Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Okej då förstår jag! :) Jag vet dock inte hur många tänder det är i fram vet att det går att byta men kanske är samma på alla bosch cx gen4 som standard. Som sagt tror ja inte man använder mer än två växlar på en sån här el-cykel men kanske används mer än ja tror. De elcyklar jag kört har varit rätt basic och med navmotor så då är de ju mest att växla för att hålla ett skönt tempo med pedalerna.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den verkar ha konfigurationen: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T

    Det är väl okej, mest att du man sällan kommer använda annat än kanske 10-28T om du inte cyklar i väldigt branta backar.

    Jag hade 10-48T på min som standard tror jag, men bytte sedan till 11-25T då jag nästan bara trampar landsväg, och på förra kasetten körde jag uteslutande på de yttre kuggarna, och det är ökar slitaget på kedjan lite som jag förstår det. Bytte även framdrevet för att få till det så jag nu ligger någonstans på 5:ans växel som standard i "cruisingfart" (Har 10 vxl på min).

    Fördelen med fler växlar du faktiskt kan använda "i vardagen" är att du får lite mer finlir med kadensen.
     
    Leo83, Fluffybreeze och DrT gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Det går att byta kassett till annan utväxling hyfsat enkelt, alla cykelhandlare kan ordna detta.
    Just på elcyklar nöter man gärna ner minsta kugghjulen bak, 10t som en del cyklar har är galet.
    Även 12 växlade kassetter är sämre, kedjorna blir väldigt tunna och skörare
     
    Leo83 gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Alltså det stämmer att 51T lämpar sig för väldigt branta backar men vad man också måste tänka på är hur kassetten är uppbyggd dvs hur ser antalet tänder på ut på varje enskilt drev

    Om vi tar landsvägs exemplet tidigare med en 11-32T kasset så kan det se ut så här tex 11-12-14-16-18-21-24-28-32T dvs stegen mellan varje enskilt drev är inte så stort även om man så klart känner skillnad.

    Hittade ingen info om hur kassetten är uppbyggd på cykeln du länkade till men man ser ju på bilden att även om det största drevet är 51 så är majoriteten av övriga drev mindre. Verkar vara de tre största som är till för branterna. I praktiken innebär det att du får mindre "upplösning" på växlarna eftersom vissa drev går åt till de tre stora dreven... Men i verkligheten innebär det nog inga problem. Ofta använder man som du säger endast ett handful växlar.

    Edit: Såg att @bernard@bernard hittade storlek på dreven kassetten var uppbyggd. Ser onekligen inget konstigt med övriga drev, endast att de största sticker ut. Men man kanske riktar den cykeln till folk som ämnar och vilka ha dem där extra lätta växlarna.
     
    Last edited: 26 sept 2022
    Fluffybreeze gillar detta.
  5. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hur fort nöter man ut kasetten vid normal stads/landsvägscykling med 85nm motor? Är det sedan bara att byta ut kasetten till nån bättre lämpad när man märker hur man använder den eller behöver man byta växelföraren också? Tycker det verkar vara just 10-51T på mer eller mindre alla cyklarna ja kikat på i denna kategorin.
     
    Last edited: 26 sept 2022
  6. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Har y-versione och funkar bra för mig men man får sköta om den väl. Billigaste Shimano-växlar och hjälpa till lite på ettans växel i branta backar för att, misstänker jag, inte bränna motorn. Men sköter man om den och inte pressar motorn, 5 olika steg, så kan det vara ett hyggligt köp om man har ont om pengar. Men jobbigt med folk som går fram och frågar: - Hur fort går den, 80 eller 90 km/h? Max 35 på platt hur du än programerar menyn men brukar aldrig cykla fortare än 20 km/h på hjälp 2 av 5. Lite över 200 mil och batteriet håller ännu som nytt. Max är nog 9-10 mil om man cyklar som mig och delar bördan 50/50 med motorn. Blir alltid omkörd av andra "lagliga" elcyklar men håller mig från att köra upp på 5:an då man inte kommer så långt på högsta fart (ungefär 3 mil).
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  8. Eratus

    Eratus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har läst denna tråd i flera timmar och anser mig nu vara berättigad att ställa några frågor ;)

    Jag letar efter en elcykel som funkar för någon som är 195 cm lång och väger ca 100 kilo. På en vanlig cykel sitter jag gärna lite framåtlutad för att få mer kraft, men hos en elcykel letar jag nog efter en lite bekvämare och rakare sittposition. Jag skulle gärna vilja ha en cykel med cykelkorg eller i alla fall plats för en. Men efter att tittat runt lite så måste jag välja bort väldigt många alternativ, så det är långt ifrån ett krav. Jag ser många fördelar med en damcykel, då skulle min fru eller dotter kunna låna den bara jag sänker sadeln.


    Mina behov är egentligen inte så stora. Jag cyklar ca 10 km (tor) till och från jobbet varje dag. På hemvägen har jag en ganska rejäl uppförsbacke vilket resulterar att jag svettas ganska ordentligt när jag kommer hem. Utöver detta vill jag kunna använda cykeln för att cykla till träning, till vänner eller när jag cyklar med barnen till deras träningar. Inga sträckor på över 10 km egentligen.

    Jag har egentligen ingen speciell budget, kan sträcka mig upp till 25000 kr om jag får något vettigt för de pengarna, men vill ju gärna komma billigare undan.

