Stadia stänger ner - ger refund på spel och hårdvaruköp

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av dirk, 29 sept 2022.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 037

    MINA ENHETER

    Blir ett par tusen tillbaka i alla fall.

    Kommer någon vara intresserad av Googles kommande projekt? Känns som att det inte finns mycket tillit kvar bland folk.
     
    moparlinke och kirkx10 gillar detta.
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Bara jag som höll tummarna på att nya GTA skulle släppas på Stadia? Trist.
     
    drauks, milky81, Dadde och 1 annan gillar detta.
  4. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Synd men ändå roligt att få vara med på resan. Tekniskt så var det imponerande tycker jag. Hade själv inga problem med dålig kvalité eller latency när jag spelade. Det jag saknade var antalet bra spel och en modell där man kunde spela alla spel för en månadskostnad, likt Pro.

    Hoppas tekniken letar sig vidare i en ny framtida produkt. Då kommer jag att testa det med.
     
    Last edited: 3 okt 2022
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det närmaste man kommer är nog Geforce Now i dagsläget. Problemet är bara att allt är väldigt segmenterat i Geforce Now. Det är nästan mer som en dator i molnet du hyr för att köra dina spelklienter på (Steam, Ubisoft Connect, EA Origin etc).

    Problemet med detta är att man inte kan pausa spel och återkomma där man slutade osv. Dessutom uppstår problem med autentisering ibland om man tex använder Steam eftersom den då skickar ut ett mail om att ange en kod innan man kan logga in eftersom man byter IP hela tiden osv. Det är inte på samma vis "click 'n Play". Är lite drygt om man satt sig ned framför TV:n med kontrollen i hand och bara vill komma igång så fort som möjligt.

    Sony tror jag inte har någon app för PSNow för Android/Android TV, utan bara PC vill jag minnas. Microosft har en app för Android/Android TV däremot.

    Närmast sett till upplägget framför tekniken bakom är nog Xcloud, så om man vill göra det enkelt för sig är det nog lättast att börja där.

    Det finns en tråd för Xcloud och Geforce Now här:
     
    Kristy, kirkx10, Fredro och 1 annan gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mr. Ofi, Kristy, kirkx10 och 1 annan gillar detta.
  7. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Jag dubbelpostar från generella stadiatråden:
    Det här var ju röva även om man inte är överraskad. Har använt tjänsten och generellt varit väldigt nöjd sedan launch och stört mig massor på hatet tjänsten mött och hur illa Google skött det. De hade något fantastiskt bra och de sjabblade bort det på ett otroligt klantigt sätt. Galet.
    Nu är frågan, vad ska man skaffa nu? Stadia fungerade för mig då jag inte har mycket tid att spela, vill komma igång direkt och vill kunna spela på olika skärmar. Ville heller inte ha en stor brummande maskin stående. Nu finns det inget som tickar de boxarna men vad kommer närmast? Investera 7000 i en ps5? De verkar finnas tillgängliga nu, någorlunda. Xbox series S verkar intressant och xcloud verkar fungera bra men går inte att strömma till smartTV eller chromecast. Stadia var verkligen perfekt för mig men tydligen fanns det inte många som mig. Har gått ner mig i Destiny och spelar främst det, reconnectat med några gamla vänner genom det och spelat med dem och de kör playstation. Är det värt 4000kr bara för det? Samt att Bungie nu ägs av Sony? Microsoft verkar satsa ännu mer än Sony. Hur tänker ni? Egentligen är inte pengar mer än ett principiellt hinder så var är smidigast?

    Switch är redan bestämt att det blir julklapp till familjen. Inget destiny där dock så det är en destiny maskin som behövs och där verkar series s mest intressant nu.
     
    Mr. Ofi, drauks och bernard gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är egentligen inte tillåtet enligt reglerna fyi!
     
  9. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Sorry! Passade egentligen bättre här. Kollade game pass och det ingår en del där. Tror frun beställt en series s till mig. Efter en dags intensiv research verkar det vara den bästa ersättaren för Stadia.
     
    Last edited: 1 okt 2022
  10. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Jag hoppas och tror att Stadia bara var startskottet på vad framtiden kommer ha att erbjuda, då tekniken går fruktansvärt fort i utvecklingen.

