Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det blir väldigt trevliga elpriser i morgon, 52,34 öre/kWh i SE3! :)

    När jag försökte klura ut orsakerna till detta fann jag på Svenska Kraftnäts sida att det tydligen är en hel del exportbegränsningar på förbindelserna till olika länder. Vad dessa begränsningar beror på har jag inte hittat ännu. Men det i kombination med att det blåser lite gör att vi har riktigt trevliga elpriser för tillfället! :)
    Se så bra det blir när vi inte ska hålla på att exportera all vår el hela tiden! ;)

    upload_2022-9-26_14-38-13.png

    Information från driften
     
    Kristy, bernard, Gorgeous och 3 andra gillar detta.
  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Med andra ord blir det vi som betalar i slutändan oavsett hur vi än vrider och vänder på det.
     
    Leo83 gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Det är betydligt mycket mindre att ta hänsyn till att lägga en sjökabel jämfört med att dra en kabel över land med en massa äganderätt, miljöhänsyn mm mm.
     
  4. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    604
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Det är ingen sjökabel det är frågan om. Den ska gå från Messaure till Övertorneå och sen ner genom Finland till Uleåborg.
     
    Klurre gillar detta.
  5. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Varför fick inte Svenska kraftnät uppdraget att inventera tillgången redan före sommaren? Då kanske vi hade sluppit lite av de skyhöga priserna under juli och augusti -22.

    Dessutom finns det väldigt många mindre vattenkraftverk som skulle kunna dra igång, bara man hävde gamla vattendomar som stopper dem. Det här uppmärksammade politikerna redan för mer än 20 år sedan (Äldre vattendomar Motion 1999/2000:Bo531 av Laila Bäck m.fl. (s) - Riksdagen). Ändå verkar inte mycket ha hänt! Varför har inte politikerna gett i uppdrag att se om det går att få igång de vattenkraftverken? eller skapa lagstiftning, så att kraftverken inte hindras åtminstone i en krissituation som den politikerna nu har skapat?

    Var finns kreativiteten för att undanröja risken med totala elavbrott, som gör att folk riskerar att bli sittande i hissar i timtal, inte kunna komma in eller ut genom elektroniska lås, inte ha råd att koka potatisen/pastan/riset, eller famla i mörklagda storstäder som alla vet kommer att upplevas skrämmande på ett helt annat sätt än en (vanligtvis) mer eller mindre helt mörklagd landsbygd ... ?

    I Peking tillämpade man "Ring så sperlar vi"-metoden för att tillåta personbilar köra, kanske gör de det fortfarande, långt före elbilarnas tillkomst. En elbil (Volvo) sägs dra ca. 2,5 kWh per mil. Det räcker till både hiss, värme, lås och potatis. Nu "bränns" det mesta på att värma batterier och kablar (under upp- och urladdning) och släpa runt de tunga batterierna. Deras samlade förbrukning kan i bästa fall halveras om man exempelvis bara tillåter personbilar med udda förstasiffra att köra udda datum (eller tvärtom, alternativt korsvis). Övriga dagar samåker man, cyklar eller jobbarr hemma.
    Varför lyser fortfarande varje gatlykta, när hälften i de flesta fall vore nog?
    Varför börjar man inte att individuellt debitera förbrukad reaktivt effekt, som värmer elkablarna och gör att elnätsbolagen aviserar höjda nätavgifter pga. energi som försvinner som värme i deras kablar, istället för att fördela dem på alla användare?
    Varför gör man inget åt marginalprissättningsmodellen som Bengt Ekenstierna beskrivit förtjänstfullt i Sydsvenska Dagbladet (se tidigare i tråden)?

    Babusjka von der Leyen och EUs miljökommisionär har visat att de och EU inte har något av värde att bidra med 30 september 2022, när energiministrarna skall samlas för att godkänna EU-kommisionens förslag, än möjligen ett ark dasspapper. - Bara mer skattepålagor och fler piskor! - Det kallade Magdalena Andersson före valet "ett genombrott" som skulle ge lägre elpriser...
     
