Bästa smartklockan för att mäta sömn?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 17 sept 2022.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har en del problem med sömnen och skulle vilja utvärdera under vilka dagar jag sover bättre och sämre men den klocka jag har nu ger ingen användbar input till detta. Min Xiaomi Mi Watch har fungerat mycket bra som vardagsklocka och för träning men sömnen verkar den inte klara av att mäta speciellt bra. Upplever t.ex. att den sömnpoäng jag får per natt samt uppskattad tid i olika sömnfaser inte stämmer överens med hur jag pigg eller utvilad jag känner mig under dagen. Klockan kan heller inte särskilja på om jag ligger vaken i sängen och eller sover (lätt sömn). Det senare misstänker jag dock ingen klocka kan avgöra på basis av enbart rörelser (man kan ju ligga ganska still utan att sova).

    Någon som har gjort efterforskningar kring vilken klocka som är mest tillförlitlig för att mäta sömnen? Kan det vara så att sömntrackning är så pass komplicerat att ingen klocka egentligen kan ge någon användbar data om man har sömnproblem?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Har inget svar till dig men kan rekommendera kanalen The Quantified Scientist som testar diverse klockor men gör det på ett mer vetenskaplig nivå, tror han är läkare i grunden och har därför tillgång till medicinskutrustning att jämföra med. Han testar bland annat hur bra sömn trackingen är.
     
    demonen, Mattheworbit, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack! Kollade just hans recension av Mi Watch och den fick bra betyg för sömntrackingen. Kan vara så att mitt sömnbeteende helt enkelt inte passar speciellt bra att mäta via klockor eller så är sambanden mellan upplevd vakenhet/trötthet på dagen och grad av djupsömn natten innan låg.
     
    Leo83 gillar detta.
  4. Oshotta2

    Oshotta2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2014
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    378
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro 256GB
    Jag skulle påstå att Fitbits klockor och Huaweis klockor mäter sömnen bäst.
    Samsungs klockor mäter sämst.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ja det kan ju vara en stor skillnad på hur det faktiskt var kontra hur det upplevs. Stress kan ju påverka det mycket men även kost tex kaffe kan ju rubba systemet helt.

    Annars brukar ju motion rekommenderas för att komma i balans med ens sömn och då pratar vi inte om hårda träningspass även om det så klart också kan vara bra, men en långpromenad ett par timmar innan läggdags kan göra susen. Kroppen slappnar av och man får en chans att bearbeta dagens intryck och sortera ens tankar istället för att göra det när man lägger sig nere för kvällen.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  6. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    876
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag upplever att Huawei GT2e stämmer bra överens med hur jag upplever att jag sovit. Likaså för en nära bekant som jag gett en likadan klocka.

    Stresspoäng stämmer också med upplevd situation, lika med andra funktioner. Det som inte fungerar bra är nivå över havet (ofta helt fel, om inte senaste firmware fixat det). Annars är jag väldigt nöjd överlag, särskilt att man slipper ladda i tid och otid också. Haft den sedan augusti 2020.
     
    Last edited: 17 sept 2022
    flipp gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 110
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    astrob0y och flipp gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Något som kan registrera snarkningar/ha koll på andningsfrekvens och syresättning kan vara bra. En förvånansvärt stor andel har problem med sömnapné utan att ha någon som helst aning om det (kan drabba vem som helst, oberoende av ålder och huruvida man är vältränad eller ej).

    Man kan också kolla på pulsen, får man till och från rätt höga spikar kan det också tala för sömnapné.

    Här kan man läsa mer om det: Obstruktiv sömnapné


    Galaxy Watch tror jag kan mäta alla värden rätt bra, tex spela in snarkningar och mäta syrenivån, så du kan kolla syrenivå+puls vid tidsstämpeln för registrerade snarkningar och se om något sticker ut tex: I let the Galaxy Watch 5 listen to me sleep and found out whether I snore
     
    Last edited: 17 sept 2022
    Kristy och flipp gillar detta.
  9. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Kristy och flipp gillar detta.
  10. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Apple Watch Series 7 (antagligen Series 8) är den bästa smartklockan för att mäta sömnen. Som tidigare länkats, The Quantified Scientist, har genomfört olika vetenskapliga tester där han utvärderat sömnmätare på många smartklockor och enligt hans lista är Apple Watch Series 7 (antagligen fram till att han testat Series 8) den bästa smartklockan med sömnmätning. Detta beror sannolikt på att Apple är ett så pass stort företag med så mycket resurser att de kan samla in kopiösa mängder med data och sedan använda AI för att jämföra detta med sömndata som är mätt med professionell utrustning.

    Här är hans senaste video om du är intresserad att se hur pass mycket bättre sömnmätning med Apple Watch har blivit med WatchOS 9.

    View: https://youtu.be/LPqtfC70QTU
     
    Mattheworbit, Kristy, flipp och 1 annan gillar detta.
  11. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Den fungerar ganska bra med att mäta sömnapné och hur mycket man rör på sig i sömnen. Från mina erfarenheter har den mätt nattliga uppvaknanden några gånger för mycket men fungerar ganska bra. The Quantified Scientist har också testat den och tycker den är bra för djupsömn och REM-sömn. Har haft en Withings Sleep Analyzer i ca. 3 veckor.

    Problemet med denna kan dock vara att du inte får lov att lägga dig i sängen om du inte ska sova. Även om du bara känner dig helt slut och vill ligga ner i 5 minuter, den komma registrera det som att du tagit en liten tupplur. Skulle du lägga dig i sängen för att titta på TV i en timme kommer den att registrera det som vaken tid och räkna det på din sömnkvalité. För bästa sömn ska man ju helst inte sitta vid en datorskärm, TV eller mobil 1 timme innan man ska sova.
     
    Last edited: 17 sept 2022
    Kristy, paycheck och bernard gillar detta.
  12. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    bernard gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för all input.

    I natt fick jag min sämsta sleep score på länge (53). 41 min deep sleep, 43 min rem och 5h 5 min lätt sömn. När jag vakande kändes det dock som jag sovit hyfsat väl och jag låg inte vaken under natten vad jag kan minnas. Tidigare i veckan låg jag sömnlös nästan en hel natt, kände mig helt förstörd när jag var tvungen och gå upp men klockan hävdade att jag sovit bra. :) Den kan uppenbart inte skilja på när man ligger sömnlös i sängen och när man sover.

    Kan mycket väl tänka mig att apple watch är bättre, dock har jag inte iPhone så antar att den går bort. Withings ska jag kika vidare på.

    Bernad nämner sömnapné. Mitt stora problem är dock insomni så jag skulle i första hand vilja ha en klocka som kan mäta hur stor del av tiden jag är vaken vs. sover (och i andra hand olika sömnsfaser). Just nu har jag börjat anteckna ungefärlig andel tid som jag sover för hand men det vore trevligt att slippa göra det.
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    BBC hade ett inslag om stegräknare och div sömndito. Resultatet var riktigt dåligt. Bästa låg 30-40% från riktigt uppmätt värde
     
    Mattheworbit gillar detta.