OnePlus 8T - allmänt

Diskussion i 'OnePlus 8T' startad av phonegeek, 26 aug 2020.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har Oneplus 8T med Fello. Jag har också noterat att jag får "engelsk" rington typ "burr-burr" när jag ringer någon.

    Det kan vara så att "felet" är Oneplus. Jag gissar nu men det kan vara så att ringtonen alstras i luren. Om signaleringen i VoLTE liknar ISDN som jag har jobbat med så kan det vara så att ringtonen alstras lokalt i mobilen. Man kanske inte ska skylla på Fello i detta fall.

    Det hade varit intressant att veta hur det låter för de som har andra operatörer med Oneplus 8T och använder VoLTE.

    Edit:
    Efter lite snabb googling verkar det som att min misstanke är riktig. Samtal över VoLTE använder samma protokoll som används för IP-telefoni d.v.s. SIP. Det innebär att när man ringer upp någon så får man inte påringttonen (den ton man hör i örat när man ringer någon) ifrån telenätet. Utan telenätet signalerar bara en signal "180 Ringing" till den uppringande mobilen. Det är sedan upp till mobilen att generera påringtton i örat på den som ringer. "180 Ringing" signalen kan innehålla ytterligare information om vilken typ av påringtton som bör alstras med hänsyn till vilket land samtalet terminerar i. Men det är upp till mobilen att tolka denna info och generera "rätt" påringtton.

    https://www.ietf.org/archive/id/draft-roach-voip-ringtone-00.txt

    Jag gissar att det inte är lönt att diskutera detta med Fellos kundtjänst då det går långt utöver vad kundtjänster normalt har kunskap om. Och det är egentligen Oneplus som ska göra något åt saken.
     
    Last edited: 4 jul 2022
    SwedeWhite och night77 gillar detta.
  2. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Får jag fråga varför ska OnePlus ändra nått som inte är fel det låter när du ringer upp nån...?

    Det är nog inte bara VoLTE de handlar om.
    Ringer jag min sambo över VoLTE blir det den "nya signalen" ringer jag tex till mina föräldrar också över VoLTE blir det vanliga signalen. De är inte så att dom gör nya signalen på HD ljud och gamla signalen på gamla ljud systemet?
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tack för förklaringen, mycket bra jobbat, uppskattar det.

    Det lutar åt att man behöver kanske "felanmäler" detta till OnePlus .. om det ens är lönt, jag pallar inte med deras tjafsande om loggar o sånt då är detta nytt problem och inte är gammalt. Så länge samtalen fungerar så strunt samma hur detta än låter lol
     
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    .....hela certifikering processen är över sedan 2019. Om OP7 har stöd har OP8 osv stöd. Alla vet att "certifikat" är BS.

    Dina alternativ är:

    1. Kolla IMS
    2. Använda Qualcomm program för att tvinga registrering
    3. Köra bara 4G.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mja, kanske för OnePlus enheter men det finns enheter som är lanserade under 2019 och även nyare som inte får VoLTE (Pixel 3a är ett bra exempel) beroende på operatör tyvärr.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns troligen utrymme i protokollet för att signalera på olika sätt. I princip kan man göra på två olika sätt:
    1. Koppla upp en talkanal och låta påringttonen komma som audio på talkanalen. Det är då nätet som styr hur tonen ska låta.
    2. Signalera att påringning sker och låta mobilen generera påringttonen. Och då är det mobilen som styr hur tonen ska låta. I detta alternativet väntar man med att koppla upp talkanalen till mottagaren svarar.

    Båda förfarandena är tillåtna och det kan vara så att olika alternativ används beroende på vilket nät man ringer till. Jag ringer inte så ofta men har noterat att jag får burr-burr signal när jag ringer min fru som har Wifog (Tre:s nät).
     
  7. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Ingen säljer Pixel i Sverige, Googl bryr sig inte. Om man vill ha VoLTE kan man vänta på UBports lösning för IMS.
     
    Last edited: 4 jul 2022
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med tanke på att man får VoLTE och VoWi-Fi med Pixel 4a (hos Tre och Tele2) eller Pixel 6 (om man ska räkna med alla operatörer i Sverige) och nyare plus att Google har med de svenska operatörerna på deras 5G sida (5G on your Pixel)
    [​IMG]
    Så håller jag inte med om att Google inte bryr sig då de har officiellt stöd från Google, vilket inte så många länder utanför EU har om du kollar på länken jag länkade. Bilden är från förra året när de visade på litet annat sätt, än hur de visar nu
     
  9. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Så sidan visar bara 5G? Alla vet att OEMs, operatörer och OS utvecklarna försöker skapa hype bakom 5G.

    Enkla svaret är, har man inte VoLTE så har man inte standard lösningen för IMS registrering.

    Nu förtiden har man tagit ut tummen ur munnen och valt en standard då 5G is the new thing.

    Om OEM, operatör eller Google inte löser ditt problem så ska man fixa själv lösningen som man hittar på nätet.

    Anledning varför jag ogillar "certifikat" är pga att man kan lösa det själv och att operatör längre fram svartlistar gamla telefoner från VoLTE som AT&T gör.

    Angående Pixel 3 t.ex. Google skickade en uppdatering som hotfix just för IMS men bara för visa marknader.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Gjorde några enkla test idag för att prova vilken påringtton man får mot olika nät. Från Fello till Wifog (Tre:s nät) och Fello till Halebop (Telias nät) fick jag burr-burr ton. Från Fello till min fasta IP-telefon hemma (Internetport) fick jag normal svensk påringtton.

    Påringttonen är alltså beroende på vilket nät man ringer till och det beror troligen på att signaleringen mellan näten kan ske på lite olika sätt. Men det verkar fortfarande som att problemet med att man får "burr-burr ton" ligger i telefonen när påringttonen ska genereras lokalt i mobilen. Sedan är det svårare att säga om problemet beror på att Fello inte ger info om vilken ton som ska användas eller om det är så att Oneplus misstolkar eller struntar i informationen. Jag misstänker det senare.
     
    night77 gillar detta.
  11. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Någon mer som noterat att VoLTE symbolen försvunnit efter någon uppdatering? Har tele2 och förut fanns den alltid. Nu kan jag inte få den där alla hur jag än gör.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är inte viktigt att VoLTE symbolen syns enligt mig. Så länge det står 4G/4G+ i statusfältet under ett samtal så fungerar VoLTE. VoLTE symbolen är överflödig enligt mig. Testa att göra ett samtal och se om det står 4G/4G+ under samtalet
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har inte tänkt på det men den har faktiskt försvunnit för mig med. Använder Fello som operatör.
     
  14. shoffen

    shoffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan man få någon lampa eller sidoljuset på skärmen att lysa vid laddning?
    Vill minnas att sidoljuset lös vid laddning när jag köpte telefonen men kan ha fel...
    Laddade ned senaste uppdateringen (Android 13) via Oxygen updater idag med om det finns en inställning