Diskussion: Apple Watch Ultra

Diskussion i 'Apple Watch Series 8 & Watch Ultra' startad av Swedroid, 7 sept 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag är mycket nöjd med min Apple Watch Ultra. Så nöjd att mina vanliga klockor inte får någon användning alls längre.

    Skulle säga att den största skillnaden för mig är skärmen, batteritiden och att man inte behöver vara lika försiktig med den som med den vanliga (väldigt bra byggkvalitet).
     
    bernard gillar detta.
  2. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Sjukt fet ser riktigt bra ut på armen och känns riktigt bra. Jag som är van upp till 56-58mm i diameter på riktigt stora dyrkare samt G-shocks tycker denna sitter som ett smäck på min 17.5cm handled.
     
  3. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Cleant med vitt band. Mycket nöjd med vikt och storlek dock ej slagit på den än.
     

    Bifogade filer:

    chrillthebill, cinejan, kissidor och 2 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är ingen missnöjd? Börjar bli jobbigt att läsa alla positiva omdömen, sitter och hovrar över köpknappen mot bättre vetande...


    Någon som testat GPS:en lite ännu? Är den snabb och exakt även om man tex befinner sig i stan bland massa bebyggelse/höga hus? Hur funkar den inomhus?
     
    Last edited: 28 sept 2022
    Puttesson, Herrn och poipen gillar detta.
  5. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Inte Telenor men Telia kommer ej åt servern. Frustrerande
     
    bernard gillar detta.
  6. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    sprungit ett par gånger och jag tycker gpsen är bättre eller minst lika bra som min aw5 , känns som den trackar bättre just där det är träd, hus osv.. men har som sagt bara sprungit med den 2 gånger änsålänge..
     
  7. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Inte direkt missnöjd, mer Garmin beroende. Skickar tillbaks båda AWU jag hade. 2,5 dagars batteritid är ju fantastiskt för en AW, jag vill dock ha lite längre mellan laddningarna.
     
  8. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Finns ju två st som söker AW ultra. Kolla med dom innan du skickar åter. Svåra att hitta just nu.
     
  9. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Håller med dej, är nära köp knappen, det som stoppar just nu, är batterikapaciteten, då jag har garmin idag och behöver bara ladda var annan vecka, man blir bortskämd.
     
    bernard gillar detta.
  10. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Jo jag vet, de vill inte betala butikspris dock. Inte troligt att någon släpper billigare när returmöjligheten finns skulle jag påstå. Sen är det ju klart att alla webshoppar inte tar emot öppnade produkter. Ser själv till att alltid handla med den möjligheten.
     
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    GPS är ett stort lyft mot S7 och är mycket exakt även i stadsmiljö. Önskar att iPhone kunde använda Ultrans gps.
     
    bernard gillar detta.
  12. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Verkligen inte missnöjd. Ett väldigt stort steg framåt för en Apple Watch. Både iOS 9 & AWU har gjort att Apple är närmare Garmin nu. Träningsmässigt håller den definitivt jämna steg med Garmin vad gäller snabb och exakt GPS-signal.
    Väldigt bra och exakta pulsvärden. ( Kolla gärna the quantified scientist’s test på tuben). Har kvar min fénix 7:a, men AWU passar mig bättre just nu då jag vill ha ”smart-funktionerna” och minska jojo:andet med mobilen upp och ner i fickan….
     
    bernard gillar detta.
  13. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    efter att ha haft en aw5 som jag alltid kände ett behov att ladda på lite innan löprundor så tycker jag att batteritid är ett non issue med ultran.
    - sover man inte med klockan och sätter den på laddaren finns det ingen risk att den inte ska räcka en hel dag (som ibland hände med aw5). förutom om du ska köra en 10 mils ultra framåt eftermiddagen.. då är det nog bra att ladda innan.
    - har man klockan dygnet runt (som jag) så har det för mig hittills räckt att ex slänga klockan på laddaren när jag duschat eller liknande, den laddar snabbt...
    Alla här lär väl vara vana med att mobiler inte håller 1 vecka så jag tror bara det är ett mindset att ändra på.. för mig har klockan lätt hållit två dagar hittills vid prov. men jag slänger den på laddaren nån gång per dag och när jag kommer ihåg det för ett fylla på och då kan jag sen ha den varje natt och träna osv.. Det viktiga är att den håller en dag utan problem (snarare minst två) så man slipper oron över att den ska dö framåt kvällen eller att det inte ska finnas batteri till en kvällaträning osv..

