El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
  2. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Funderat på samma just pga det du nämner. Kör du rörligt? Vad hade du isåfall för pris per kwh för juli-förbrukningen? Är väldigt nöjd med Telge på den punkten, juli för oss gick på: 101,40 öre/kWh men däremot sitter jag fast på en fast månadsavg på 39kr också. Antar rörliga priset bör vara jämförbart leverantörerna sinsemellan i teorin iallafall?
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu var det i och för sig inte mig du frågade men jag har också Göta. Elområde 3 rörligt i juli: just under 99 öre per kWh inklusive certifikat men exklusive moms.
    Bytte till dem i våras och har fri månadsavgift i ett år. Hoppade på deras vintertrygg och fått pris 2.50 inkl moms per kWh oktober-mars. Dyrt men tryggt känns det. Bra erfarenheter av kundtjänsten.
    (Gammal halvrutten 30-talskåk. Normalt 12-13000 kWh/år, men lutar åt runt 11000 i år.)
     
    Kimball gillar detta.
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag hade nog bundit om jag haft uppvärmning med el. Det finns bara en lösning ur denna kris, och den heter kärnkraft. Tyvärr tar det ett antal år att bygga nya kärnkraftverk (7 år genomsnittet om jag minns rätt?) och under den perioden kommer ju både energibehovet öka samtidigt som vi blir fler människor i Europa.

    Annars kanske du kan göra en deal med grannen där en av er har fast och den andre rörligt, sedan kan ni ha en sladd över tomten och använda det abonnemang som blir billigast just för dagen :)
     
    Alvin gillar detta.
  5. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ja ditt vintertryggavtal givet hur det ser ut att bli framöver känns ju oerhört förmånligt. De säljer inte vintertrygg alls just nu, så det är tyvärr inte möjligt för en annan. Men 99öre lät ju bra!
     
  6. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Såg dem har fast för 268öre 18 månader SE3
    18 nån klart bättre än de 60 månader många andra kör med..
     
  7. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ja jo, fast det är inte intressant givet att ingen månad hittills efter vintern i år legat på över ~110kr/kwh. Vem vet, kanske är det en god affär, men det är något jag gärna gamblar med faktiskt :)
     
    Last edited: 26 aug 2022
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Antar att du menar 110 öre/kWh?
    Augusti kommer att toppa alla tidigare månader vad gäller pris. Just nu ligger snittpriset för augusti hittills på 207 öre/kWh.

    upload_2022-8-26_14-22-58.png
     
    bernard gillar detta.
  9. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Japp.
    Sant. Men 268öre/kWh konstant i 18mån hade inte heller varit roligt. Tänkte som sagt likadant på 163 när jag hade chansen, dock så vi får väl se. Hade kanske tänkt annorlunda om jag haft villa på flera tusen kWh/mån.
     
    bernard gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hittills har jag också tänkt som du och jag ligger på ett rörligt avtal. Men nu blir man mer och mer orolig... :scared:
    Frågan är var det kommer att sluta?
     
  11. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Jag kontaktade Telge för att se om de kunde göra något åt månadsavgiften på 39kr då jag annars kan byta till tex Göta Energi och få 12mån fria månadsavgifter.
    Det han började prata om då var deras förvaltade avtal, eller snarare "Trygga avtal" som någon nämnde ngt om tidigare i tråden.

    "Tryggt avtal (Löpande)
    Vad innebär ett Tryggt avtal?
    Med Tryggt elavtal behöver du inte tänka så mycket på elpriset – vi gör det åt dig. Vi säkrar regelbundet ditt elpris vilket innebär att du får en förutsägbarhet och därmed inte lika stora svängningar som ett rörligt avtal."
    Tryggt elavtal

    Vi pratade också och jämförde vad detta trygga avtal hade för priser i vintras och under sommarmånaderna, där det trygga var ganska mycket billigare på vintern (tror jan och feb diffade ~100öre/kWh till dettas favör), men några öre dyrare nu juni och juli. Enda nackdelen med avtalet är att det är 6 (!) månaders uppsägningstid (dock ingen bindningstid) vilket eg. är i allra längsta laget för min smak egentligen, men jag chansar faktiskt på att hoppa på det då månadsavgiften blev fritt 1 år samt en 300kr rabatt på nästa faktura.
    Vem vet, jag kanske gjort ett stendumt jävla val här, men jag hoppas att det i allra värsta fall inte blir mycket sämre än det hade blivit med rent rörligt avtal. Med min tur lär det säkert bita mig i röven dock.. :)
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har också tittat på förvaltade elavtal. jag har inte slagit till på något ännu utan bestämt mig för att följa priserna under hösten för att se vilket bolag jag gillar bäst.
    Jag har sammanställt en enkel textfil med de förvaltade avtal jag hittat. Klistrar in den här nedan.