    Som jag sagt tidigare och många andra tror jag också håller med, en speltjänst likt Netfllix man betalar en månadskostnad men det gäller också att få med speltillverkarna på skutan om det ska funka.
     
    Last edited: 1 okt 2022
    kirkx10 och milky81 gillar detta.
  11. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    313

    MINA ENHETER

    Detta var oundvikligt. Google hade tekniken men fel affärsmodell.
     
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Bättre att byta affärsmodell då än att lägga ner och alla förlorar sin data.
     
    Mr. Ofi, Dadde och Kristy gillar detta.
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Tycker inte de hade tekniken heller. Stadia är värdelöst när det kommer till FPS, tar ju dubbelt så lång tid att aima rätt eftersom latensen från när man rör musen till att något händer på skärmen är typ 50-80 ms.

    Jag vet att många inte märker av detta, men jag märker stor skillnad mellan när jag spelar direkt på datorn och via Stadia. Tyvärr är detta inget som kommer gå att fixa inom en snar framtid. Även om man har gigabitanslutning och 1 ms ping mot Google servrar (vilket jag har) så tar det fortfarande ett tiotal ms att enkoda videon och sedan samma sak att dekoda den på klienten.
     
  14. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    milky81 gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, just FPS, och särskilt om man spelar med tangentbord/mus och dessutom har en skärm med högre uppdateringsfrekvens, så blir det påtagligt för de flesta. Det kommer nog inte bli möjligt förrän de (om de någonsin lyckas) kan förutse spelarens manövrar: Google wants to reduce Stadia lag with 'negative latency'

    Jag försökte spela det senaste Doom-spelet på datorn, men det var omöjligt, och det är ju enbart single player dessutom. I ett multiplayerspel hade man inte haft en chans. Å andra sidan var det inte helt odrägligt med handkontroll vid TV:n, utan det gick om man ställde ned svårighetsgraden och aktiverade aim assist.

    Det skall dock sägas att det fungerade förvånansvärt bra med handkontroll i andra typer av spel. Jag spelade exempelvis Red Dead Redemption 2 utan större problem på TV:n med både CC Ultra och CC With Gogle TV, eller tower defense-spelet Orcs Must Die. Även ett av Tomb Raider-spelen som jag tror ingick med Pro spelades igenom utan problem. Gemensamt för dessa är dock att de är tredjepersonstitlar.

    Det märktes att tjänsten blev bättre över tid. Latensen minskade något och videokomprimeringen blev markant bättre bara för ett antal månader sedan, så det hade varit himla festligt att se vad Google kunde göra på ny hårdvara/codecs, men nu får vi ju dessvärre inte se det.

    Anledningen till att de stängde ned just nu kan ju ha varit för att de nådde en punkt där de behövde bestämma sig för att antingen köpa in ny hårdvara eller lägga ned. Att bara tuffa vidare med AMD:s äldre Vega-baserade GPU:er fungerar inte längre. Redan i vinter eller under nästa år hade de behövt uppgradera hela infrastrukturen för att hänga med i utvecklingen.
     
    Last edited: 1 okt 2022
    schrödinger, milky81 och Kristy gillar detta.
  16. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Vill man verkligen ha såna system aktiva när man spelar? Känns sådär tycker jag. Ska ju vara spelarens input som räknas inte nån AI.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    313

    MINA ENHETER

    Jo men då var ju Stadia aldrig riktat mot dig som konsument. Oftast brukar ju människor som stör sig på 80 ms latency investera i dyr hårdvara för att minimera det. PS4 har en latency på 100 ms tex, det är dessa människor som kan köra Stadia och inte märka av det
     
    katho och Kristy gillar detta.
  18. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    313

    MINA ENHETER

    Då har vi hamnat i ett sk "sunken cost fallacy"

    Google har ett ansvar gentemot sina aktieägare först och främst. Om dom har en avdelning som blöder pengar och lösningen är att investera 100x mer pengar för att kanske vinna den marknaden så kommer den avdelningen sannolikt läggas ner istället

    Det kom en artikel i februari om att Google hade betalat tiotals miljoner dollar enbart för RDR2 på Stadia. Det är ju inte hållbart i längden
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja man kan då undra varför de släppte Stadia alls? De hade också ett val att kanske skjuta på lanseringen nåt år istället och fått en mer mogen tjänst.
     
  20. sali2003

    sali2003 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Hej
    Hur ska man returnera hårdvara