Google Home / Google Assistant Sverige - allmänna tråden

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 5 nov 2016.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag fick något fel på min norska nyhetskanal, NRK P2 för drygt ett år sedan. Den svarar fortfarane, "Jag sökte efter NRK P2, men antingen är den inte tillgänglig, eller så går den inte att spelas upp just nu". Detta efter att ha fungerat klockrent över ett år. Det har varit många uppdateringar på TuneIn sen felet uppstod, men icke!
    Jag castar nu NRK P2, som finns på TuneIn, från mobilen till Nest Hub. Misstänker att felet ligger i Nest Hub...
    Btw, SR P1 funkar klockrent hos mig.
     
  2. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    443
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det med att temperaturen försvinner har jag haft till och från på båda mina gen 1 senaste månaderna eller så. Det jobbiga är att det i det läget inte går att komma åt menyerna eller vad man nu kallar dem, hemstyrning, media osv.
    Sen när temperaturen är tillbaka i visningen fungerar allt igen.
     
    FrozenWithin och Klurre gillar detta.
  3. Filikun

    Filikun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Efter reseten verkar både temp och tunein fungera igen. Tunein fungerade inte igår men fungerar idag.
     
  4. Naben

    Naben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Har en Nest Hub och en Nest Mini -> Finns det något sätt att få båda dessa högtalare som ljudkälla på min dator samtidigt? (har bluetooth på datorn).

    De två enheterna är sammankopplade som "Hemgrupp" och jag kan "Casta" ljud enskilda flikar från Google Chrome till min hemgrupp men jag skulle helst vilja ha hemgruppen som konstant ljudkälla så när jag tittar på en film som finns lokalt på min dator exempelvis så ska ljudet skickas ut till högtalarna.

    Vet att man kan koppla ihop datorn till en enskild Nest-enhet via bluetooth (eller?) men jag vill ha samma ljud ur båda högtalare så jag kan lämna rummet där datorn är för att laga mat eller diska osv i köket där jag har min Nest Mini.

    Mvh
     
  5. Jo_Lu

    Jo_Lu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Haft google home i alla varianter rätt länge men inte pillat runt så mycket, köpte en nest hub till min 82 årige far i födelsedagspresent, han verkar gilla den men den spelar nog inte alltid det han vill. Jag har själv inte brytt mig så mycket då vi mest spelar musik på youtube music på våra, men går det på nåt sätt att få upp en lista där man får välja vad man vill lyssna eller titta på, företrädelsevis nyheter (eller liknande) från SVT/SR?
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Man måste nog pröva sig fram lite. Jag röststyr min, "OK google, spela upp SR P1", OK Google, spela upp SVT1". Annars, om du går in på "TuneIn" med mobiltelefonen, kan du leta dig fram till radiokanaler som finns tillgängliga. TV vet jag inte av någon lista, har bara prövat mig fram med röststyrning.

    Annars castar jag YouTube, olika videosnuttar etc via mobilen. Eller letar upp på de olika TV-stationers hemsida vad jag vill titta på, och castar via mobilen, (om det går). Detta via Google Chrome på mobilen.
     
  7. Jo_Lu

    Jo_Lu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Det funkar ju hyfsat för mig med rösten, kanske lär sig min far också. Men när det är lite mer "avancerade" val är det svårt att hitta rätt. Han har en chromecast till TVn och gillar den inte, att välja på mobilen och casta till annan enhet, det är väl inte alla pensionärers melodi. Tycker röststyrning fungerar förvånansvärd dåligt, så lite märkligt inte mer "pekval" kommit på nest hubbarna. Ofta vill man ju göra samma sak ganska repetitivt, så den kunde lära sig vad man lyssnar på på mobilen och dator/platta och ge som förslag samma saker. Nå, han får testa runt så får jag väl återkomma om han inte hittar en metod. :)
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Du har rätt i det, "det är väl inte alla pensionärers melodi". Det här är nog mer för unga menniskor! Jag är själv 76, och har spenderat några timar på att lära det.

    Pekvalen på Nest Hub tycker jag är gimmicks och bara skit. Använder det aldrig.

    Sånt som man vill göra repetitivt funkar rutiner rätt så bra, men då är man inne på en annan grej som det också kan ta flera timmar att lära sig.

    Röststyrning lönar det sig nog att bli van vid. Mycket effektivt tycker jag.
     
  9. Jo_Lu

    Jo_Lu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ah, rutiner, nåt jag läst om men aldrig testat. Kanske ska testa det och sen när jag lärt mig hjälpa farsan att sätta upp det. Han är rätt avancerad 82 åring men konservativ och om lösningen är mer komplex än tidigare "enklare" lösning vill han inte byta. :) Men han verkade ändå gilla googeln.
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Rutiner funkar rätt så bra, plus att man kan lägga in flera åtgärder som fungerar samtidigt på ett och samma röstkommando eller tryck på mobilen. Men här måste man ha tålamod och vara beredd på att leta leta leta, testa testa testa tills man får det rätt. Iofs rätt så roligt i slutändan när det funkar som man vill ha det.
     
  11. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Snabb fråga ang Nest Hub: min hemskärm med klocka o lokalt väder har bytt från svenska till engelska. Någon som vet hur man får vädret att stå på svenska igen?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    MultiMan, Effect och milky81 gillar detta.
  13. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    126
    Offentlig förhandsversion har börjat rulla ut för nya appen som tidigare presenteras, om du vill anmäla intresse går det att göra under inställningar i Google Home-appen.
     

    Bifogade filer:

    bertone_x19, bernard, NoNick2 och 3 andra gillar detta.
  14. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    126
    Gick tillbaka till samma inställningssida som jag hänvisar till ovan, där jag nu kunde aktivera förhandsläget :-) Väl aktiverat och omstart av applikationen så fick jag nu nya Ui't :-)
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Spännande. Jag skall se om jag kan få fram det här också.
     
  16. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    126
    Lite besviken faktiskt, visst lite mer modernt UI, och förutom en ny "startsida" så finns såvitt jag vet inga direkta nyheter. Kanske dyker upp en vacker dag, att "koda" rutiner dyker väl upp under 2023 om jag minns rätt.
     
  17. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag får inte fram det, fast å andra sidan var jag ett par dagar sen på bollen att anmäla mig.
     
  18. olaf

    olaf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    126
    Var inget direkt att se fram emot, känns som de sminkat grisen och inte mycket nytt. Får ursäkta om jag låter negativ men hade högre förväntningar med denna "re-designen". Går för långsamt med nya features helt enkelt.
     
    NoNick2 gillar detta.
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Kör också nya förhandsversionen. Lite nytt utseende men gillar favoriter då jag direkt kan se mina kameror. Har dock fått en irriterande popup i Google home som jag har för mig jag fick även innan förhandsversionen. Spelar ingen roll om jag godkänner mic i Google home appens behörighet eller inte får upp denna alldeles för ofta AD35818A-7979-4FD4-A133-96BDD8C1C326.jpeg

    Någon mer som sett den o kommit på hur man får den att sluta poppa upp varje gång man går in i home appen ?
     
  20. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Är det möjligt att få påminnelser upplästa på en google högtalare?