    Jag har tittat mycket på bikester.se och då snöat in lite på Ortler. Det verkar vara ganska ok saker med tanke på priset. Det jag inte riktigt vet är om Bosch Active Line eller Shimanos Steps 5000 orkar med min tyngd, speciellt uppför, eller om jag ska sikta på en lite starkare motor. Också osäker på vilket växelsystem jag ska satsa på, även om jag rent spontant tänker att navväxel är smidigare. Mittmotor känns som ett krav.

    Kom gärna med förslag på andra cyklar jag kan kolla på! Tack på förhand!
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har en Bosch Active Line Plus (50 Nm) och väger 85kg och brukar sedan lasta 2x15+ kg när jag storhandlar, så totalt släpar den väl då på 115 kg, och har inte haft några problem i uppförsbackar. Dock cyklar jag i Skåne, så jag har inte testat några extrema backar heller. Mittmotorn är väldigt effektiv då du utnyttjar växlarna, vilket man inte gör på en navmotor. Det är främst på lådcyklarna jag hade varit mer orolig över vridmomentent, eller om jag köpt en MTB och tänkte köra i tuff terräng med breda hjul som har lägre tryck/högre rullmotstånd osv.

    Trapeze-cyklarna föredrar jag själv om du skall lasta cykeln lite, tycker de känns mer stabila att rulla på. Det vill säga något i stil med den här ramen, tycker det är fin kompromiss och fortfarande enkelt skutta av på utan att behöva lyfta benen över sadeln: Ortler E-Bern Trapeze vit | bikester.se

    Vad gäller Bosch eller Shimano är det väl lite hugget som stucket. Fördelen med Shimano är att de inte låser sina batterier, så du kan byta ut cellerna i ett Shimano-batteri eller enklare uppgradera det jämfört med Bosch. Kan dock vara bra att kolla så du har Shimano eller Bosch-certad verkstad i närheten, om du någon gång skulle få problem med motorn/hjälp fixa felkoder och sånt. Tycker också man kan kosta på sig en service efter 10 000 mil (byta några lager och smörja om motorn), och det görs bäst hos någon som är certad, så de inte klantar till det och använder fel smörjmedel eller dylikt.
     
    Eratus gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Söderåsen FTW
     
    bernard gillar detta.
  11. Eratus

    Eratus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej, och tack för ett utförligt svar.
    Det har lutat en del åt Trapeze då jag tänkt precis som du skriver, att de är lite mer stabila i konstruktionen. Tyvärr verkar den störta ramstorleken vara 52 cm och jag vet inte om det är i minsta laget. Wave är ju upp till 55 cm och herrmodellen ända upp till 60 cm.
    Har också kikat lite på Ortler Wien 7-speed Wave svart | bikester.se
    Den har tyvärr lite tråkigare batteri, men ramstorleken är ända upp till 57 cm.

    Jag kanske ska ha lite is i magen och se om det blir någon rea nu i oktober, kanske kan jag då få tag på modellen dyrare till reducerat pris med en Shimano Steps E6100. Typ denna: Ortler E-Montreux N8 Trapeze vit | bikester.se

    Tack igen för svar, ska följa denna tråd och se hur det utvecklar.
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Jag skulle avvaktat lite, handlarna har stora lager av cyklar så kan bli läge för bra köp under vintern
     
  13. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Annars är tex den Haibike Allmtn 1 jag köpt bra stor, jag som normalt drar L hade troligen klarat mig bra med en M, dock sjukt stabilt byggd och klart ett antal kilo lättare än den du länkar och rejälare batteri, lite högre pris, men kanske går att hitta beg.
    AllMtn 1 | eMTB for first-class performance | Haibike
     
  14. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag var och sprang i Skåne och det var ju inget annat än uppför. Kattvik efter båstad och inåt på Skåneleden är inte att leka med och inte heller Kullaberg
     
  15. Eratus

    Eratus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Riktigt fin cykel men ganska långt ifrån vad jag letar efter
    Måste dock erkänna att jag skulle kunna få tillbaka mitt MTB-intresse med en sån hoj.
     
  16. mallmiz

    mallmiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    Ett tips är att Benifys 10% rabattkod gäller vid köp av Ortlers cyklar hos Bikester.

    Vilket den inte gör på deras övriga fabrikat.
     
    Eratus, bernard och KTM gillar detta.
  17. Eratus

    Eratus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, vet du om rabatten gäller på redan nedsatta varor?

    Är sugen på den här: Ortler E-Montreux svart | bikester.se
    Integrerat batteri på 504 wh, och den lite kraftfullare E7000-motorn för under 20000 kr om rabatten fungerar. Låter som en bra deal tycker jag.
     
  18. mallmiz

    mallmiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    Japp!
     
    Eratus gillar detta.
  19. Eratus

    Eratus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej igen,

    Har fortfarande inte slagit till på en cykel ännu, men ska i helgen ta en sväng förbi Bikester då jag ändå ska till Stockholm och det låg i närheten.

    När jag har kunnat provsitta lite olika modeller blir det lättare för mig att göra ett val av ram tänker jag. Så det löser sig nog när jag väl känt och klämt lite på cyklarna.

    I motor vill jag komma upp i E6100 om om jag väljer den billigare så nöjer jag mig med E5000.

    Valet nu är mellan navväxel och utanpåliggande växlar. Själv lutar jag helt klart åt navväxel då det känns som minst krångel och mindre slitage, men då faller också en del modeller bort som bara säljs med kassett.

    Vad har ni för erfarenheter av de olika växelsystemen?

    Ortler E-Montana 500 Trapeze svart | bikester.se

    Ortler E-Bern Wave svart | bikester.se
     
    bernard gillar detta.
  20. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Eratus och Das Erdbeerkuchen gillar detta.