    Last edited: 26 sept 2022
    svenix gillar detta.
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 681
    Mottagna gillanden:
    2 035

    MINA ENHETER

    Tror det var i Paris man provade det också. De rika älskade det. Bara att skaffa en bil till och välja rätt när man åker iväg. Och det var mindre trängsel på vägarna.

    Har provats flera gånger, slutar alltid med att någon klagar på att det känns otryggt och sedan tänds de igen.
     
  7. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    De flesta elbilar drar nog snarare 1,5 kwh/mil sommar och runt 2 under vintern. Vore smutt att få ner det till runt 1 kwh/mil, men förbränningsmotorer förbrukar ju 6-7 kwh/mil så elbilsmotorn är ju redan mycket effektivare.

    Man kan väl räkna att milkostnaden blir 8-10 kr i vinter, ganska jämförbart med en snål bensinare/diesel.
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 425
    Mottagna gillanden:
    3 205

    MINA ENHETER

  9. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 621
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Varför det? Det är ändå ingen som kommer att vilja utnyttja deras kapacitet innan deras tekniska livslängd är förbi.
    Det där är lika korkat uttalande som efter Estonias förlisning!
     
  11. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 621
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Det är väl ändå bedrövligt om det är så! Gaspriserna stiger och elen. Om någon medvetet saboterar är det dåligt. Till och med Kreml vill nu utreda. Hela kontinentens elsäkerhet är hotad.
     
    Last edited: 27 sept 2022
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag är 99% säker på att Putin ligger bakom sabotaget och att Kreml ljuger som vanligt! Säger de någonsin något som är sant, det skulle väl i så fall vara olycksfall i arbetet!
     
    katho och MultiMan gillar detta.
  13. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 621
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Det är väl därför det är dåligt.
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 425
    Mottagna gillanden:
    3 205

    MINA ENHETER

  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Last edited: 27 sept 2022
    Kristy, KTM, msandstedt och 1 annan gillar detta.
  16. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Exporten är nog i sig inte problemet, men den blir det med den prissättningsmodell som Sverige använder och hur den kan användas på ett sätt som ökar elpriset i Sverige.

    Som jag förstår förklaringen av marginalprissättningen på el i Sverige, som den beskrivs i Sydsvenska Dagbladet som tidningen i återgivning av Bengt Ekenstiernas förklaring, är grundproblemet att det går att importera el för att exportera och att det svenska elpriset bestäms av det högsta produktions- eller importpriset (dvs. marginalpriset). Typiskt är importpriset det högsta som då kommer att bestämma priset på el den dagen. I grunden är det alltså ett "konstruktionsfel" i prissättningsmodellen som inte visat sig så tydligt tidigare år och därför inte uppmärksammats.

    Som jag förstår det finns det (minst) tre sätt att helt eller delvis lösa problemet, varav två utan att det behöver stoppa elbolagens möjlighet att exportera el.
    1) Ändra marginalprissättningen så att exportvolymen först reducerar importvolymen och (om det finns överskjutande exportvolym) därefter reducerar volymen av den dyrasete nationella elproduktionen. Då kommer den dyraste produktionen att vara den som exporteras och den återstående billigare produktionen vara den som bestämmer priset i Sverige. Därmed är problemet som "konstruktionsfelet" skapar borta.
    2) Stifta en lag som förbjuder export av el. Då behövs ingen export för att täcka exportvolymer som inte produceras i landet, och inte heller onödigt dyr nationell produktion som höjer elpriset i Sverige. Det löser förvisso "konstruktionsfelet" i marginalprissättningen ur ett konsumentperspektiv, men hindrar värdefulla exportinkomster för elbolagen och Sveriges handelsbalans.
    3) Stifta en lag som förbjuder export av el som inte produceras nationellt, dvs. förbjud import av el för export. Det löser dock problemet med "konstruktionsfelet" endast delvis eftersom dyr nationell produktion fortfarande skulle kunna vara lönsam för elbolagen när exportpriserna är så höga som de varit (tidigare) i år. Den dyra nationella produktionen kommer då att höja elpriset i Sverige enligt marginalprissättningen med dagens "konstruktionsfel". Dessutom minskar elbolagens möjlighet att sälja el till högre pris än de importerar för, och hindrar dessutom den utländska köparen att täcka sitt underskott till "bästa pris".