    ska man nån gång iväg utan tillgång till laddare en hel helg så går det säkert också utan problem sålänge man inte springer ett maraton varje dag..

    man får ju tänka på att om du slår av lte , etc (features som jag antar inte finns på garmin) så får du ju också ännu bättre batteritid, men värdet av uppkoppling är klart värt lite batteri..

    jag har haft en mängd garmin och polar tråningsklckor tidigare men efter aw5 och speciellt denna ultra ser jag inte att jag nånsin kommer byta. (med 5an körde jag ibland pararellelt en garmin) visst batteriet räcker inte en vecka men det är så lätt hanterat och allt extra som man får med klockan är så värt det..

    edit..
    bara det att jag inte längre känner nått behov av att ha en batteri indikator i varje watch face säger väl allt..
     
    Last edited: 29 sept 2022
    bernard och Jonthan gillar detta.
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag gör likadant som du @thebratts@thebratts - slänger klockan på medföljande snabbladdaren (använder en 20W Apple USB-C PD-adapter) när jag tar morgonduschen.

    Duschar inte särskilt länge men trots detta har klockan aldrig kommit under 50% laddning. Förr eller senare gör den väl det (har bara haft den i 6 dagar) och då får jag väl ladda upp den lite extra. Jag har den på mig dygnet runt. Gillar sömndatat man får.

    Helt suverän batteritid.
     
    Last edited: 29 sept 2022
    thebratts, bernard och poipen gillar detta.
  15. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Ja så då kunde man inte låta bli att köpa en, köpte på Netonnet så jag kan lämna tillbaka ifall jag inte blir nöjd, suck blev en dyr månad denna gången.
     
  16. amstaffpwr

    amstaffpwr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Ja så kan det bli,värd varenda krona..
     
    Herrn gillar detta.
  17. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Ni som jämför Ultran med klockor från Garmin. Det måste väl ändå fortfarande vara stor skillnad mellan dessa klockor? Garmin har ju mer än spåra träning, gps och pulsmätning… Body battery, Stamina, träningsberedskap, återhämtning mm. Däremot håller jag helt med om att Apple närmar sig Garmin med Watch os 9.

    Jämför man Ultran med AW 7 (saknar temp. sensor) och 8 så är den bland annat snyggare, har marginellt större skärm, är stryktåligare och har dykfunktioner. Jag tror att det är vettigare att jämföra Ultran med AW 7 & 8.

    Ska bli spännande att se hur Ultra 2 och 3 kommer bli.

    P.S ovan är inte sanningen utan min åsikt. D.S;)
     
  18. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Jag har för mej att det var någon operatör som har e-sim som stödjer roaming, hade för mej att det var Telia, men jag kan ha fel, någon som vet?
     
  19. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER


    Sant, det kan säkert finna nått i garmin som inte finns men allt är ju å andra sidan beroende av mjukvaran. Har själv kört garmins connect app där det finns lite parametrar som inte finns BY DEFAULT i apple health.
    Men... Kör man ex Strava/stryd osv så får du alla de delarna (jag saknar iallafall inget).
    DEt är ju det som är bra, du kan lädda in ev app eller ladda upp till Strava etc... och anpassa så du får de data du vill ha (kan dock säkert finnas nått som saknas jämfört, men inget jag direkt kan tänka på).

    Jag kör normalt STRYD appen, som sen synkar till strava där jag ser hur jag ligger till i träningsload etc..
     
    museo12 gillar detta.
  20. boisare

    boisare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2016
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    85
    En stor grej som fattas AW ultra är avsaknaden att kunna para den till olika sensorer via bluetooth eller Ant +! En stor nackdel om man cyklar och har t e x en kraftmätare som mäter watt o kadens!


    QUOTE="thebratts, post: 2927502, member: 15706"]Sant, det kan säkert finna nått i garmin som inte finns men allt är ju å andra sidan beroende av mjukvaran. Har själv kört garmins connect app där det finns lite parametrar som inte finns BY DEFAULT i apple health.
    Men... Kör man ex Strava/stryd osv så får du alla de delarna (jag saknar iallafall inget).
    DEt är ju det som är bra, du kan lädda in ev app eller ladda upp till Strava etc... och anpassa så du får de data du vill ha (kan dock säkert finnas nått som saknas jämfört, men inget jag direkt kan tänka på).

    Jag kör normalt STRYD appen, som sen synkar till strava där jag ser hur jag ligger till i träningsload etc..[/QUOTE]
     
    bernard och museo12 gillar detta.