Fråga: Tele2 vs Comviq

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Arn83, 24 jul 2022.

Taggar:
  1. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    46
    Många riktigt bra svar i tråden. Låter som att täckningen bör vara bättre på Comviq jämfört med tre men däremot kan det finnas en hastighetsbegränsning även på comviqs dyraste abonnemang med 5G som begränsar max surf till 100mbit/s.

    Har fått resultat på närmare 500 mb/s med nuvarande abonnemang med tre. Dock vet jag inte om denna skillnad har någon betydelse i praktiken när man surfar på webben. Har hört att snabba svarstider är viktigt och vet inte om snabbt 5G kan resultera i snabbare svarstider.

    Har också förstått att comviq/tele2s har sina problem med datahastighet och täckning.

    Behöver man läsa det finstilta i respektive abonnemang som inte direkt skyltas med stora bokstäver på hemsidan för att förstå om lågprisbolagen respektive de dyrare moderbolagen har några hastighetsbegränsningar på sina abonnemang?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja. Jag kan dock säga att Comviq och Halebop har gräns på 100 Mbit/s Fello har också runt 100 Mbit. Vimla, Telenor och Tele2 har ingen hastighetsbegränsning
     
    night77, Arn83 och Kristy gillar detta.
  3. Full tomte

    Full tomte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Vad använder du din surf till? Behöver du mer än 100mbit? Att t. ex. strömma i full HD på Youtube så räcker 6mbits. Även många spel kräver inte ens 1mbit för att funka.
     
    Jörgen Ö och katho gillar detta.
  4. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    46
    Jobbar hemifrån en hel del och plockar "beställningar" som dyker upp. Populära ärenden försvinner ofta på bara några sekunder så därför är en snabb uppkoppling viktig. Har jag långsam uppkoppling förlorar jag mer pengar än om jag tar ett dyrare abonnemang som funkar snabbt.

    Har tecknat ett prova på abonnemang hos Telia tre månader för 99 kr/mån, därefter 389kr/ mån. Tyvärr en startavgift 299kr.

    Funderingarna finns att antingen nu eller efter provperioden slå till på en bra deal med mobil och abonnemang.
     
  5. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    96
    Comviq är bara en paketering av kunderbjudande inom Tele2 AB bolaget.

    Det är egentligen inte ens en egen operatör som utnyttjar Tele2 nätet och inte ett dotterbolag. Det är Tele2 rakt av paketerat som ett särskilt kunderbjudande.

    Det som kan skilja är hur abonnemang är utformade, vad som ingår eller inte.
     
    Arn83 och induktion gillar detta.
  6. sali2003

    sali2003 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag har provat hallon och 3 hallon sämre
    Och inte samma som tre
    Jag pratat med kundservice som bekräftar det
     
    Arn83 gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    5G ger oftast lägre svarstider än 4G. Likaså verkar svarstiderna hos Telia och Tre generellt vara lägre än hos Tele2 (Comviq inkluderat då) och Telenor, eftersom det verkar som att nätet inte orkar med riktigt. En låg svarstid och lägre hastighet kan i många fall upplevas som snabbare än hög svarstid och högre hastighet. Det optimala är såklart låg svarstid och hög hastighet.

    Hallon och Vimla har inga hastighetsbegränsningar. Comviq, Fello och Halebop har hastighetsbegränsningar. Med Telia och Tre ingår 5G på alla abonnemang, dock med begränsad hastighet på de lägsta abonnemangen. Det går att köpa till full hastighet med båda. Tele2 och Telenor ger endast tillgång till 5G i de högre abonnemangen.

    Om hög hastighet, kapacitet och stor täckning är viktigt bör du välja Telia.
     
    Arn83 och Kristy gillar detta.
  8. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    46
    För egen del får det bli Telia som får utvärderas efter tre månader

    Frugan använder mobildata betydligt mindre och jag funderar lite på att slå till på ett erbjudande med Comviq s22 ultra men hur fungerar det med diverse spärrtjänster gentemot roaming via Comviq? Har tidigare haft Telenor halvårskort där man har fast pris och 5 GB surf i månaden som fungerar riktigt bra ur den aspekten att man aldrig får några överraskningar.

    På tre har jag exempelvis spärrat satellit uppkoppling som jag råkade ut för på fartyg. Går det att spärra enskilda tjänster via Comviq eller måste man helt och hållet stänga av mobildata och roaming för att undvika obehagliga överraskningar? Problemet blir annars att man inte kan surfa alls medan om man kunde isolera enbart satellit uppkoppling skulle man kunna surfa stora delar av båtresan ändå.

    Hur fungerar detta med andra operatörer bland annat Telia?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så fort du inte använder din operatörs hemmanät (Hemmanät = nätet i Sverige) så måste data-roaming vara aktiverat för att surf ska fungera, dvs att bara ha mobildata aktiverat och inte ha data-roaming påslagen i telefonen gör att surfen bara fungerar när du är ansluten mot din operatörs egna nät i Sverige och detta gäller oavsett operatör. Men ja, du kan spärra för surf utomlands om du så skulle vilja göra det
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Frågan gällde väl om det går att spärra, exempelvis, satellitnät - utan att spärra all utlandsanvändning?
     
