkort över lag, då det tydligen finns gott om falska över hela Europa.

    Sen när mitt norska pass var på väg att utgå, och jag skulle skaffa mig svenskt nationellt ID, var mitt norska pass plötsligt inte godkänd som ID hos polisen, även om jag kunde åka till båda Kina och Nord-Korea på det. Jag var då tvungen att få min son att legitimera sig hos polisen med sitt svenska körkort, och bevittna att jag var jag. Redan då sa dom hos polisen att det bara var en tidsfråga innan inte heller svenskt körkort skulle vara giltigt. Jag tror det pågår en "ID revolution" över hela EU.
    Jag var också tvungen att identifiera mig på nytt på ett UK bankkonto jag har för sådär ett år sedan.
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Nja, det gäller när man skapar nytt id i appen. Tidigare har inte krävts id alls eftersom man loggat in som vanligt.
    Det går fortfarande att gå in på bankkontoret och visa körkortet för att få nytt bankid om jag förstått rätt.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det verkar också vara väldigt individuellt gällande bankerna. LF Stockholm har iallafall inte krävt det när jag skapat bytt mobilt bank-id i år
     
    Buzz gillar detta.
  9. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Visst är det upp till banken, men bankerna tenderar att vara rätt anala så jag tror inte det dröjer länge innan bankid ställer detta krav på alla utfärdare.

    Ännu sålänge ja, då många saknar pass eller nationellt id. Jag har inga illusioner utan kraven kommer fortsätta öka. Just i fallet med ID är jag faktiskt positiv till det, körkort är alldeles för osäkra och har dessutom 10 års giltighet - alldeles för lång tid.
     
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Håller med men appen måste ha inbyggd översättning och accepteras internationellt.
     
  11. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Det kommer inte hända på länge tyvärr, det finns internationella konventioner kring körkortens utformning, till och med färg vill jag minnas.

    Danmark: "Det betyder, at du kan lade dit fysiske kørekort ligge i skuffen derhjemme, så længe at du i stedet kan fremvise din Kørekort-app. Behold dog dit fysiske kørekort. Det skal du stadig bruge, når du kører i udlandet."

    https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.digst.mdl&hl=sv&gl=US
     
    Kristy gillar detta.
  12. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Aha så jänkare, hoser Kanadensare, UK och Japan kommer vara petiga med körkort?
     
  13. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Jag tippar på att Norrmän, Danskar och Finnar kommer vara lika petiga tyvärr. Det kommer krävas ändring av de internationella konventionerna innan det går att fullt ut digitalisera körkorten, tycker dock det hade varit bra om vi fick en app i sverige också likt danmark och norge. Då hade man sluppit ha körkortet med sig till vardags inom landet.
     
  14. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Bokat
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Mitt nuvarande nationella id-kort är från 2018 och går ut nästa år, 2023. Jag funderar på om jag ska vänta så länge som möjligt innan jag skaffar nytt, eller om jag ska byta nationellt id-kort förebyggande nån gång under hösten, när det nu bara kostar 100 kr. För att inte riskera att stå utan nån av id-handlingarna, om kö-kaoset skulle fortsätta och både mitt pass/nationellt id skulle hinna gå ut nästa år utan att jag fått nytt.
    Någon som vet ifall det finns någon beslutad ändring av pass eller nationellt id-kort, som införs typ nästa år? De brukar ju ändra utseende/layout och andra funktioner med några års mellanrum. Om de tänker uppdatera id-kortet snart, så vore det bättre att vänta, tänker jag, för att få senaste varianten.
    Det där med e-legitimation i nationellt id-kort, det är inget som är beslutat ännu/finns ännu, eller?

