Diskussion: Google Pixel 7 + Pixel 7 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av huskul, 19 aug 2022.

Taggar:
  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Överlag ändå positivt. De kunde ju ha lanserat i Sverige utan en operatör alls, som Asus gör med sina mobiler ungefär. Men Telia är väl ändå största operatören.
    Gissar att övriga bolag som Tele2 möjligen kommer i ett senare skede.
     
  2. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Jag tänker göra det. Trots att jag sålde 6 Pro:n på grund av problem med täckning och så vidare, så kommer jag köpa 7 Pro:n - men jag hoppas verkligen det är bättre modem i den, det är nästan det viktigaste. Och att telefonen blir mindre varm. Hoppas på det bästa! Ska du slå till?
     
    Last edited: 30 sept 2022
  3. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Jag tänker köpa en, men mest för att min far behöver en ny telefon och vill köpa min 6 Pro. Annars hade jag behållt min 6 Pro ett år till.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag är mycket intresserad 7 Pro så det lutar åt köp :)
     
  5. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Det fanns ju i Pixel 4. Men jag gissar att man plockar bort den för att det inkräktar ganska mycket på skärmytan(?)

    Jag personligen gillar INTE face ID, mycket bättre med en fingerläsare i skärmen. Nu kan jag låsa upp telefonen smidigt även när jag kör downhill, motorcykel, skidor o.s.v. Även om telefonen ligger på bordet så är det enkelt att låsa upp utan att behöver luta sig över och greja.
     
    Leo83 gillar detta.
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    För att det kanske inte handlar om att inte lyckas, utan för att man inte vill ha det.

    Personligen har jag inget behov av face id eller liknande. Front kamera får också gärna vara så liten som möjligt också, helt ingen notch eller hole punch överhuvudtaget.

    Gällande fingeravtrycksläsare så verkar den inte vara någon hit på Pixel 6 men det är ju specifikt för dem telefonerna, inte Android generellt.
     
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Möjligt att det är så, men märklig prio tycker jag. Hör enbart lovord om Apples face id, och killgissar på att majoriteten skulle önska det även på Android.
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej den verkar inte erbjuda mycket som inte Pixel 6 Pro har så kommer behålla den. Jag har varken problem med täckning eller fingeravtrycksläsaren (inte mer än alla andra som sitter i skärmen).
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fingeravtrycksläsare som är i powerknappen fungerar bra för mig. Så länge de inte är under skärmen blir jag glad.
     
    MultiMan, Salvion, rickards och 1 annan gillar detta.
  10. Hardztylerz

    Hardztylerz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    32
    Nån har fått tag på både Pixel 7 och 7 Pro tidigt. Boxarna är från demos och kontot är borta dessvärre. Och jag tänkte köpa 7 Pro (har haft alla Pixel XL inklusive Pixel 5) som kommer ersätta 6 Pro. Svart blir det men vet ej mellan 128 eller 256 gb. Använder just nu 38 GB av 128 på min 6 Pro som jag har haft sedan launch
     

    Bifogade filer:

    Kristy och DroidJunkie gillar detta.
  11. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Funkade mycket bra på Pixel 4XL och det enda jag saknar sen jag sålde den. Men finns andra android lurar med säker 3D face unlock. Kör just nu andra vändan med P40 Pro Plus och face unlock på den är helt suverän. Stör mig inte alls på att det inkräktar lite på skärmytan, tar mycket hellre säker face unlock än lite mer skärmyta.

    Kommer absolut att slå till på P7P nu när den äntligen släpps i Sverige, har tidigare köpt från fnac vilket visserligen har funkat okej men känns ändå säkrare att köpa från svensk återförsäljare. Hoppas på något bra förköpserbjudande (missade mystery boxen tyvärr)
     
    Gorgeous och rickards gillar detta.
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Säker Face ID kräver flera olika sensorer som tar mycket plats. Det är är därför Apple hittade på "Dynamic Island", ett sätt att dölja att deras pillerformade cutout är mycket större än konkurrenternas motsvarigheter. Bland android-användare skulle det nog inte bli populärt om cutouten blev större - det skulle ses som ett steg bakåt i utvecklingen.

    På en iPhone är Face ID helt centralt i hela användarupplevelsen vilket gör att man har lite mer tålamod med den stora sensor-ön på framsidan. Face ID integrerar med många olika delar av operativsystemet t.ex:

    - döljer känsligt innehåll på låsskärmen när den inte ser ditt ansikte
    - håller skärmen tänd när du tittar på den
    - scannar ditt huvud för att kunna optimera spatial audio
    - blixtsnabb inmatning av lösenord via lösenordshanterare
    - blixtsnabb validering med t.ex. Bank ID

    Ett problem för Android-tillverkarna (Google exkluderat såklart) är att ovanstående typ av integration kräver stora anpassningar djupt i operativsystemet. Det blir helt enkelt för bökigt att göra i efterhand. Istället skulle Google behöva tillhandahålla funktionaliteten för säker ansiktsupplåsning direkt i Android optimerat för en standardiserad hårdvara (från Qualcomm eller liknande). Då skulle nog vissa tillverkare hoppa på.

