Samsung Galaxy A52 / A52 5G - allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Swedroid, 15 mar 2021.

  1. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Håller med . Haft olika androider sedan 1.6 och detta är den modell med bäst support hittills.
     
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    För första gången märker jag en förbättring med den senaste uppdateringen. Jag har tidigare märkt att det vid något enstaka tillfälle har hackat till i den trådlösa anslutningen i mina true wireless hörlurar (Sony och Apple). Detta då speciellt när jag har vridit på huvudet. Detta har helt försvunnit nu med denna uppdatering. Det står ju också omnämnt att både BT och WiFi stabiliteten har förbättrats.
     
    Dekaze gillar detta.
  3. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Har börjat få problem med min mobil den senaste tiden. Den har börjat varna för att de är fukt i usb porten . Så går inte att ladda den. Testat ha den avstängd några dagar och då har de löst sig men för att sen återkomma . Någon som har samma problem? Just nu ligger den igen avstängd och jag tvingas använda en annan mobil . ( Den har aldrig utsatts för någon fukt)
     
  4. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har hört andra som har haft detta problem och någon gång har problemet varit att det har kommit skräp in i USB-kontakten. Detta kan vara svårt att få ut, men tryckluft på burk kan fixa det. Man skall vara försiktig med att peta i kontakten. Fickbôs kan ställa till med mycket!
     
  5. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Okej tack för tipset ska helt klart testa detta .
     
  6. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    @GunnarWik@GunnarWik Tyvärr verkade inte ditt förslag fungera. Antar att de är fel på någon sorts sensor då ? Man får väl ta och orka skicka in den för lagning..
     
  7. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Grabben har exakt samma problem med sin A52s, meddelandet har utan anledning dykt upp lite nu och då senaste veckorna. Tyvärr är batteriet helt tomt nu, går inte att starta och rensa den innan inlämning på garanti. Hur gör man då? Går det att komma in i telefonen via dator och återställa den? Eller måste man lämna in den i bef skick och sen byta alla lösenord?

    Edit: Telefonen har aldrig badat eller utsatts för annan fukt än vad som blir i fickan varma sommardagar. USB-anslutningen borde ju torka upp på ett kick om den blivit våt. La den ändå på tork över natten där det var ordentligt varmt, anslöt till datorns USB och nu tar den laddning om än i snigelfart. Avvaktar fulladdat innan jag försöker starta, backuppa och rensa innan inlämning.
     
    Last edited: 21 aug 2022
    Dekaze gillar detta.
  8. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Jag har precis lyckats ladda min ,fick väck meddelandet igenom att koppla in laddaren när mobilen är avstängd hålla inne strömknapp plus volym ner så att mobilen startat i säkert läge och då helt plötsligt så började den ta laddning igen . Vet inte om det har löst problemet eller om det kommer återkomma. Får ju nästan känslan av att de kan vara någon bugg av något slag då min också började hålla på såhär sen några veckor tillbaka. Återkommer om det skulle börja bli problem igen.
     
    Föredetting gillar detta.
  9. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Har backuppat via Samsung Switch till dator samt Samsung Cloud. Hur funkar det om man säkerhetskopierat med Samsung Cloud, kan man återställa telefonen därifrån efter reset på samma sätt som med Smart Switch?
     
    Dekaze gillar detta.
  10. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Vet faktiskt inte alls hur de fungerar . Aldrig använt mig av dessa tjänster . Använder bara Google photos så mina bilder sparas . Men du kan ju säkert hitta någon tråd här på forumet som är mer inriktad på just de tjänsterna ? :)
     
  11. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Ringde Supporten och de menade att det säkraste är att köra Switch och lägga på en dator. Därifrån kan man ladda upp backuppen till exempelvis Google Drive. Då är man inte är bunden till en viss dator när man ska få tillbaka sina data om telefonen rensats/fabriksåterställts.

    Nu får den tugga Netflix ett tag, sen prövar jag om det funkar att ladda som vanligt.
     
    Dekaze gillar detta.
  12. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Okej ,då kanske de är lika bra att jag gör detsamma nu när man väl har batteri på den . Tänkte jag kör med min lite på kvällarna när man ändå bara är hemma och ser om problemet återkommer :)
     
    Föredetting gillar detta.
  13. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Sammanfattar: La A52s-luren en natt ovanpå värmepannan (30-40 grader, mycket torrt).
    Kopplade till laptopen och laddningen funkade.
    Backuppade till laptopen med Smart Switch.
    Låtit telefonen spela Netflix, laddat som vanligt, upprepat ett par, tre gånger och allt verkar normalt. Ingen idé lämna in den just nu alltså. Däremot kan det vara något skumt med originalladdaren till den aktuella A52s. Luren hajar att laddaren är inkopplad, men man får meddelande om att kontrollera att kabeln är i ordentligt etc. Spelar ingen roll om jag byter kabel. Däremot funkar det med en äldre Samsung-laddare ihop med samma kablar.

    Min egen A52 5G går bra att ladda med vilken laddare som helst.
     
    Dekaze gillar detta.
  14. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Gött hoppas att den kommer fungera för dig nu framöver. Jag kopplade med in min till datorn och startade telefonen i recovery mode och där ifrån rensade jag cache partitionen och även körde repair apps. Sen dess har jag inte fått upp något gnäll om fukt. Hoppas på att de löst problemet :)
     
    Föredetting gillar detta.
  15. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Som nybliven ägare till A52s har jag en grundläggande fundering gällande kameran, eller snarare kamerorna. Hur styr man egentligen vilken av de fyra kamerorna på baksidan som används? Har man full kontroll över det eller styrs det automatiskt utifrån zoom-läge etc? Makroläget gör förstås att makrokameran används men när switchar den mellan ultra-vidvinkel och vidvinkel (huvudkameran). Och när används djupsensorn, bara i porträttmode eller?
     
  16. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Kan tyvärr inte bidra med något vetande, jag bara fotar och oftast blir det OK.
     
  17. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Du har de små ikonerna längre ned, 0,5 , 1 , 2. Ultra vidvinkel, vidvinkel och zoom.
    Prova att lägga fingret på ikonerna och dra vänster/höger.....

    20220903_064319.jpg
     
    jnsson gillar detta.
  18. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jo precis, då kan man ju välja zoom från 0.5 till 10x, men frågan är vid vilken zoom den växlar från den ena till den andra kameran. Jag antar att 0.5x innebär att 12MP ultra vidvinkelkameran används men används vidvinkelkamernan (alltså 64MP huvudkameran) sedan hela vägen från 1.0 - 10.0x zoom eller tar 5MP depth camera över vid någon zoomnivå? Eftersom huvudkameran verkar var klart bäst enligt testerna jag läst så vill man väl undvika att använda någon av de andra så långt det är möjligt.
     
  19. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Hur kommer man åt recovery mode ju förtiden? Räcker det med att bara koppla in den med en sladd till datorn?
     
  20. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Ja men precis. Stäng av telefonen ,håll nere strömknapp och volym ner tror jag de var. Om inte så var det volymknapp upp x)
     
    danwhistler gillar detta.