Costco öppnar i Sverige

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av art0101, 19 sept 2022.

Taggar:
  1. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Lite OT: är det bara jag som tycker Costco-hemsidan ser ganska b ut, lite som en scamsida? (men amerikaner kanske gillart).
     
    bernard, tswfootball, pebe292 och 1 annan gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Riktigt risig.
     
    fryguy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag bor för långt ifrån så för mig är det inte intressant men en kompis som bor inne i Stockholm fick reklambladet från dem, det såg inte speciellt seriöst ut det bladet heller...
     
  4. Mill@

    Mill@ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    9
    Har släkt i USA och varje gång jag och familjen varit där och hälsat på har ett besök på Costco varit ett måste.
    De har inte bara mat utan även kläder, heminredning, hygienprodukter, optiker, elektronik, leksaker, köksredskap, köksmaskiner, husgeråd, trädgårdsmöbler, porslin, handdukar osv osv. Nu har det varit svårt att köpa större saker för att ta med hem till Sverige. Varje gång jag varit där har jag främst handlat kläder. Skönt att bunkra upp med kläder. Hittar alltid märkeskläder till väldigt bra priser. Har även handlat en del saker till hemmet som håller fortfarande och ser nya ut efter 10 år. Har även köpt fina barnkläder när barnen var små. Har även köpt en del bra saker på hygien avdelningen till mycket bättre priser än någon annanstans. Det som kännetecknat det jag köpt är att allt varit väldigt bra kvalitet.
    Så när jag såg att Costco ska öppna i Sverige så blev jag väldigt exalterad. Om det håller samma standard som i USA så är det värt att bli medlem.
     
    matssoderstrom, Mongroovy, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    När Rema1000 kom til Sverige och lockade med låga priser slog det inte, 1000 i namnet syftar på det låga antalet artiklar i utbudet vilket gör att det finns få alternativ, svenskar är vana vid att kunna välja och vraka mellan olika alternativ av olika produkter.

    En normal svensk livsmedelsbutik har kanske 5000 olika artiklar, Ica Maxi och City Gross ligger på omkring 10000 och som jämförelse har Byggmax omkring 40000.

    Att ha ett utbud på 3500 artiklar när alla möjliga varugrupper ska ingå låter extremt lite. Om kunderna blir besvikna och endast kan handla stora förpackningar så misstänker jag att Costco kommer antingen att få pumpa in pengar under många år eller stänga inom två, max tre år.
     
    Kristy gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För större hushåll är det kanske ändå intressant. Man får ju sällan (om alls?) mängdrabatt bland befintliga kedjor. Köper du 24 st Oatley Havremjölk är styckpriset i regel samma om du köper 1 st, och så vidare. I bästa fall hittar man ju "köp 2, få X kr rabatt", vilket iofs kan kombineras till och från, men är inte heller sällan begränsat till "max X köp per hushåll".

    Men för mindre hushåll vettetusan?

    Om de bunkrar de 3500 vanligaste förbrukningsvarorna funkar det kanske ändå. Tvättmedel, hygienprodukter, rengöringsprodukter, toalettpapper, dryck/läskedryck, babyprodukter, snacks, mat för hund/katt osv. är kanske tillräckligt. Detta verkar ju funka för tex Överskottsbolaget och Rusta (?).

    Fast som tagits upp i tråden är ju också fråga var man skall förvara dessa bulkinköp sedan - så stora skafferier brukar väl folk inte ha? I särskilt lite nyare hus är det väldigt dåligt med förvaring överlag har jag fått intrycket av, till fördel för stora öppna ytor, och källare verkar väl närmast ha försvunnit.
     
    Last edited: 25 sept 2022
    Xboy gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Det är en stor skillnad, om man är ute efter billiga varor och har någon av dessa butiker nära kollar man ofta där först, det kostar inget att gå in heller... Finns inte varan där så fortsätter man till en annan butik och köper där men om man måste betala medlemsavgift för att ens få sätta sin fot på Costco och varan inte finns där så blir man nog förbannad.