    Arn83 gillar detta.
  11. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    46
    Ja precis frågan gällde om man kunde blockera specifikt uppkoppling mot satellit. Jag blev nämligen debiterad 200 kr för ingenting för att mobilen råkade koppla upp sig mot satellit några sekunder. Därefter kontaktade jag tre kundtjänst som lade in specifik spärr mot just satellit uppkoppling.
    Många operatörer skriver dock på sin hemsida att man bör stänga av dataroaming när man befinner sig på fartyg
     
  12. Pernilla

    Pernilla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2013
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Info:
    Ej operatörslåst
    Telefon 2:
    Huawei P30 pro
    Menar du att 3 och Hallon är sämre än Tele2 eller Comviq?
    Vilken kundservice bekräftar det?
     
  13. sali2003

    sali2003 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag menar hallon sämre än tre
     
    Pernilla gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det stämmer dock inte. Det är samma operatör. Vissa tjänster ingår dock i Tre-abonnemang och finns inte i Hallon-abonnemang. Ett exempel är 5G som inte fungerar med ett Hallon-abonnemang.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    46
    Jag har nu Telia och tycker inte det är något märkvärdigt mer än att täckningen är bättre i vissa affärer där jag tidigare inte hade täckning alls samt stabilare på motorvägar.

    Jag har 5G överallt med Telia däremot är hastigheten sällan över 100 MB i sekunden. Med tre hade jag omkring samma hastighet runt 100 många gånger i 4G nätet och i 5G nätet kom jag upp i 500 megabit i sekunden.

    Vet inte om dessa skillnader har någon betydelse när man surfar Aftonbladet och kollar mail men jag blir ändå lite förvånad att 5G inte är snabbare än 4G och att tre är så mycket snabbare i 5G nätet.

    Har testat även 4G nätet på Telia och det blir samma hastighet som deras 5G nät som kring 100 megabit i sekunden.

    Testerna har jag gjort på flera olika ställen i två olika städer
     
    Moby gillar detta.
  16. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Vad är det för jobb du har? Off topic kanske så du kan svara via pm om du vill :)

    Jag har bytt från Fello till Comviq och gör det mesta så är de ingen direkt skillnad. Fello har ju Telias nät och bra 4g när ja bytte köpte ja ny lur med 5g men märker absolut ingen skillnad på hastigheten eller svarstider. 5g känns mer o mer som trams att försöka få folk att köpa för att få de nya. 5g är säkert kanon för mobilt bredband men i telefonen lär du inte märka nått speciellt. Tror nästan ja hade bättre svarstider med Fello 4g än Comviq 5g.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    46
    Är väldigt missnöjd med Telia. Betydligt lägre surfhastighet än jag hade tidigare med tre i alla städer längs västkusten inklusive Göteborg samt ofta som internettäckning försvinner både på 4G och 5G nätet samt dålig samtalskvalitet stundtals.

    Nu har jag visserligen bytt telefon också från xiaomi till Samsung s22 Ultra men tror mest att det är operatörsbytet som förklarar försämringen.
     
    Full tomte gillar detta.
  18. Full tomte

    Full tomte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Det här kanske inte är rätt tråd men jag vill ändå dela min erfarenhet. Har bytt tillbaka till Tele2 men har kvar Telia i telefonen för att jämföra lite och upplevt som du, sämre täckning och hastighet med Telia (västra götaland främst). Sitter just nu och måste strömma video i låg kvalité annars buffrar det med Telia.

    Just nu:
    Screenshot_20220907-211436_Speedtest.jpg
     
    Arn83 gillar detta.
  19. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ja Göteborg är sjukt svajigt med Telia och har varit för mig senaste 5-6 åren tyvärr. Det lite komiska är att jag här i arbetsrummet har nästintill samma hastighet som på mitt 500Mbit wifi (kan nå 600+ rätt ofta på wifi:t):

    [​IMG]

    Men sambon har mycket stabila täckning överlag i stan med omnejd upplever jag med Comviq.
     
    Arn83 och Full tomte gillar detta.
  20. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    46
    Har hittills kontaktat Telias tekniska support två gånger angående internetuppkoppling som bryts men utan framgång.

    Kommer sannolikt att byta operatör om det inte kan lösa problemet. Är man Sverige styraste operatör kan man inte hålla dålig kvalité där lågprisbolag med halva priset eventuellt så skulle kunna leverera en bättre tjänst. Övervägar att testa Telenor eventuellt Tre igen med min nya telefon s22 Ultra (Tre med Xiaomi MI10 pro hade oftast betydligt bättre hastigheter) samt möjligen Tele2 innan Black Friday innan jag vågar binda upp mig på ett långt avtal då till bra pris.

    Har Telenor och tele2 samma nät?