Fråga: Bättre batterihälsa med Samsung original laddare och kabel?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nooo, 25 apr 2022.

  1. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Något man måste tänka på är att all användning av ett batteri sliter på det och då är det frågan om vad du menar med skadligt, för mig är skadligt när man sliter på det på ett onormalt sätt och på så sätt förkortar den normala livslängden.

    På samma sida du länkar till under What Can the User Do?

    A laptop battery could be prolonged by lowering the charge voltage when connected to the AC grid. To make this feature user-friendly, a device should feature a “Long Life” mode that keeps the battery at 4.05V/cell and offers a SoC of about 80 percent. One hour before traveling, the user requests the “Full Capacity” mode to bring the charge to 4.20V/cell.

    Tycker detta styrker att det inte är laddningen till 100% som är skadlig och att långsamladdning är att föredra.

    The question is asked, “Should I disconnect my laptop from the power grid when not in use?” Under normal circumstances this should not be necessary because charging stops when the Li-ion battery is full. A topping charge is only applied when the battery voltage drops to a certain level. Most users do not remove the AC power, and this practice is safe.

    Sen detta är det jag menar med att ladda under natten inte är någon fara.

    Så för att använda ditt eget uttryck så är det du som blandar äpple och päron eftersom du hänvisar till saker som är mildare mot batteriet och kallar normal användningen skadlig.

    Jag kan hålla med dig om att man kan ladda mindre och på så sätt vara skonsammare mot batteriet, men för den saken är inte laddning till 100% skadlig på så sätt att det påverkar batteriet på ett onormalt sätt.
     
    jogge och jnsson gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är ju inte alls din tolkning som står. Det står att batteriet normalt ligger på 80% och att i det särskilda tillfället när användaren ska ut och resa så laddar man just innan resan upp det till 100%. Inte att man laddar det till 100% varje gång man laddar och låter det stanna där. Det är snarare det man försökt implementera på iPhone som jag skrev om tidigare.

    Igen är det inte det användningsfall du tror som beskrivs i "A topping charge is only applied when the battery voltage drops to a certain level" utan det betyder t.ex. att när batteriets laddning går ner till 80% så laddas det till 90% och efter det laddas det inte igen tills det av självurladdning nått 80% vilket är långt senare. Det är inte samma sak som att ladda 100% och hela tiden hålla batteriet på 100% vilket är dåligt.

    Nu har du en egen definitionen om att vissa saker som sliter på batteriet är "normalt" medan annat än "onormalt" fast båda försämrar livslängden...

    "Exposing the battery to high temperature and dwelling in a full state-of-charge for an extended time can be more stressful than cycling."

    Att komma med svepande påståenden om snabbladdning utan att bry sig vetenskap eller detaljer och bara utgå från gissningar baserade på anekdoter är meningslöst.

    Dessutom handlade frågan om skillnaden i snabbladdning mellan Adaptive Fast Charging och PD 3.0 PPS (Programmable Power Supply).

    Om snabbladdning är bättre eller sämre än att ladda med 5V1A på natten och låta den ligga på 100% tills morgonen beror på många saker och inget som någon här kan gissa fram utan att veta detaljerna i ett visst fall, särskilt om man snabbladdar till 85% och inte 100% som långsamladdningen.
     
  3. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    Du får gärna visa var det står att det är vid särskilda tillfällen, tror snarare det är din tolkning av det.
    Sen att man normalt håller det kring 80% vid längre tider är ju en helt annan sak och inget jag protesterat mot heller.
    Så du menar att dom inte skriver användningsfall under "what at user can do", tycker du inte själv det låter lite märkligt?
    Där står inget heller om dom nivåerna du nämner så åter igen en tolkning från din sida.
    En "topping charge" ligger hela tiden och känner av batteriets spänning för att hålla det på en nivå och brukar inte pendla i 10% nivåer om du inte gör en särskild inställning.
    Här menar jag att hålla den på 100% under natten inte är farligt om du skall använda telefonen från morgonen sedan.
    Nä jag har ingen egen definition, det finns alltid normalslitage och ökat slitage på en produkt, allt vi använder slits på ett eller annat sätt.

    Sen har jag sagt att värme är skadligt och att det är värmen som gör att snabbladdning är sämre än långsamladdning, men det är inget svepande skäl.

    Nej frågan handlade från början om (iaf det jag svarade på) om att ladda till 100% under natten var likställt med längre tid, vilket jag menar att det inte är med en modern laddare.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det står ju exakt det jag sa: ""A topping charge is only applied when the battery voltage drops to a certain level" dessutom är det hur dessa inställningar ser ut på laptops. Självklart är det en särskild inställning för just laptops, annars ligger batteriet på 100% hela tiden och är typ oanvändbart efter några år, och är inget som kan generaliseras till mobiler som laddar 100% varje gång.

    Apple håller inte med om att det inte gör något att ligga på 100% under natten och har lagt en massa pengar på att undvika det: "iPhone har en inställning som hjälper dig att sänka takten på batteriets åldrande genom att reducera tiden som det är fulladdat. Den här inställningen lär sig din dagliga laddningsrutin och väntar sedan med att ladda mer än 80% tills du behöver den." Så även Sony och Samsung.
     
    Kristy gillar detta.
  5. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Läste dit förra inlägg lite snabbt och missförstod dig gällande särskilda tillfällen.

    Men oavsett så glider vi långt ifrån vad jag svarade på från början.
    Så för att summera det jag svarade från början är att själva laddningen till 100% är inte skadlig i sig om man inte håller spänningen där under längre tid och med en långsamladdare under natten är det inga problem eftersom det inte är en längre tid.

    Följer man detta får du ett normalslitage av batteriet vilket jag inte betecknar som skadligt, sen kan man givetvis optimera detta genom att hålla en lägre spänning.

    Troligen betecknar vi vad som är skadligt på olika sätt, annars tor jag vi är ganska överens.
     
    Kristy gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den inställningen finns inte på Samsung Galaxy A52s. Det finns bara en inställning att ladda till 85% istället för 100%, men inte att den laddar upp till 80% och sedan väntar tills morgonen för att ladda upp de sista 20%
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Inte heller i någon av de andra Samsung som jag har sett.
     
    jnsson gillar detta.