    Jag tycker att de satt avgiften för högt, börja med ett introduktionspris, kanske en hundralapp för två månader eller så, det kan många fler acceptera, om man då fastnar för konceptet så känns 500 per år rimligt. Ännu bättre vore om man fick göra ett gratis besök...
     
    fryguy, bernard, pebe292 och 1 annan gillar detta.
  9. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Likadant för mig när jag är där.
    Man kan inte jämföra med Ullared eller Snabbgrossen. Möjligen om man slår ihop dem och lägger till valfri elektronikedja. Man kan gå där i timmar och kolla, tyvärr så är mina vänner därborta lite för fokuserade på vad de ska ha, så jag får inte den tid jag behöver.
    Jag har för mig att de har mycket rebrandad elektronik. Bara för det så gick jag in på deras hemsida och kollade. Jag har inte varit på Costco de sista 12 åren men ändå hade de koll på vilket varuhus jag hade som favorit... Skumt, jag måste ha en gammal cookie liggande.
     
    matssoderstrom gillar detta.
  10. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Så där nu är costcokörva avklarad en en lång o grov god koktkorv med lite för mkt bröd fick två o en pepsi. Köpte även costcokort med ett foto på mig själv, hoppas de där kortet även kan hamna i telefon eller bara visa ett leg så man slipper gå runt med ett kort känns lite förlegat. Hursom de positiva med kort köpet blev att det är öppet köp eller ovan beskrivet som dubbelgaranti hela 12 månader pengarna tillbaks om du vill
     
    bernard och McAn gillar detta.
  11. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Blir gärna medlem om de kommer ha någon Rolexklocka att sälja vid öppning :)
     
  12. harryville

    harryville Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Mongroovy gillar detta.
  13. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Är det någon som har köpt medlemskap hos Costco? Skulle vilja veta hur priserna ser ut innan jag lägger 500kr på ett medlemskap, bor också söder om stan så det är inte så att jag kan besöka shoppen varje vecka...
     
  14. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    bernard och pebe292 gillar detta.
  15. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    FB_IMG_1666874949587.jpg Finns en fb-grupp där det just nu postas friskt kring vad som finns att köpa

    Costco Shoppers Arninge | Facebook


    Det coolaste jag sett hittills var en supersize BumbleeBee gubbe för 200 000 FB_IMG_1666874711080.jpg FB_IMG_1666874634286.jpg FB_IMG_1666874711080.jpg FB_IMG_1666874705529.jpg FB_IMG_1666874684243.jpg FB_IMG_1666874634286.jpg :)

    De har typ allt, folk har lagt upp bilder på allt mellan klockor för 75tusen och märkesväskor från Chanel till förpackningar med jordnötssmör
     
    Last edited: 27 okt 2022
    SirWankalot, Xboy, bernard och 3 andra gillar detta.
  16. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Oj! Om den kunde transformera sig själv till en bil att köra med hade jag blivit sugen. :D
     
    bernard gillar detta.
  17. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Ja var där!:money:
    Idag på förmiddagen tsammans med 1000 amerikaner bland personal o shoppers som gått o räknat ner dagarna inför dagen o shoppinghögtiden när costco kommer till täby.

    problemet är att det var några tusen till i affären som är i storlek av ett citygross eller icamaxi
    många fyllde kundvagnar med all möjlig mat i stora förpackningar.

    själv gick ja in o så fort som möjligt ut ur detta trånga tempel o cykla därifrån på en enklare/billig köpt cykel av märket barracuda
    kommer tbax när det lugnat sig. en annan vardag om några veckor

    pris av det jag såg var det inte billigt. men ja såg inte mkt förutom massa folk.
     
  18. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

  19. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Tveksam till konceptet, speciellt nu när vi går mot inflation.. kort för 500 för att ens handla känns inte som det lär hålla på svensk marknad,, vi har ju ullared redan.. handla där gör man väl mest för att fylla hela bilen med grejer ? inte köpa 2 chipspåsar och en cola flaska direkt.

    den där lifesize bumblebee för 200k .. alltså kom igen :D
     
  20. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Mongroovy och MultiMan gillar detta.