    Politikerna är oss fortfarande svaret skyldiga till varför de inte får tummen ur och "lagar" "konstruktionsfelet" i marginalprissättningen för el istället för att hålla på att meka med allehanda skatter och andra hinder för elbolagens prissättning på exportmarknaden. EU verkar vilja hindra svenska elproducenter att sälja till bra pris genom beskattning istället för att "laga" "konstruktionsfelet" i prissättningen. Missgynnar en "lagad" prissättning länder som babusjka von der Leyen och EUs miljökommissionär kommer ifrån?l eller är det bara ett resultat av politikers önskan att få en större budget att förfoga över?

    Under tiden tvingas företag efter företag att stoppa olöänsam produktion pga. elpriserna och svenska "vargsvansar" får frysa.

    Låt oss hoppas att minst en minister i EU förstår grundproblemet och säger nej till EUs lagförslag 30 september 2022!
     
    Last edited: 27 sept 2022
    Kristy, cobben och svenix gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Problemet är ju att vi inte alla dagar kan producera tillräckligt med el för att både täcka Sveriges behov och behovet i de andra länder som vill köpa el av oss. Det uppstår då en "bristsituation" som driver upp priset. Priset drivs upp till en nivå där utbudet möter efterfrågan.

    Jag håller helt med dig om att prismodellen är fel. Det är orimligt att all el prissätts efter den senast producerade eller importerade kWh som är dyrast. Det kan inte vara rätt att sälja all el för t.ex. fyra kronor per kWh när huvuddelen av elen i nätet kostat 30-70 öre per kWh att producera. Vindkraft, kärnkraft och vattenkraft kostar ju lika mycket att producera oavsett efterfrågan. Det leder bara till att elproducenterna gör helt orimliga övervinster. Rimligare hade varit om all el såldes till ett pris som var genomsnittet av produktionskostnaden för all el en viss dag.

    Staten har stora ekonomiska intressen i detta. De äger Svenska Kraftnät som gör övervinster på flaskhalsavgifter, de äger Vattenfall som har många kärnkraftverk och vattenkraftverk och slutligen tjänar staten en rejäl hacka på all ökad moms som kommer in av de kraftigt höjda elpriserna. Jag tror att svenska staten tjänar mest av alla på att elpriserna drivs upp till orimliga nivåer. Då kan man misstänka att intresset från staten att få ner elpriserna kanske inte är så stort...? De tjänar ju bra med pengar så länge de höga prisnivåerna består.

    Av dina tre förslag att sänka elpriserna känns 1 som det vettigaste. Vi måste nog kunna exportera el och vara en del av en gemensam europeisk elmarknad. Frågan är bara på vilka villkor exporten ska ske? Ska Sveriges behov tillgodoses i första hand eller ska alla länder få kriga om elen som nu? Att exportera det som "man har över" tycker nog de flesta är OK. Men att tvingas exportera på sådana villkor att privatpersoner och företag i Sverige inte klarar av tillvaron längre känns fel.
     
    Kristy, Gorgeous, nyx och 1 annan gillar detta.
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Väldigt kortsiktigt tänkande men det är ju så många politiker resonerar, de verkar ofta inte ens klara av att tänka att löftena de gett före valet även ska kunna hållas efter valet...
     
    Klurre och polar590 gillar detta.
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 681
    Mottagna gillanden:
    2 035

    MINA ENHETER

    Ren politisk pajkastning kanske vi kan låta bli här?
     
    MultiMan, darkshippo, Kristy och 3 andra gillar detta.
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag håller med, mitt inlägg syftade inte på något specifikt parti eller politiker, snarare på de flesta om inte alla partier och politiker.

    Energipolitiken behöver långsiktighet (inte snabba löften inför val) och samarbete över blockgränserna.
     
    Kristy gillar detta.