    127 öre som Telge Energi erbjuder hör inte till de lägsta jag sett. Men priserna varierar mycket mellan olika månader så det är därför jag bestämt mig för att följa priserna några månader för att se om något bolag konsekvent ligger lägre ( = duktiga förvaltare).

     
    Asawi gillar detta.
  13. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    220
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Jag he valt Årsunda Kraft.
    Elpriser | Årsunda Kraft

    Dem har bara förvaltat el pris.
    Årsavgift 375 ink moms.

    Och har ungefär samma pris som Jämtkraft.

    Står dem har ingen uppsägningstid eller bindningstid. Men läste igenom deras avtal så är det 11 eller 14 dagar uppsägningstid.
    Minns inte riktigt, men var ingen 3 månader.

    Har även titta på Lindome Energi som har förvaltat. Men där kan INTE SE4 vara med.
    Undrar om det beror det skulle bli för dyrt för resten.

    Hur som, kommer jag testa Årsunda Kraft och troligen byta till LindeEnergi vid ett senare tillfälle. Kommer följa el priserna noga.

    Linde energi - Linde energi
     
    Timpppa gillar detta.
  14. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    1 466
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @AxxT@AxxT Står att de köper in från Jämtkraft så inte så konstigt om priset är liknande. :)
     
    AxxT gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Årsunda tar 125,6 öre/kWh och Jämtkraft tar 121,6 öre/kWh. Så Årsunda lägger på 4 öre men i gengäld har de lägre årsavgift och kortare uppsägningstid.

    Linde Energi är väl de jag har fastnat för hittills. Sett över två månader håller de det lägsta priset. Men jag ska följa marknaden några månader till innan jag bestämmer mig. Jag har nyligen tecknat ett avtal med Vattenfall som jag tänkte prova några månader innan jag bestämmer hur jag vill göra.
     
    AxxT gillar detta.
  16. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Bor i en lägenhet ca 70m2 i elområde 3. Förbrukning ca 3000-3500 kwh per år. Så ingen stor förbrukare. Har för tillfället rörligt abonemang från telge med en månads avgift på 49kronor/månad.

    Har haft samma avtal i flera år nu, och alltid tyckt att rörligt känns mer prisvärt, gillar inte att binda upp mig. Några gånger tidigare har jag lyckats förhandla bort månadsavgiften från telge via påmind, men det gick de inte med på denna gång.. Så nu funderar jag på om det är värt att byta till någon annan leverantör. Rörligt pris borde väl vara ungefär samma överallt eller? Alternativt att ringa till Telge och förhandla med deras uppsägningsavdelning, men då vill man ju veta vad det finns för alterativ.

    Finns det någon leverantör som har ett prisvärt erbjudande just nu? Kunde ju tyvärr inte hoppa på telges erbjudande som nämndes långt tidigare i tåget då jag redan var telge kund.

    Uppdatering: Såg att Göta Energi bjuder på månadsavgiften i 1 år om man tecknar nu, det låter ju ganska trevligt. Någon som har erfarenhet av dem?
     
    Last edited: 27 aug 2022
  17. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Har haft Göta Energi, tyckte det fungerade helt OK. Enda jag har att anmärka på är att deras uppsägningstid är 90 dagar, och den siffran är i princip omöjlig att hitta på deras sida. De har nog satt det i system att straffa kunder som lämnar den vägen. Utöver det ringde deras säljare upp mig och försökte sälja in både försäkring och andra tjänstrer...
     
  18. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Som tidigare konstaterats i tråden så är det enklast att bara byta elbolag en gång om året till det som har bäst erbjudande på elskling och liknande sajter. Inte mer komplicerat än så.
     
    bernard och KTM gillar detta.
  19. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Tack för det, nu hittade jag 90 dagars uppsägningstid på deras hemsida, men det hade jag helt missat tidigare.

    Det där med säljare låter inte så trevligt, jag har stött på deras säljare på stan och inne på mediamarkt också, där de brukar vara väldigt på och försöka erbjuda presentkort om man byter till dem.
     
  20. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Måste snart skaffa elavtal och är livrädd över priserna... Ska flytta in i en tvåa på 65 kvm i Västmanland, men elpriset är helt uppåt väggarna.

    Hur ska man göra? Rörligt? Förvaltad elfond?
    Blir galen på detta.