Guide: Tips för att synka Mac OS 10.5 med Google

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av tommy-we, 4 sept 2009.

  1. tommy-we

    tommy-we Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För er som inte räds att pilla lite och vet något om vad ni håller på med i Terminal i Mac, så tänkte jag dela med mig lite kring vad jag var tvungen att göra för att få min Mac att synka Adressboken och iCal med Google, nu när jag inte råkar ha haft vare sig en iPod eller iPhone tidigare, inte heller har jag något MobileMe abonnemang. Så att jag fick in alla kontakter osv. från Mac:en till Heron den vägen.

    Jag hoppas att det kan spara någon annan lite tid att komma igång med det.

    Här finns info kring kalendern:
    http://www.google.com/sync/mac.html

    Det gick väldans snabbt och enkelt.

    Contact Sync var lite värre, då jag inte kör 10.6 och som sagt aldrig har haft en sådan där iPod eller iPhone

    Här finns en liten beskrivning om hur man får igång det:
    http://www.zaphu.com/2008/05/29/how...gles-gmail-contacts-without-an-iphone-or-mac/

    Här finns lite mer kring vad man kan göra om man saknar en com.apple.iPod.plist fil helt. Det är det här steget som gör skillnaden för de som anslutit en iPod tidigare.
    http://boga.wordpress.com/2008/06/07/osx-1053-enable-gmail-contact-sync-without-iphone/

    Med detta så snurrade det faktiskt igång. Efter lite stök, men kommentarerna på de artiklarna hjälpte fint, stora grejen för min del var att helt enkelt komma på att klicka på "Synkronisera nu" så det gick igång när jag var klar med det hela (ikonen med pilarna som ligger nära time-machine ikonen), vilket såhär i efterhand känns som att jag helt enkelt var lite korkad ;-)
     
  2. JoakimE

    JoakimE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Ett annat tips är programet Spanning Sync, som sköter allt automatiskt efter en upphostad liten kostnad, både kalender och kontakter, jag kör med det sedan jag skaffade min Magic och det funkar toppenbra! :)

    15 dagars testvariant
    $25 för ett års-prenumation
    $65 för en "livstids"-prenumation
     
  3. kottkrig

    kottkrig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft Spanning Sync tidigare och kan intyga att det fungerar helt stört bra. Jag hade dock hoppats på att Google skulle utvidga sin exchange-satsning till att också inkludera desktop-os. Men det kommer väl inom en hyffsat snar framtid kan man hoppas. (Särskilt nu när Snow Leopard har inbyggt stöd för exchange)
     
  4. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    jag har klickat i både på iCal och Adressboken att den ska synca med google, de gör den varje timma helt gratis... varför köpa nått för 700kr?
     
  5. Olfaktorius

    Olfaktorius Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    samma för mi, iCal och adressboken syncar helt automatiskt med google, helt otroligt smidigt!lägger till en kontakt och helt "magiskt" är den i adressboken i datorn. :)jag kör 10.6 om den gör någon skillnad
     
  6. spyder

    spyder Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej!

    Har haft lite strul med att synca ical med google cal.. Olfaktorius och Dan1jel, använde ni calDAV? Jag har försökt följa instruktionerna på googles sida men tycker inte instruktionen motsvarar verkligheten. Någon av er (eller kanske någon annan?) som lite kort har lust att berätta om det är ngt speciellt man ska tänka på?
     
  7. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Antar att detta funkar helt annorlunda i 10.5, för i 10.6.3 gör man så här:

    1.Gå in under inställningar/konton i Ical och lägg till ditt googlekonto.
    2.Klart