Fråga: Köpa mobil som handhållen spelkonsoll?

Diskussion i 'Spel' startad av HolyFather, 19 sept 2022.

  1. HolyFather

    HolyFather Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Jag eftersöker alla goda råd och tankar kring att "använda sig av en mobil som Nintendo Switch", speciellt för att emulera plattformar upp till 16-bit helt felfritt. Vänligen se den här sektionen 10:21 in, som använder en LG V60 och ett speciellt märke av "kontrollsidor", för att se vad jag menar.



    Jag undrar då:
    1. LG V60 finns ej i SE/DE/UK. Jag kan importera en olåst från US. Kommer den att funka med Hallon?
    2. Om jag köper en annan med samma pris/prestanda, hur vet jag att bra kontrollsidor finns och passar?
    3. I USA kör man väl NTSC-versioner av spel. Jag vill specifikt köra Amiga som är 99% PAL. Hur stöds 50 (eller 100)Hz på mobiler? En del är 144Hz, och det matchar ju inte nåt. Hur funkar det? :)

    Jag har en Nexus 6P, och den är fortfarande snygg och fin men långsam pga. gammalt batteri + auto-strypt CPU. Om jag byter batteri, "ostryps" CPUn (Snapdragon 810 V2) då garanterat, klarar den ovanstående, och finns det bra kontrollsidor som passar?
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 046
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Någon av dom här annars kanske?
    Retroid
     
  3. HolyFather

    HolyFather Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Nej, istället för sådana!
     
    milky81 gillar detta.
  4. HolyFather

    HolyFather Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Jag köpte en Razer Kishi V2, men hittas inte via USB-C av någon app, medan min splitter nya King Kong 2 Pro hittas av alla över Bluetooth. I manualen står det att Android 9 krävs. Jag har Android 8.1 på min Nexus 6P. Jag vill minnas att jag rootat den för att få Android 8, men jag har läst att man kan förlora t.ex. stöd för Wifi Hotspot, som naturligtvis är ett måste.

    Jag har provat alla USB Configuration Mode-inställningar, från Charging till Audio Mode och MIDI, men valfri inställning defaultar till MTP eller PTP. Under Connected Devices står det att inget är anslutet till USB (när den är ansluten).

    Är det något jag kan prova som jag inte har tänkt på?

    I övrigt klarar min telefon att emulera upp till 16-bit utmärkt, och jag tycker om QHD-AmoLED-displayen mycket mer än de frimärksbreda 1080p-skärmarna i nya telefoner, som skulle ge ännu mindre bild.
     
  5. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Razer skriver följande
    • Which device is the Razer Kishi V2 compatible with?
      Razer Kishi V2 for Android is designed to be compatible with the following devices:
      Samsung Galaxy S9/S9+/S10/S10+/S20 Series/ S21 Series/S22 Series/Note 8/Note 9/Note 10/Note 10+
      Google Pixel 2/2 XL/3/3XL/4/4XL/ 5 Series/ 6 Series
      Razer Phone 1 and Razer Phone 2

      In addition to these, Razer Kishi V2’s adaptable design will likely be compatible with any Android devices running Android 9.0 or later with similar dimensions to these supported devices.
    Då jag inte har någon enhet som kör lägre än Android 11 så kan jag ej testa det.
    Men så länge du har deras Nexus App borde det fungera med Android 9 eller senare.

    Alternativet är "unofficial Lineage 18.1" från XDA för telefonen.
    Nu var det ett tag sedan jag körde Lineage men jag kunde använda hotspot då utan problem.
     
  6. HolyFather

    HolyFather Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2013
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold2
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Nexus-appen har vad jag vet inget som påverkar hårdvarufunktion. Appen visas inte för mig på Google Play då jag har för gammal Android-version.

    Kan kika på XDA-länken senare. 6P har ju OTG, så den borde ju i alla fall se att den är ansluten.

    Just nu lutar det åt retur även om jag uppgraderar - tummen kommer åt höger analogsticka när man trycker A. Lite ogenomtänkt/designad för barnhänder.