    Jag personligen är ett mycket stort fan av Face ID och skulle väldigt gärna se en återkomst av den funktionalitet som fanns i Pixel 4. Fingeravtrycksläsare under skärmen är verkligen det värsta av alla alternativ för upplåsning eftersom man inte kan känna var man ska sätta fingret utan måste titta på telefonen (även om muskelminnet brukar underlätta efter ett tag). Jag har använt i princip varenda Android-flaggskepp senaste fem åren och det har alltid varit nåt strul med fingeravtrycksläsarna. Vissa funkar inte när fingret är för torrt. Vissa funkar inte när fingret är blött (och man tvättar ju händerna ofta nuförtiden). Vissa funkar dåligt när det är kallt ute. Vissa funkar dåligt när det är starkt solsken. Sen ska vi inte tala om hur osäkert det är med optiska fingeravtrycksläsare under skärmen av den typ som alla tillverkare utom Samsung använder. Det är givetvis inte ett problem för gemene man men det gör att telefonerna inte blir godkända av vissa företag och statliga myndigheter. Definitivt inte av myndigheter som Försvarsmakten (som däremot godkänner Apples Face ID).

    Jag tycker att just upplåsning är ett onödigt irritationsmoment på Android-telefoner som inte skulle behöva vara ett problem 2022 eftersom det inte var det för fem-sex år sedan när de flesta telefonerna hade säkra kapacitiva läsare. Det är för mig ett större steg bakåt i utvecklingen än hur stor sensor-ö det är på frontskärmen. Upplåsning/autentisering påverkar användarupplevelsen som för mig är viktigare än utseendet.

    Det är svårt att säga eftersom telefonen inte är släppt än. Är man en fan av Pixel-serien så uppgraderar man nog oavsett hur liten förändringen är mot Pixel 6-serien. Om ryktena stämmer så är det ju i princip exakt samma telefon förutom en snyggare baksida (men fortfarande halt glas vilket jag inte gillar) och en marginellt snabbare GPU. Det räcker inte för mig iaf. Men jag väntar med att svara tills jag sett den officiella presentationen. Google kanske överraskar oss med något som inte läckt ännu.
     
    kissidor, Kristy, namkrad och 1 annan gillar detta.
  13. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Har du testat Vivo iQOO 9 Pro? Vivo använder en 3D Ultrasonic fingeravtrycksläsare som är det absolut bästa jag testat och jag har också testat de flesta flaggskepp de senaste åren. Slår Samsungs läsare med lätthet. IMO :)
     
    flipp och Kristy gillar detta.
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nej, den har jag inte testat. Kan tänka mig att den är mycket bättre än de optiska. Synd bara att de stora tillverkarna som Xiaomi och Google inte hoppar på sån teknologi. Jag skulle aldrig välja telefon efter upplåsningsteknik utan det är ju andra saker som lockar för mig, t.ex. kameran. Upplåsningen ska bara funka problemfritt på alla telefoner 2022 är min åsikt.
     
    kissidor och Kristy gillar detta.
  15. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kristy gillar detta.
  16. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Håller med fullständigt om att det ska funka problemfritt, tyvärr upplever jag läsaren på Pixel 6-serien som en av de sämsta jag testat så jag hoppas verkligen det är ett område som Google har förbättrat när det gäller Pixel 7/Pro
     
    Kristy och fryguy gillar detta.
  17. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Att fingeravtrycksläsarna inte funkar om fingret är blött är inte så konstigt imo.

    Jag tycker fingeravtrycksläsarna på äldre Pixel-lurar funkat klockrent, i alla fall på dom jag ägt som är
    Pixel 2XL, Pixel 3, Pixel 4a, men den funkar också fint på min Oneplus 6 (däremot funkade den dåligt på min Oneplus 5 vill jag minnas).
     
  18. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Jajamen, det kommer jag att göra. Första pixeln jag är sugen på att köpa.
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Är nog intresserad av den mindre Pixel 7 mobilen. Inget fel på min nuvarande Nothing Phone 1 i och för sig, men nog så stor.

    Men det är under förutsättning att det blir en officiell försäljning här.
    Inte intresserad av gråimport och sådant.
     
  20. mker

    mker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    110
    Operatör:
    Tele2/Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2/Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Samsung galaxy S20FE
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 4 classic
    Last edited: 30 sept 2022
    DroidJunkie, edvinnn, RobinAug och 4 andra gillar detta.