    Hur skulle det gå till att få ett körkort med sin egen bild i någon annans namn, jag tänker att man då måste ha en "målvakt" som går med på att låna ut sin identitet, eller?
    Om jag redan har ett körkort utfärdat i mitt namn, och någon bedragare försöker få ett nytt körkort utfärdat i mitt namn, så tycker jag att det dels borde upptäckas att bilden inte stämmer överens längre, dels borde jag få reda på att mitt gamla körkort blivit spärrat och att ett nytt blivit utfärdat. Måste ju upptäckas till slut, sen finns ju även foto på gärningsmannen i så fall, smidigt vid polisanmälan. Så jag tycker inte det verkar särskilt praktiskt att få ut ett körkort i annans namn, även om det säkert skulle gå. Antar att det är antingen en målvakt som behövs, eller tillgång till någons brevlåda. Om det vore ett vanligt problem med felaktigt utfärdade körkort, så borde man väl ändrat rutinerna för utlämnande eller infört obligatorisk fotografering hos Trafikverkets förarprovskontor typ. Eller, ännu enklare, om det inte redan görs - vore att myndigheten granskar alla nya körkort som utfärdas, så att bilden liknar föregående foto som finns på innehavaren, det skulle en AI kunna göra säkert, med mänsklig interaktion vid tveksamma fall. Man kan ju rent av ge Transportstyrelsen laglig rätt att jämföra med passfoton också, och med Skatteverkets id-kortsfoton.

    Har du något mer exempel på osäkra tjänster/lösningar från Transportstyrelsen?
    Jag vill minnas att det går att spärra körkort enbart genom att uppge ett personnummer på webbsidan, utan någon annan slags verifiering, vilket verkar sjukt. Finns det mer sånt? Annars har de väl infört ganska bra digitala lösningar, där man kan använda både Bank-ID och en kod på registreringsbeviset för att göra ändringar, och få del av mycket information digitalt. Däremot kan jag tycka att myndigheten har gjort en väldigt spretig och kass implementering av digitala brevlådor, autogiro/e-faktura osv, att varje skatt/avgift hanteras var för sig vilket blir rejält jobbigt för fordonsägaren, samt att man som fordonsägare har ett komplicerat regelverk att rätta sig efter, omöjligt att lära sig utantill, där ägarbyte/avställning/påställning kan göra stor skillnad beroende på vilket datum man gör det och i vilken ordning man gör det eller med vilken metod man gör det, och påverka vem som har betalningsansvar på ett oväntat sätt. Där borde myndigheten förenkla, men det beror säkert på lagstiftningen i många fall.
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Jag såg att en utredning om statlig e-legitimation ska presenteras i januari. Tror jag la in länken tidigare.
    Beroende på vad den kommer fram till så lär det väl ta en tid därefter att faktiskt implementera det, så tidigast i slutet på 2023 kanske man kan gissa.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inget beslut än, bara en utredning
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Ägarbyten av fordon har en extremt osäker lösning, kommer någon år ägarbytesdelen av registreringsbeviset så kan de skriva under vid din namnteckning med sin egen signatur, det görs ingen som helst kontroll av vad som står där och med koden som står på det bladet går det så vitt jag förstått även att byta ägare...

    Jag vill inte skriva här hur man kan få ut ett körkort i någon annans namn men även det är väldigt enkelt.

    Transportstyrelsen är en katastrofalt usel myndighet och har gjort bort sig i flera olika fall så som indragning av körkort pga hälsoproblem där anmälningarna från läkarna samlades på hög utan att någon tog tag i det, och innan det upptäcktes så klagade Transportstyrelsen över att läkarna inte skickade in anmälningar...
     
    RexGalore, Kristy, polar590 och 1 annan gillar detta.
  19. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    För mig som redan har körkort som jag alltid har med mig till vardags och passet som jag har med mig när jag ska resa. Vad fyller nationellt ID-kort för funktion för mig?
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    ID-kortet är en betydligt mycket säkrare handling jämfört med körkortet så jag valde att skaffa ID-kort av den anledningen och eftersom jag sällan kör bil så låter jag bli körkortet i samband med identifikation.

    Körkortet ligger i en jacka som jag kommer att ta med mig om jag ska ut och köra bil.
     
    KTM gillar detta.