Test för Android för att hitta eventuella fel på mobilen

Diskussion i 'Xperia 5' startad av Täpäräpäre, 18 sept 2022.

  1. Täpäräpäre

    Täpäräpäre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Garantin på min Sony Xperia 5 II går snart ut, så om jag måste skicka min mobil till service, måste jag göra det ganska snabbt.
    Förra gången jag gjorde det, skickade verkstan telefonen tillbaka med orden: ”Din produkt kommer returneras på grund av att beskrivet fel inte kunnat återskapas.”

    Nu vill jag inte att de gör så en gång till, för då är man ställt. Finns det något program inbyggt i mobilen så att man kan köra ett test om den fungerar helt perfekt eller om det är någonting galet?
    Har Elgiganten ett sånt testprogram att de kan se om det är något fel med telefonen?

    Hur kan det vara möjligt att när man skickar sin mobil utomlands för att fixa felet får man ett svar att ’beskrivet fel inte kunnat återskapas’? Är det bara okunniga tekniker som jobbar på sådana ställen eller vad är det frågan om? Kanske de har fått order från högsta orten att INTE hitta sådana fel som kan bli dyra att laga?

    Jag kan betala om det finns någon firma i Sundsvall, som kan testa min mobil ifall det finns något konstigt fel med den. Det är för komplicerat att berätta vad som är fel, men kort sagt är det så att mobilen har uppfört sig väldigt konstigt många gånger.
    Den bara fryser och sen går det inte starta alls efteråt. Men nästa dag visar den ett svagt tecken att den behöver laddas och efter det fungerar den igen ett tag utan problem, men sen brukar det bli samma visa igen.

    Alltså något måste vara fel med den, men vad? Vad har man nytta av garantin, om de inte kan hitta felet? Har jag rättigheter kvar efter att garantin har gått ut, om man kan bevisa att det har varit fel på mobilen från första början?
    Jag börjar bli less på sådana svårigheter och tror INTE att min nästa mobil kommer att heta Sony.
     
    (SiC) gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  3. Täpäräpäre

    Täpäräpäre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
  4. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Så har du har kör en totalt ny installation via dator?
     
  5. Täpäräpäre

    Täpäräpäre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för tipset, men jag är inte så teknisk så att jag skulle våga mig på något sådant.
     
  6. Täpäräpäre

    Täpäräpäre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det är inget tekniskt med det, du gör det i telefonen.
    User guide.

    1. Säkerhetskopiera alla data som är lagrade i enhetens internminne. Vid återställning raderas alla data från enheten.
    2. Tryck på Inställningar > System > Avancerat > Återställningsalternativ.
    3. Tryck på Rensa all data (återställ standardinställningar) > Återställ telefonen.
    4. Vid behov ritar du det grafiska lösenordet eller anger lösenordet eller PIN-koden för skärmupplåsning för att fortsätta.
    5. Bekräfta genom att trycka på Radera allt.
    Om du inte gör det så kommer du nog inte få någon hjälp från Sony.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Grejen är att säg att du hittar en app som identifiera ett fel, verkstan kommer ändå köra sina egna tester/program. Och om dessa inte påvisar något fel så kommer man antagligen ge dig samma svar. Speciellt om man inte kan återskapa problemet genom en viss procedur någorlunda frekvent återskapar felet.
     
  9. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Inte svårt här kan du läsa! Xperia Companion | Sony SE
    Samt hämta mjukvara för Windows https://www-support-downloads.sonymobile.com/Software Downloads/Xperia Companion/XperiaCompanion.exe
    eller
    Mac https://www-support-downloads.sonymobile.com/Software Downloads/Xperia Companion/XperiaCompanion.dmg

    Att rensa telefonen löser sällan problem, du bör göra en helt ny installation via dator!!