USB multimeter...

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nooo, 11 sept 2022.

  1. Nooo

    Nooo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!
    Behöver tips på USB-multimeter. Kollar jag på Amazon så känns det som det finns oändlig med varianter så frågan är vilka är bra. Hade tänkte mig en som både kan användas för USB-A och USB-C, se nedan. Tänkte först och främst använda den för att mäta hur effektiv solceller som har usb-anslutning är men även olika laddare etc..
    USB Power Meter Tester, Upgrade Multifunctional 2-in-1 Type C USB Tester, LCD Digital Multimeter Voltage Current Capacity Temperature Operating Time Detector (Pack of OTG Adapter)
    [​IMG]
     
  2. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Intressant kan vara hur mycket multimetern påverkar mätkretsen. Hur mycket effekt (ström) drar mätaren? Hur mycket spänningsfall blir det över mätaren? Visar den spänningen den har in eller ut (eller går det att se bägge)? Mäter den strömmen inklusive den egna förbrukningen eller.....?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur exakt behöver den vara? Om det är mer för att avgöra om snabbladdning används eller ej och hur hög effekt det är, så tror jag nästan det kvittar, då är noggrannheten nog tillräcklig.

    Jag har en liknande jag använder för just det ändamålet, och den tycks fungera rätt fint/visar i regel 1:1 effekt med vad snabbladdningen är specad till.

    Kör bara på något som har många recesioner/högt snittbetyg i sådana fall, så bör den göra jobbet.
     
    Last edited: 11 sept 2022
  4. Nooo

    Nooo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för era svar!

    Vet inte hur exakt den behöver vara men det är ju inte så många amp. man ska mäta när det kommer till en liten solcells-laddare på "21W". Vill se hur effektive XStorms AP275U solcell är som jag beställt. Den ska ge "21" w.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bör fungera fint för det ändamålet.